2017-03-26, 13:15
Medlem
Jag har en slider 2016 och den startar ej.
Den står i 20 grader varmt garage efter daglig körning och jag använder den även dagligen men så när jag skulle använda den en dag här i veckan så vägrade den att starta.
Jag har gjort rent föggen, luftfilter och luftburk, kollat om den får tjuvluft, har kollat tändstiftet men inget hjälper. Har även kollat munstycket om det är smuts men det är rent där.
Mitt batteri är det inget fel på heller i alla fall.
Vad kan det vara ?
Citera
2017-03-26, 13:33
Medlem
Harbards avatar
Kollat så den har gnista?

Testa hålla för luftfiltret (choka), den kan ha surnat igen. Har du startgas hemma så kan du försöktigt spaya på luftfiltret / in i förgasaren och testa - funkar bra om den har surnat.
Startar den bara på startgas så äre bensinfel.
Tänder den inte på startgas så är den elfel, dålig gnista, trasigt tändstift eller tändspolen som har pajat av värmen på något sätt.
Citera
2017-03-26, 19:42
Medlem
#2 jag får gnista och det är inget fel på tändstiftet heller?
Vad kan elfelet vara nån stans isf?
Citera
2017-03-26, 19:46
Medlem
flaskborstes avatar
Förbränningsmotor.

1 Behöver kompression.
2 Behöver gnista
3 Behöver gas/luft blandning.

Kontrollera kompression.
Kontrollera gnista
kontrollera luft/bränsle blandning

Starta när allt är åtgärdat.

.
Citera
2017-03-27, 06:40
Medlem
Kanske fotstödet var nere när du försökte starta? Många nyare scooter-mopeder har spärr när fotstödet är nere så det går inte att starta motorn.

Hände mig ett par gånger.

edit: sidostöd
Senast redigerad av Hs187 2017-03-27 kl. 06:42.
Citera
2017-03-27, 07:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallefestarn
#2 jag får gnista
Antar du tittat på tändstiftet och det säger bara att du har gnista med tändstiftet demonterat, det betyder inte att du har gnista när tändstifter är monterat för kompressionen ökar motståndet.
Citera
2017-03-27, 15:17
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallefestarn
#2 jag får gnista och det är inget fel på tändstiftet heller?
Vad kan elfelet vara nån stans isf?

Får du fin stark blå gnista så äre inget elfel. Om tändstiftet ger ifrån sig gnistan på rätt ställe så är det helt men det skadar aldrig att testa nytt. Gnistan ska komma från toppen längst ner när du lägger gängorna mot t.ex cylindern. Kommer gnistorna från gängorna eller någon annan stans än den tippen så är det fel på tändstiftet.

Testa startgas och gör som jag beskrev tidigare. Tror inte du har kompression-problem då du säger den startade tidigare då hade du upplevt problem när du körde sist om t.ex kolvringarna hade sketit sig.

Se till så du har gott om benzin och att den är fräsh, kolla så inget blockerar bensinfiltret och kolla flotören i förgasaren så inget litet korn har kommit in där eller nått.

Om det inte funkar så kolla insugsmembranet så det är tätt och helt.
Senast redigerad av Harbard 2017-03-27 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in