När jag skulle förlänga min aktivitetersättning tog det ca 2 månader från att jag skickat in ansökan om förlängning till att jag fick besked.
Man brukar få ett brev hem som säger typ "din aktivietsersättning går ut den xx, om du vill ansöka om förlängning ska vi ha din ansökan och intyg senast xx."
Annars kan det hända att man får skicka en helt ny ansökan som tar upp till3 månader att få beslut om.
Asså jag är så arg! Jag fick brev för en månad sedan där det stod att min aktivitetsersättning går ut oktober i år. Det visste inte jag, varför skickar de inte ut sånt brev långt i förväg, så att man hinner ansöka utan att det blir glapp? Bara att få till möte med läkaren tog två veckor.
Hur som så förklarade jag det för läkaren, och han sa att jag kunde ansöka om förlängning. Men när jag mejlade min handläggare så sa hon bara att hon inte fattar vad han menar, och att det inte finns något som heter förlängning. Så nu måste jag gå hos soc i väntan på att bli godkänd igen vilket kan ta 4 månader.
Sedan mejlade jag handläggaren hos FK och skrev att jag ville försöka plugga 25% nästa vårtermin. I så fall skulle jag kunna plugga heltid nästa hösttermin, om jag vet att jag klarar av att plugga, och då skulle jag slippa bidrag eftersom jag skulle ha CSN. Jag fick inget svar om det är möjligt eller inte. Deltidsplugga är ju en mer "främjande" aktivitet än att gå runt på någon värdelös så kallad "arbetsträning" tre dagar i veckan som inte leder nånvart.
Jag vet att man kan be om att få sina utbetalningar stoppade om man vill plugga, men det måste ju bero på att man i så fall ska ha CSN istället. Men 25% plugg är för lite för CSN, så jag borde få ha kvar min aktivitetsersättning medan jag pluggar tycker jag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!