2017-03-31, 03:59
Bannlyst
Tvångs medicinering? Värkar vara många i Sverige som tvångs medicineras livet ut genom förvaltningsrättens beslut. Jag fick reda på det av en vän som hans pappa gick bort.

Är detta vanligt att dem blir medicineras livet ut från psykiatri?
Finns det någon statistik på hur många tvångs medicineras livet ut?
Citera
2017-03-31, 16:46
Jag vet att det förekommer, med nästan alltid neuroleptika. Jag har t.ex. Haldol utskrivet, tabletter. De tar jag som jag ska. Men vet att det finns Haldol-sprutor, med depoteffekt som sitter i typ 14 dagar. I allvarligare fall typ där patienten kan vara farlig o inte sköter sin medicinering, så kan nog läkaren fatta beslut om tvångsmedicinering med typ neuroleptika-sprutor med depoteffekt.
Citera
2017-04-03, 00:56
Bannlyst
Bedrivs det en mörkning hur många tvångsmedicineras? Läste att 3000per dag har lpt?
Citera
2017-04-03, 15:49
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Bedrivs det en mörkning hur många tvångsmedicineras? Läste att 3000per dag har lpt?
Jag har ingen som helst aning om några siffror men man kan nog forska på det med Google o sånt, men det orkar jag inte nu. Man kan nog hitta mycket, men även olika siffror på det, från olika källor.

EDIT: Vet att det även förekommer tvångs-ECT, men har heller inga siffror på det.

Tvånglobotomering är dock förbjudet numera!
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-04-03 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in