Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-31, 18:30
  #1
Medlem
Trigraphs avatar
Få se om det finns något kunnigt folk här...
Har en dator ståendes som används som en filserver/nas/nätverkslagring eller vad man kallar det. Vi är några personer som använder denna..eller försöker använda. Problemet här är att de andra klagar på att de "inte hittar" datorn över nätverket.

Alla klienter kör windows av något slag och det de användarna tycks förvänta sig är att den måste dyka upp under "Nätverk" för att de ska kunna komma in på den. Men det gör den bara ibland, oftast inte.

Går jag in på datorn genom att skriva \\datornamn eller \\ip så kommer man in direkt utan konstigheter, men det går inte att lära de andra att göra på det viset, de är bakåtsträvare som vill ha det på ett visst vis.

Filservern kör lubuntu och samba (även nfs men jag tror inte det är relevant). Det sitter två speglade diskar i som sen är utdelat i en enda "share".
Jag har personligen installerat detta men jag är verkligen ingen linuxexpert, så ta det lugnt.

Finns det något man kan göra för att få den att alltid synas i windows "nätverk" eller är jag tvungen att installera om den med windows istället? Kan windows ens läsa och skriva till ext-partitioner?
__________________
Senast redigerad av Trigraph 2017-03-31 kl. 18:34.
Citera
2017-03-31, 23:29
  #2
Medlem
ehccas avatar
Är nog enklast att bara lägga en genväg på skrivbordet till "\\datornamn"
Citera
2017-04-01, 00:51
  #3
Medlem
1. Har du satt "browseable = yes" i /etc/samba/smb.conf ?
2. Hjälper det att starta om nmbd? ("service nmbd restart")
3. Vad är utskriften från "net view" under Windows, eller från "smbtree" under Linux?
Citera
2017-04-01, 09:31
  #4
Medlem
mappa upp den som en nätverksenhet på windows datorerna.

edit: kolla så dom är med i samma "workgroup"
__________________
Senast redigerad av e. 2017-04-01 kl. 09:35.
Citera
2017-04-03, 07:08
  #5
Medlem
Trigraphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honkalonk
1. Har du satt "browseable = yes" i /etc/samba/smb.conf ?
2. Hjälper det att starta om nmbd? ("service nmbd restart")
3. Vad är utskriften från "net view" under Windows, eller från "smbtree" under Linux?

1. Ja
2. Märker ingen skillnad efter det. Har startat om burken många gånger, det är väl samma sak?
3.
Kod:
C:\>net view
Server Name            Remark

-------------------------------------------------------------------------------
\\222U
The command completed successfully.


Spelar ingen roll vilken arbetsgrupp som anges, det är likadant.

smbtree verkar visa en lista på varenda utdelad mapp i hela nätverket, inklusive nasen.
__________________
Senast redigerad av Trigraph 2017-04-03 kl. 07:20.
Citera
2017-05-10, 11:05
  #6
Medlem
RingInteSnutens avatar
Har dom provat att lägga till den manuellt?

Gå till Dator - Map Network Drive - Lägg till den och klicka i ett anslut automatiskt vid start?

Edit: Har inte använt en svensk dator på länge, så sorry för blandning av engelska/svenska.
__________________
Senast redigerad av RingInteSnuten 2017-05-10 kl. 11:10.
Citera
2017-05-13, 16:25
  #7
Medlem
FarbrorBerits avatar
En fullösning som fungerar för mig:

1) Tilldela din NAS en statisk IP-adress (t.ex. 192.168.0.100) i routern.
2) Om du använder Linux på din NAS/arbetsstation, se till att ha stöd för Samba (SMB/CIFS).
3) Be dem använda nämda IP-adress i Windows Explorer, Nautilus, eller vad de nu använder (exempel: smb://192.168.0.100/).

Jag använder den här nödlösningen eftersom jag har noterat att det är en betydande tidsskillnad mellan att man startar en dator och att mina NAS:ar blir synliga i Windows Explorer/Nautilus. Visst, mina NAS:ar blir så småningom synliga under "nätverk", men vad hjälper det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback