2022-05-19, 23:18
Medlem
Blåser liv i denna tråd igen.

Sista halvåret ägnat mig åt att se alla säsonger igen. Inte sett sedan serien slutade 2009.

Enligt mig helt legendarisk serie, som håller måttet in i slutet, även om de första säsongerna såklart är mest överraskande.

Har sedan jag såg det senast blivit vuxen , tagit sjuksköterskeexamen etc och man ser serien med andra ögon nu än då. Ffa politiskt och ekonomiska frågor har jag en annan förståelse för serien nu. Blir tacksam för svensk sjukvård och att vi inte har samma sjukvårdsförsäkringssystem här som på andra sidan Atlanten. Migration. Illegala invandrare etc, krig, flyktingsituationen i Afrika, hbtq-frågor, multiresistenta smittor, antibiotikaresistens, organdonation. HIV/AIDS, där serien startade var ju läkemedlen väldigt nya.. denna serie lyfter så mkt viktiga frågor. Och ja. Såklart är det fiktiva berättelser men om väldigt för tiden aktuella frågor.

Och såklart alla karaktärer som gör serien... som ger en en klump i magen ena dagen och glädjer den andra.

Snyftade en skvätt när jag såg bonusavsnittet och 15 års epok var över.
Citera
2022-05-20, 20:59
Medlem
Tommy.Vercettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Blåser liv i denna tråd igen.

Sista halvåret ägnat mig åt att se alla säsonger igen. Inte sett sedan serien slutade 2009.

Enligt mig helt legendarisk serie, som håller måttet in i slutet, även om de första säsongerna såklart är mest överraskande.

Har sedan jag såg det senast blivit vuxen , tagit sjuksköterskeexamen etc och man ser serien med andra ögon nu än då. Ffa politiskt och ekonomiska frågor har jag en annan förståelse för serien nu. Blir tacksam för svensk sjukvård och att vi inte har samma sjukvårdsförsäkringssystem här som på andra sidan Atlanten. Migration. Illegala invandrare etc, krig, flyktingsituationen i Afrika, hbtq-frågor, multiresistenta smittor, antibiotikaresistens, organdonation. HIV/AIDS, där serien startade var ju läkemedlen väldigt nya.. denna serie lyfter så mkt viktiga frågor. Och ja. Såklart är det fiktiva berättelser men om väldigt för tiden aktuella frågor.

Och såklart alla karaktärer som gör serien... som ger en en klump i magen ena dagen och glädjer den andra.

Snyftade en skvätt när jag såg bonusavsnittet och 15 års epok var över.
Följde den smått på tv men började kolla igenom den ordentligt på dvd runt seriens slut. Helt klart en utav de mest minnesvärda serier jag sett. Kändes väldigt verklighetstrogen (även fast det fanns stunder då det blev överdrivet). Bästa sjukhus-serien, utan tvekan. Favoritkaraktärerna var nog Dr Greene och Romano
Citera
2026-03-06, 15:17
Medlem
Jag tyckte serien var väldigt bra när jag tittade första gången för länge sen. Mindes väl inte så mycket i övrigt. Mest vad jag tyckte om olika karaktärer, och några händelser.

HBO Max hade samtliga avsnitt tidigare, så jag började titta. Hann fram till mitten av säsong 11, sedan försvann serien helt förra våren. Det sög. Tycker fortfarande att Cityakuten är bra, även om jag har ändrat åsikt om vissa karaktärer. Säsong 1-8 var bäst, sedan började det bli sämre men fortfarande okej. Hade velat se klart, men verkar inte som om man kan se serien lagligt med svensk text någonstans.

Skaffade de första 6 säsongerna på dvd, men verkar inte finnas fler med svensk text. Synd.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in