2017-03-24, 14:44
Medlem
edm4lifes avatar
Jag är så sjukt besviken. Köpte en ny Macbook Pro 13 av senaste modellen och jag maxxade allting med den. 16 gb ram och Core i7 och supersnabb SSD, kostade 25 000 kr.

En av anledningarna till att jag köpte datorn var att min gamla MBP gav "system overload" meddelanden i Logic Pro X så jag tänkte köpa en ny eftersom att den var från 2011 och bara hade 4 gb ram osv.

Problemet är att den här nya klarar fan ingenting i Logic. Det räcker med att jag har 5 eller 6 kanaler som spelar samtidigt med kanske 2 ENKLA effektplugins på varje lane (t.ex en equalizer eller reverb), och ingen automations alls. Det är fan helt otroligt dåligt att den ger System overload errors och stoppar musiken var 10e sekund så programmet blir helt oanvändbart. Dessutom har jag högsta inställningen på buffer size och processing threads så allting ska vara helt optimerat.

Någon som har några tips på vad jag ska göra? Är så sjukt besviken så det finns knappt ord för det
Citera
2017-03-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Jag är så sjukt besviken. Köpte en ny Macbook Pro 13 av senaste modellen och jag maxxade allting med den. 16 gb ram och Core i7 och supersnabb SSD, kostade 25 000 kr.

En av anledningarna till att jag köpte datorn var att min gamla MBP gav "system overload" meddelanden i Logic Pro X så jag tänkte köpa en ny eftersom att den var från 2011 och bara hade 4 gb ram osv.

Problemet är att den här nya klarar fan ingenting i Logic. Det räcker med att jag har 5 eller 6 kanaler som spelar samtidigt med kanske 2 ENKLA effektplugins på varje lane (t.ex en equalizer eller reverb), och ingen automations alls. Det är fan helt otroligt dåligt att den ger System overload errors och stoppar musiken var 10e sekund så programmet blir helt oanvändbart. Dessutom har jag högsta inställningen på buffer size och processing threads så allting ska vara helt optimerat.

Någon som har några tips på vad jag ska göra? Är så sjukt besviken så det finns knappt ord för det

Tror inte felet är hos din MacBook iafall. Du borde kolla upp på support-forum för Logic snarare. Chansen att felet ligger i just din macbook känns oerhört liten
Citera
2017-03-24, 15:19
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wangox
Tror inte felet är hos din MacBook iafall. Du borde kolla upp på support-forum för Logic snarare. Chansen att felet ligger i just din macbook känns oerhört liten

Ja, alltså jag kan inte acceptera att Logic ska prestera så dåligt. I allmänhet så känns det som att prestandan ökar på hårdvaran hela tiden men i praktiken så blir ingenting snabbare eller bättre för det blir mer och mer "bloat" i mjukvaran i takt med att hårdvaran blir bättre.

Gjorde en geekbench test på CPUn som gav resultatet 7850, så det är nog inte processorn det är fel på iallafall.

Men allvarligt den nya Macbook Pron är fan skräp. Knapparna på tangentbordet fastnar ibland och vissa tangenter reagerar inte som dom ska om man trycker löst.

Några tips för att lösa problemet med Logic?
Citera
2017-03-24, 15:49
Medlem
tzjs avatar
Mac: köpråd - bärbart --> Programvara: Mac OS
/Moderator
Citera
2017-03-24, 16:58
Medlem
studioxswes avatar
Visst är det lite dumt att köpa grisen i säcken. Om du köpte din mac i en butik kan du ju ha frågat om det går att köra logic på den, du skulle säkert även fått testa logic då många demo-ex i butiker har en massa program installerade.

Är du inte nöjd med prestandan får du väl lämna tillbaka den. Jag har ingen koll på logic men kört lite Final Cut Pro samt traktor och inte haft några problem med en mac som är dubbelt så långsam som din.

Hur får du ljud ut från din mac? Du kanske råkar ha dåliga drivrutiner till din DA enhet?
Citera
2017-03-24, 17:02
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Visst är det lite dumt att köpa grisen i säcken. Om du köpte din mac i en butik kan du ju ha frågat om det går att köra logic på den, du skulle säkert även fått testa logic då många demo-ex i butiker har en massa program installerade.

Man ska alltså inte förvänta sig att logic snurrar på en sprillans ny mac för 25 lök? Är det i 35-40k klassen man ska ligga för att få en dator som funkar med logic?
Citera
2017-03-24, 17:05
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Man ska alltså inte förvänta sig att logic snurrar på en sprillans ny mac för 25 lök? Är det i 35-40k klassen man ska ligga för att få en dator som funkar med logic?

Mupp. Var har jag sagt det, lägg dina jävla ord i någon annans mun istället.
Jag skrev att jag inte har en jävla aning om vad logic kräver.
Citera
2017-03-24, 17:21
Medlem
tzjs avatar
Håll en trevligare ton mot varandra tack.
/moderator.
Citera
2017-03-24, 17:26
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Mupp. Var har jag sagt det, lägg dina jävla ord i någon annans mun istället.
Jag skrev att jag inte har en jävla aning om vad logic kräver.

Du säger att man borde frågat i butiken "Visst är det lite dumt att köpa grisen i säcken. Om du köpte din mac i en butik kan du ju ha frågat om det går att köra logic på den". Jag frågar om man inte ska kunna förvänta sig att ett program som logic ska fungera på apples senaste maskin som även är toppspecad. Du får läsa både vad du själv och andra skriver lite mer noggrant.
Citera
2017-03-24, 17:35
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Du säger att man borde frågat i butiken "Visst är det lite dumt att köpa grisen i säcken. Om du köpte din mac i en butik kan du ju ha frågat om det går att köra logic på den". Jag frågar om man inte ska kunna förvänta sig att ett program som logic ska fungera på apples senaste maskin som även är toppspecad. Du får läsa både vad du själv och andra skriver lite mer noggrant.

Det enda jag säger är att man nog inte kan förvänta sig så mycket alls idag. Grafik och musikprogram är synnerligen krävande. TS skriver inte vilken version av logic TS kör, inte heller vad det är för plugin och vad de har för systemkrav utan förväntar sig bara att allt ska fungera.

Så fungerar det ju inte med datorer, om man varit musiker länge så kollar man på forum innan man köper, eller som jag föreslog kollar med en butik. Logic är ju inte gratis det heller så man kan ju alltid fråga Apple.

Men att typ "öhh min dator suger fett för logic suger fett och därmed suger apple fett" - Nej det tycker jag imho inte räcker.

första videon jag hittade på youtube https://www.youtube.com/watch?v=0bqic9u6AIM 100 Tracks
Senast redigerad av studioxswe 2017-03-24 kl. 17:38.
Citera
2017-03-24, 19:08
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Det enda jag säger är att man nog inte kan förvänta sig så mycket alls idag. Grafik och musikprogram är synnerligen krävande. TS skriver inte vilken version av logic TS kör, inte heller vad det är för plugin och vad de har för systemkrav utan förväntar sig bara att allt ska fungera.

Så fungerar det ju inte med datorer, om man varit musiker länge så kollar man på forum innan man köper, eller som jag föreslog kollar med en butik. Logic är ju inte gratis det heller så man kan ju alltid fråga Apple.

Men att typ "öhh min dator suger fett för logic suger fett och därmed suger apple fett" - Nej det tycker jag imho inte räcker.

första videon jag hittade på youtube https://www.youtube.com/watch?v=0bqic9u6AIM 100 Tracks

Men kom igen, varför tar du för givet att jag inte har koll på vilka plugins jag kör och vad Logic kan förväntas prestera? Hur kan du påstå att jag "köpt grisen i säcken" när jag köpte den kraftfullaste uppgraderade versionen som fanns i 13 tumsmodellen just för att jag vet att musikprogram kan dra en hel del processorkraft och ram, men detta är ju bara helt absurt att den ska stoppa musiken och ge felmeddelande med endast 2-3 Massive, lite simpel EQ/Reverb, kompressor och några ljudspår. Det är väl självklart att jag förväntar mig att det "bara ska fungera" ?
Citera
2017-05-27, 18:41
Medlem
sk33s avatar
Nu är jag sen på pucken, men Macbook Pro 13" är upphottade Macbook Air tyvärr. De har bara tvåkärniga processorer, ska man ha mera kräm ska man ta en Macbook Pro 15" istället, de har fyrkärniga. Den billigaste 15" är rejält bättre än den dyraste 13", typ. (båda landar på knappt 30000). Många butiker är dåliga på att upplysa (eller själva veta) att en del laptop core i7 bara är tvåkärniga, och då står de sig ju ibland slätt även mot äldre stationära iMac med fyrkärniga core i5. Har säljaren hostat något om att din core i7 är supersnabb och samma som på 15" Macbook Pro så har du skäl att reklamera IMHO.

När det är sagt, jag har vänner som kör Logic på gamla iMac-härkar från 2011, tycker nog din nya burk borde klara det mesta (men kanske inte allt) i Logic ändå eftersom det sägs vara RAM som är det viktigaste.
Senast redigerad av sk33 2017-05-27 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in