Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-18, 13:02
  #25
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Creators update ställer om inställningarna så microsoft får information om vad man gör på datorn. Innan installationen var allt avstängt enligt Spybot Anti-Beacon, efter installationen så var vissa grejor påslagna. Fick köra Anti-Beacon en gång till för att slå av allt. Har absolut inte någon som helst lust att dela med mig till microsoft vad jag gör på datorn.

Mja, en del inställningar är förenklade mot förut för att underlätta att få en överblick över framförallt sekretess-inställningarna men den ska inte ändra om du tex satt telemetri-inställningar till basic till full.

edit/ för att förtydliga så kör jag enterprise via software assurance och där har man full kontroll över vad man vill skicka eller ej men det ska funka likartat på pro-versionen, dock är alltid basic påslaget där vilket man kan välja bort på enterprise.
__________________
Senast redigerad av konstapel 2017-04-18 kl. 13:32.
Citera
2017-04-18, 18:24
  #26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Mja, en del inställningar är förenklade mot förut för att underlätta att få en överblick över framförallt sekretess-inställningarna men den ska inte ändra om du tex satt telemetri-inställningar till basic till full.

edit/ för att förtydliga så kör jag enterprise via software assurance och där har man full kontroll över vad man vill skicka eller ej men det ska funka likartat på pro-versionen, dock är alltid basic påslaget där vilket man kan välja bort på enterprise.

Jag kör pro hemma. Trots att man "väljer bort" allt man kan vid installationen, så hittar Spybot Anti-Beacon 23 olika "agenter"/tjänster som ändå "tjallar hem till microsoft" om vad man hittar på med sin dator. Värst av allt är väl "keyloggern"... Jag rekommenderar Spybot Antibeacon, och rekommenderar starkt att den ska köras autostart vid uppstart varje gång man startar datorn.
Den kanske inte stoppar alla backdoors, men i alla fall 23! Programmet är gratis.
Citera
2017-04-19, 11:13
  #27
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag kör pro hemma. Trots att man "väljer bort" allt man kan vid installationen, så hittar Spybot Anti-Beacon 23 olika "agenter"/tjänster som ändå "tjallar hem till microsoft" om vad man hittar på med sin dator. Värst av allt är väl "keyloggern"... Jag rekommenderar Spybot Antibeacon, och rekommenderar starkt att den ska köras autostart vid uppstart varje gång man startar datorn.
Den kanske inte stoppar alla backdoors, men i alla fall 23! Programmet är gratis.

Som sagt, på Enterprise kan man koppla bort allt det i gpedit.msc genom att sätta telemetrinivån på security.
Det finns ingen "keylogger", du menar nog tal och skriftinmatning. Den är till för cortana som är disabled i svenskspråkiga versioner.
Sedan kan man ju undra varför det är så hemskt att Microsoft gör samma sak som Google gjort sedan 2009 (Android) och Apple sedan 2007 (iPhone/iOS).
Har du använt en smartphone sedan dess så har du redan gett bort hela ditt liv till nån av eller båda de företagen. Jag gissar att du inte använder någon motsvarighet till "Spybot Anti-Beacon" på din smartphone, eller hur?
Sätter man feedback och diagnostik på basic i pro så sänder den bara mycket grundläggande info om din hårvara, appar mm. Inget att bli paranoid för.
Citera
2017-04-19, 17:43
  #28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Som sagt, på Enterprise kan man koppla bort allt det i gpedit.msc genom att sätta telemetrinivån på security.
Det finns ingen "keylogger", du menar nog tal och skriftinmatning. Den är till för cortana som är disabled i svenskspråkiga versioner.
Sedan kan man ju undra varför det är så hemskt att Microsoft gör samma sak som Google gjort sedan 2009 (Android) och Apple sedan 2007 (iPhone/iOS).
Har du använt en smartphone sedan dess så har du redan gett bort hela ditt liv till nån av eller båda de företagen. Jag gissar att du inte använder någon motsvarighet till "Spybot Anti-Beacon" på din smartphone, eller hur?
Sätter man feedback och diagnostik på basic i pro så sänder den bara mycket grundläggande info om din hårvara, appar mm. Inget att bli paranoid för.

Nej, det stämmer inte. Kör man Spybot Anti-Beacon, så hittar den 23 settings som tillåter överföring till Microsoft, även om man stängt av "allt" när uppdateringen installeras. Spybot A-B stänger av dessa settings när man kör den. Folk hemma kör oftast inte enterprise, de kör home eller pro. Och att androidtelefoner "tjallar till google" är jag medveten om, och använder telefonen därefter.
Men vi diskuterar inte telefoner här, vi diskuterar windows och senaste uppdateringen!

Har enterprise på jobbet. Ska kolla när vi uppgraderar till 10 vad Spybot A-B säger där. Blir mycket intressant! (Om nu Spybot A-B funkar på enterprise, tror den inte gör det.)
Citera
2017-04-19, 19:38
  #29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag kör pro hemma. Trots att man "väljer bort" allt man kan vid installationen, så hittar Spybot Anti-Beacon 23 olika "agenter"/tjänster som ändå "tjallar hem till microsoft" om vad man hittar på med sin dator. Värst av allt är väl "keyloggern"... Jag rekommenderar Spybot Antibeacon, och rekommenderar starkt att den ska köras autostart vid uppstart varje gång man startar datorn.
Den kanske inte stoppar alla backdoors, men i alla fall 23! Programmet är gratis.

Kör de här och finn hur mycket mer som går att stänga av - https://github.com/Nummer/Destroy-Wi...pying/releases och
http://www.getblackbird.net/.

Antibeacon gör bara en del av jobbet,
Citera
2017-04-22, 03:54
  #30
Medlem
Zickan_s avatar
Hur blir man av med denna uppdatering? Efter en del tjat om att uppdatera så gjorde jag det till slut. Nu kan jag inte spela dota 2 längre. Så hur blir jag av med skiten?
Citera
2017-04-22, 06:47
  #31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Hur blir man av med denna uppdatering? Efter en del tjat om att uppdatera så gjorde jag det till slut. Nu kan jag inte spela dota 2 längre. Så hur blir jag av med skiten?

Provat med en systemåterställning?
Citera
2017-05-07, 21:27
  #32
Medlem
Ja tid tog det att uppdatera till Creator men sedan verkar allt funka bra t.om lite bättre än i tidigare i snabbhet. Men att gör stora uppdateringar är alltid för mig en nagelbitare fast det alltid gått bra. Det enda som inte var kompatibelt var AMD Quick stream, vad det nu är.
Citera
2017-05-07, 22:11
  #33
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja tid tog det att uppdatera till Creator men sedan verkar allt funka bra t.om lite bättre än i tidigare i snabbhet. Men att gör stora uppdateringar är alltid för mig en nagelbitare fast det alltid gått bra. Det enda som inte var kompatibelt var AMD Quick stream, vad det nu är.

AMD info - http://support.amd.com/en-us/kb-arti...echnology.aspx

Varför nagelbitare, med ett bra backup program så blir oron 0%.
Citera
2017-05-09, 11:52
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
AMD info - http://support.amd.com/en-us/kb-arti...echnology.aspx

Varför nagelbitare, med ett bra backup program så blir oron 0%.
Jo backuper har hjälp mig flera gånger men är ändå alltid lite orolig över att stora uppdateringar skall skita sig. Fel tänk givetvis eftersom det aldrig hänt men sådan är jag. Allt verkar dessutom funka utan konflikter förutom AMD då. Men under uppdateringen så kontrollerades och ev. reparerades hårddisken. Undrar om det var specifikt för min dator eller en del i själva uppdateringen att kontrollera.
Citera
2017-05-09, 12:18
  #35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jo backuper har hjälp mig flera gånger men är ändå alltid lite orolig över att stora uppdateringar skall skita sig. Fel tänk givetvis eftersom det aldrig hänt men sådan är jag. Allt verkar dessutom funka utan konflikter förutom AMD då. Men under uppdateringen så kontrollerades och ev. reparerades hårddisken. Undrar om det var specifikt för min dator eller en del i själva uppdateringen att kontrollera.


Ok.

Jag och många andra har också fått den kontrollen vilken görs efter t.e.x återställningar av backups. Det verkar alltså vara en ny egenskap som installerats med C.U.
Citera
2017-06-07, 14:00
  #36
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Instämmer. Lade in den senaste versionen på 5 st datorer igår. Inga problem alls. Man upplever bl.a en snabbare och stabilare fönsterhantering, uppstart, avslut.

T.o.m en äldre bärbar [ca 7 år] gammal blev som ny efter denna installation.

Håller med! Fick uppdateringen idag och allt känns lite piggare. Har inte märkt att det är något som krånglar eller har försvunnit. Funderar bara lite på det där vissa pratar om vad gäller "spionering från Microsoft" och att man ska ladda hem anti beacon(?)-program? Måste man det? Har inget att dölja vad jag vet..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback