2017-03-29, 15:13
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Religion är lockande för dom som vill ha ett syfte och något att följa, man är en del av något. Inte ovanligt att folk på kåken hittar gud när dom sitter i en cell. Dom blir en del av något och kan "slappna av". Jag vill inte göra skillnad på folk och folk men religiösa är väl ofta inte en del av begåvningsreserven. Med det sagt vill jag inte kalla någon dum, inte det jag menar. Men den moderna självständiga människan som kan tänka själv och ofta utövar detta, att tänka kritiskt och att reflektera över sin omgivning, stannar nog utanför religionen.

Med det sagt så har nog dessa människor en helt annan bildning och bakgrund, känns som att deras länder är några decennium bakom oss andra västerländska länder.
Citera
2017-03-29, 15:28
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Att folk byter religion är ingen nyhet. Islam är den religon som växer mest.
Ja, vilket beror på högt barnafödande och inte på konverteringar. När muslimska kvinnor i länder som Pakistan, Bangladesh och Indonesien erhåller en bättre utbildningsnivå så sjunker barnafödandet.
Citera
2017-03-29, 17:42
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Skulle det bevisa något?

Han sa ju att han inte förstod att man ena dagen dyrkar Allah och andra dagen dyrkar Gud. Det är samma ord på arabiska, är du efterbliven du också eller?

En kristen arab säger Allah likaså en muslim säger Allah. Svenskar säger Gud.
Citera
2017-03-29, 17:46
Medlem
Frihetskrigets avatar
Religion är hjärnspöken. Att tro på tomten som vuxen är något man bör skämmas över, och inte stoltsera med. Att därefter bli "stolt" och jubla över att några idioter som hejade på en annan jultomte än just din jultomte har valt att byta lag är bara pinsamt.

Förövrigt - det här sker uteslutande för att muslimerna enklare ska få stanna. Tror man något annat är man dum och naiv. Fast, dum och naiv är väl synonymer till ordet religiös. Fuck it. Ut med packet!
Citera
2017-03-29, 17:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Han sa ju att han inte förstod att man ena dagen dyrkar Allah och andra dagen dyrkar Gud. Det är samma ord på arabiska, är du efterbliven du också eller?

Men nu ligger det en hel del mera i denna problematik än semantiska likheter.
Citera
2017-03-29, 17:52
Medlem
Citat:

Ja, de flesta länder har ett ord för gud. Man kan ändå mena olika religioner.
Citera
2017-03-29, 21:08
Medlem
Kebabfysikers avatar
Jag kan tänka mig att dagens kristendom är mindre krävande än islam.
Citera
2017-03-29, 21:57
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ja, de flesta länder har ett ord för gud. Man kan ändå mena olika religioner.

Ja, men menar man olika religioner uttrycker man inte sig med att det är märkligt att man ena dagen tillber Gud och andra dagen tillber Gud. Vad är det för skillnad? En arab tillber Allah oavsett om han är jude, muslim eller kristen.
Citera
2017-03-29, 21:57
Medlem
Genombrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Fakta är inte din starkaste sida.

Inte bara hög barnafödande men också att allt fler väljer islam.

http://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/04/23/why-muslims-are-the-worlds-fastest-growing-religious-group/

Jag ser inte var det står att fler personer väljer Islam. Det står bara att många icke-muslimer väljer bort sin religion, förmodligen för att bli ateister (hypotes). De som väl konverterar till Islam är ofta kvinnor, som krav för att få fortsätta vara med sin muslimska man. Knappast genuint.

Jag skulle vilja se statistik över konvertiter, och hur många som var tillsammans med en muslim. Notera att jag i mitt tidigare inlägg valde att tala om genuina konverteringar.
Senast redigerad av Genombrott 2017-03-29 kl. 22:00.
Citera
2017-03-29, 21:58
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men nu ligger det en hel del mera i denna problematik än semantiska likheter.

Då uttrycker man problemen och inte säger en så efterbliven sak.
Citera
2017-03-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ja, men menar man olika religioner uttrycker man inte sig med att det är märkligt att man ena dagen tillber Gud och andra dagen tillber Gud. Vad är det för skillnad? En arab tillber Allah oavsett om han är jude, muslim eller kristen.
Så varför konverterar folk? Varför heter det ens konvertera?
Citera
2017-03-29, 22:03
Medlem
pungluders avatar
Citat:
Så varför konverterar folk? Varför heter det ens konvertera?

Vad heter det om man inte byter ut guden då ?
Bara plockar in en till, säg buddha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in