• 9
  • 10
2017-04-04, 16:57
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag kan dock förstå bilen. Behöver själv egentligen ingen bil då jag bor centralt men har en relativt sportig och dyr bil ändå, funderar dessutom på att byta ut den till en ännu värre pjäs just för att det är roligt.

Har man bilintresse och gillar att vara ute och köra så ger det mycket glädje med att ha en egen rolig bil.
Det kan absolut vara kul att köra bil och när jag nuförtiden hyr bil på mina resor så brukar jag välja någon sportigare för skojs skull.

Frågan är om det är 5000-kronor i månaden kul, som det kostar att äga en bil förutom de allra billigaste, och då också tråkigaste, bilarna. Roligare sportbilar kommer upp mot 10000 kronor i månaden bara i värdeminskning, skatt, försäkring och service och då har man knappt börjat köra bilen än.

Det är givetvis upp till var och en huruvida det är värt det eller inte, jag vill inte insinuera annat, och min världsbild baseras mest på mina egna erfarenheter såklart, även om det finns studier också.

Men i min värld så blev jag bara kortvarigt glad av fina prylar, och det ser så ut även när jag tittar på mina bekanta.

När jag läser inlägg här så ser jag också folk som å ena sidan skriver att man ska "leva livet", men på andra håll skriver "jag hade varit nöjd om jag hade tjänat 10.000 kronor mer, då hade jag haft råd att..." och inser inte var felet ligger och är inte intresserad av att höra det heller.

Fin bil finns inte med i Maslows behovshierarki

Men nu svamlar jag bara.
Citera
2017-04-12, 03:59
Medlem
Sandtags avatar
När man är 40 så har man enligt mig 25 riktigt bra år kvar, kanske 30 innan det vänder och man går in på slutklämmen. Om Bilen ger dig glädje i 10-15 av dem så kan det definitivt vara värt det. Sätt det i perspektiv, om du inte köper den kanske du kan betala av på huset och köpa nytt/större/bättre eller kanske grundbult till sommar/skidstuga. Det är dina pengar och du bör således lägga dem på det du vill men överväg alla alternativ.
Citera
2017-04-14, 03:32
Medlem
johanjosefssons avatar
På vilket sätt kan en ny bil ge dig glädje som inte bilarna du har kan? Du får ändå inte köra mer än 110 på Svenska Vägar (för det är väl farten ni bil-bögar vill åt).

Typiskt konsumenttänk att prylar ska göra en lycklig, som någon slags genväg till omedelbar beständig glädje. Haha. Sicka illusioner. Sälj bilen och plastikoperera bort ölmagen istället. Eller varför inte köpa en båt och kapsejsa den?

Har du inga hobbies? Inga vänner? Inga projekt? Förutom att åka runt i en bil som ett miffo?
Citera
2017-04-14, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
På vilket sätt kan en ny bil ge dig glädje som inte bilarna du har kan? Du får ändå inte köra mer än 110 på Svenska Vägar (för det är väl farten ni bil-bögar vill åt).

Typiskt konsumenttänk att prylar ska göra en lycklig, som någon slags genväg till omedelbar beständig glädje. Haha. Sicka illusioner. Sälj bilen och plastikoperera bort ölmagen istället. Eller varför inte köpa en båt och kapsejsa den?

Har du inga hobbies? Inga vänner? Inga projekt? Förutom att åka runt i en bil som ett miffo?

Haha. Svensk avundsjuka eller?
Citera
2017-04-14, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson

Vadå bara 110? Motorvägar är byggda för klara betydligt högre hastigheter vid bra vägunderlag. Alla vet att böter är en avgift för få köra snabbare endast eller parkera på valfritt ställe framför dit man ska.

Är väl upp till varje person slösa sina pengar på egna nöjen, även om det är stor ekonomisk förlust köpa något som tappar så mycket värde direkt.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in