2017-03-31, 10:31
Avslutad
Hej!
Jag håller på med en undersökning i skolan och är därför intresserad av vad ni tycker om värmländskan.
Skriv gärna vilken åldersgrupp ni tillhör (eller exakt ålder)! (0-20år, 21-59år, 60+)

Har ni tänkt på något speciellt uttal?
Några speciella ord/fraser eller kanske till och med favoritord/fras?
Egen åsikt om dialekten i helhet?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Emmalin 2017-03-31 kl. 10:32. Anledning: överflödigt ord/grammatikfel
Citera
2017-03-31, 10:49
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmalin
Hej!
Jag håller på med en undersökning i skolan och är därför intresserad av vad ni tycker om värmländskan.
Skriv gärna vilken åldersgrupp ni tillhör (eller exakt ålder)! (0-20år, 21-59år, 60+)

Tack på förhand!

30 år.
Värmlänning, så jag vet inte riktigt om jag får svara, men värmländska är gôrvackert!

Nu är det ganska så stor skillnad på Värmländska och Värmländska, om du kommer som utböling lär det inte vara särskilt svårt att ta dig runt i Kallsta, Grums eller Säffle, men utanför Arvika eller norr om Stöllet, Stranna eller Sysselbäck kan det låta som rena Grekiskan.
Höljesmål är en favorit och Filipstadsmål ligger i samma kategori som Skånska (uschli dret). Dialekten i Lusaska är ingen direkt höjdare heller...
Citera
2017-03-31, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
30 år.
Värmlänning, så jag vet inte riktigt om jag får svara, men värmländska är gôrvackert!

Nu är det ganska så stor skillnad på Värmländska och Värmländska, om du kommer som utböling lär det inte vara särskilt svårt att ta dig runt i Kallsta, Grums eller Säffle, men utanför Arvika eller norr om Stöllet, Stranna eller Sysselbäck kan det låta som rena Grekiskan.
Höljesmål är en favorit och Filipstadsmål ligger i samma kategori som Skånska (uschli dret). Dialekten i Lusaska är ingen direkt höjdare heller...

Tack så mycket! Värmlänningar får mer än gärna svara! De vet ju mest och har inga överdrivna fördomar om att "hela värmland är bönner"! Jag är själv värmlänning
Citera
2017-03-31, 11:22
Medlem
stpungens avatar
Jag är född i Värmland men tyvärr utflyttad, mitt favoritord som saknar ersättningsord på rikssvenskan är "skvätter, skvatt" dvs när man blir överraskningsrädd så man hoppar till,,,,jag märkte tidigt att rikssvenskan är ett ordfattigt språk, många ord som användes i värmländskan saknade helt enkelt motsvarighet, men man vänjer sig, men efter 3-4 v sem på hemorten när språket flyter på och man kan med några få meningar beskriva något som på rikssvenska skulle ta mångdubbla tiden märker man hur stor skillnaden är,,21-59 år,ä
Citera
2017-03-31, 11:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Jag är född i Värmland men tyvärr utflyttad, mitt favoritord som saknar ersättningsord på rikssvenskan är "skvätter, skvatt" dvs när man blir överraskningsrädd så man hoppar till,,,,

Skvättig finns lite varstans i det svenska ordförrådet i talspråk. Kommer från en liten skvätt och betyder ungefär nervöst lagd. Väldigt vanligt att benämnda smårädda hästar så.
Citera
2017-03-31, 11:48
Medlem
uffeoboys avatar
30 årig värmlänning och älskar det.

Värmländskan skiljer sig en hel del vart i Värmland man är. I västra delen som Töcksförs å Chrlottenberg är det nästan norska utav det, i norra som Torsby, Hagförs å Sunne använder man inte hela ord.
I öster, Kristinehamn och Karlskoga så börjar det likna gnällmål likt det som är i Örebro. I Karlstad är det knappt så det hörs att dom är värmlänningar, medans runt Arvika, Säffle, Grums, Kil och Förshaga är väl det man förknippar mest med värmändska.
Citera
2017-03-31, 12:09
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Skvättig finns lite varstans i det svenska ordförrådet i talspråk. Kommer från en liten skvätt och betyder ungefär nervöst lagd. Väldigt vanligt att benämnda smårädda hästar så.

Ok, men nu skrev jag rikssvenska, att andra dialekter/talspråk har motsvarigheter till värmländska ord tvivlar jag inte på, skvätter på rikssvenska brukar betyda att man pissar på sig i små doser/skvättar, ex den gamla damen orkar inte hålla urinen utan går omkring och (små) skvätter, nervöst lagd blir inte heller detsamma, men iof så "skvätter" nog nervöst lagda mer ofta än onervösa, men ordet beskriver just när man blir överraskningsrädd och hoppar till, mig veterligen finns inget ord på rikssvenska som beskriver företeelsen utan man säger att man blir så rädd att man hoppar till, vad säger du??
Citera
2017-03-31, 12:36
Medlem
Frawjons avatar
21-59 år, ej värmlänning. Bonnig men behaglig dialekt. Trygg på något vis.
Citera
2017-03-31, 16:51
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmalin
Hej!

Tack på förhand!
Det låter som en blandning av mellansvenska och norska när det gäller uttalet.
Bodde i Karlstad i 20 månader 88-89 och ordet som direkt dyker upp i mitt minne är dretfull...
Jag tycker dialekten är trevlig men osexig.
Är 51 snart .
Citera
2017-03-31, 17:08
Medlem
Kebabfysikers avatar
Är från Östergötland, bor i Stockholm. Jag tycker värmlänska är fint för det mesta. En del personer från Värmland kan dock låta väldigt roligt.
Citera
2017-03-31, 17:40
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns 8 dialekter i Värmland så det blir svårt att bedömma:
Nordvärmländska mål: Älvdalsmål, Fryksdalsmål.
Västvärmländska mål: Glafsfjordsmål, Nordmarksmål.
Sydvärmländska mål: Västliga mål, Centrala mål, Östliga mål.
Bergslagsmål:

Indelning gjord av Knut Warmland i boken Värmländsk Ordbok

Stor skillnad på en filipstassere och en arviking.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in