2017-03-27, 16:23
Medlem
Många påstår det och det känns som att Volvo alltid satsat mer på säkerhet än att vara häftiga. Även äldre modeller som min 940 känns väldigt trygg att vara i på något sätt o tål mycket stryk och skyddar passagerarna bra.
Citera
2017-03-27, 16:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Många påstår det och det känns som att Volvo alltid satsat mer på säkerhet än att vara häftiga. Även äldre modeller som min 940 känns väldigt trygg att vara i på något sätt o tål mycket stryk och skyddar passagerarna bra.

Det är lite svårt att säga generellt. Volvo har länge legat i framkant när det gäller säkerhet, absolut. Däremot är det ju så att en stor SUV (från exempelvis BMW) generellt är säkrare än en V40, för passagerarna. XC90n blev utnämnd till "Världens säkraste bil" för ett eller två år sedan av EuroNCAP. Volvo är generellt bra på att ha med mycket utrustning som standard och i alla fall EuroNCAP räknar bara med standardutrustning i sina säkerhetsbedömningar.

Sen finns det såklart specialbilar i små upplagor som är väldigt säkra, exempelvis S600 Guard.
Citera
2017-03-27, 17:33
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling

Jag delar din uppfattning. Upplever också Volvo som väldigt säkra bilar. Nästan som små pansarvagnar.
Citera
2017-03-27, 18:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Jag delar din uppfattning. Upplever också Volvo som väldigt säkra bilar. Nästan som små pansarvagnar.
Fast det är inte bra att sitta i en pansarvagn. En bil ska deformeras och ta upp krockenergin. Jämför man storleksmässigt lika bilar så står inte Volvo ut något speciellt.
Citera
2017-03-27, 18:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fast det är inte bra att sitta i en pansarvagn. En bil ska deformeras och ta upp krockenergin. Jämför man storleksmässigt lika bilar så står inte Volvo ut något speciellt.
Volvo har väl högsta ranking i säkerhetstesterna, även i riktiga olyckor klarar sig Volvo bra.
Sen går utvecklingen framåt och nya modeller följer efter, men nog ligger både XC90 och V/S90 bra till.
Citera
2017-03-27, 18:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Volvo har väl högsta ranking i säkerhetstesterna, även i riktiga olyckor klarar sig Volvo bra.
Sen går utvecklingen framåt och nya modeller följer efter, men nog ligger både XC90 och V/S90 bra till.
"Ligger bra till" och "världens säkraste" anser jag inte vara riktigt samma sak.
Citera
2017-03-27, 18:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
"Ligger bra till" och "världens säkraste" anser jag inte vara riktigt samma sak.
Nog för att en ferrari eller mclaren med stålbur är säkrare men jämför du serieproducerade familjebilar så ligger Volvo definitivt bland de främsta om inte de främsta för tillfället. Sen kommer nya modeller från andra tillverkare som kommer ikapp och förbi tills nästa bottenplatta lanseras.
Citera
2017-03-27, 19:13
Medlem
INTPs avatar
Volvo har använt säkerhet som försäljningsargument i många år. Dom behöver inte vara säkrast för att ge folk ett intryck av att vara det, dom behöver bara vara ensamma om att använda det argumentet och vara bra nog för att ingen ska se ett behov av att säga emot. Men med det sagt, bilarna är säkra också. Bäst? Det beror nog på vilket slags olycka det gäller - en "liten" lätt bil är alltid handikappad vid en krock mot t.ex. en amerikansk blysläde som väger ett ton mer.
Citera
2017-03-27, 19:30
Medlem
Men dra inte upp gamla 940 som trådskaparen gjorde. Dagens småbilar klarar sig mycket bättre.
Här är 940 mot en 9 år gammal småbil. https://youtu.be/qBDyeWofcLY
Citera
2017-03-27, 21:04
Medlem
Kebabfysikers avatar
Det beror väl på vilken viktklass man talar om. Volvo har länge marknadsfört sig som säkert, men det finns många andra märken som är minst lika säkra som Volvo.
Citera
2017-03-28, 14:38
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:

Ja, fast Volvo är en rätt så krocksäker bil.
Inget märke är 100% säkert, men vissa är lite säkrare än andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in