Tripprapport:
Substans: EGR-ventilsrengöring
Dos: Ett par timmars Youtube- och OEM-rekognocering, samt ohemula mängder koffein och två slangklämmor från Mekonomen.
Ålder: -10 Kön: BMW 230d
Setting: På jobbet, livlinan "ring en vän" kirrad
Tid: 2,5 h
Beskrivning: Kl 07.00 rullas pärlan i lokalen, redo för dagens tripp. 09.00 börjar vi med en kaffe och demontering av alla jävla skyddskåpor och grejer som är i vägen, efter att ha konstaterat att ingen har youtubat eller skrivit om just den här bilmodellen. Återkommer till detta faktum.
Kåpan över motorn var det bara att lyfta rakt upp/ut, främre luftintaget satt med tre torx (T20). Plättlätt! EGR-ventilen sitter på höger sida om motorn, sett från förarplatsen. Ganska långt fram, under vevhusventilationen, men ändå på ryggskottsavstånd.
Började med att försöka hitta batteriet, som såklart satt under baslådan och inredningskåprona till höger i bagageutrymmet. Minuspolen avlägsnades mha 10:ans hylsa på spärrskaft.
Hade sett på bild att EGR:en har två rör med klamrade slangar för kylvätska. Eller ja, jag trodde det var luft (det var det på alla videos), men när jag väl lyckats trötta ut en av de där originalslangklämmorna och ryckte slangen, så sprutade det kylvätska över hela motorrummet. Fick panik och tryckte tillbaka slangen fort som fan. Tillbaka till Youtube, således. Tuben gav vid handen att man skulle öppna kylvätskebehållarens lock för att släppa på trycket. Gjorde det och då läckte det inte ut mer än att jag kunde hålla lite Torky för. Slangen på rör nr 2 var inte åtkomlig i detta läge.
Nästa steg var att ta bort vevhusventilationsslangen. Den satt fast ganska enkelt - två bajonnettgrepp i den övre delen och två i den undre (inte samma konstruktion, men båda varianterna bändes ut med en plattmejsel). En liten kontakt i nedre änden, som var förhållandevis lätt att ta bort. En liten metalltråd som man klämde ned, så lossade den så fint. Givetvis var slangen torr som fnöske och gick av, så när som på en millimeter, när jag petade på den. Orkade inte bry mig om detta utan kastade den åt sidan för senare översyn.
Lossade tre kabelclips och sen kunde jag komma åt det andra av de förhatliga originalclipsen. Lyckades trötta av det med en liten polygrip.
EGR-ventilen satt med två torx (T25). Dessa lossades med lätthet, faktiskt, men sen var det jävlar anåda slut på det roliga! Ventilen har en kontakt med två små plastspärrar av något slag. Lögn i helvete att få loss, man såg inget, fattade inte hur de där spärrarna skulle användas, kontakten rörde sig inte en millimeter. Tog en polygrip och försökte dra lite. Givetvis gick plasten sönder lite. Sket i det också och började istället försöka lirka ut själva ventilen. Lögn i helvete där också. Och så sjuk ryggskottsvarning att jag nästan började lipa. Fick lite hjälp av en kollega, men han var lika lost om jag. Vi fick upp den en liten bit, sen tog vevhusventilationsutloppet och motorlyftfästet emot. Vrida gick inte mer än någon millimeter. Ringde en annan kompis, som kom och fick stå och försöka rucka på ventilen, medan jag bankade underifrån med en gummiklubba och bände med skaftet på en polygrip. Efter typ 35 minuter ba' "plopp", så var den ute! Nu kunde vi banka bort kontakten underifrån genom att sätta en liten spärrskaftsförlängning på en iten utbuktning och knacka med en hammare. Lätt ska det vara, annars blir det så jävla tråkigt!
Ventilen var rejält sotig, så jag tvättade den fin. På klipp jag sett så säger de att man kan testa om ventilen är hel, men jag fattade inte hur. Det gick iaf att trycka på ventilen, så att den öppnades. Nöjde mig med att den inte satt fast helt.
Å så tillbaka med skiten... Ingen lätt historia det heller. Man var tvungen att sätta tillbaka kylvätskeslang nr 2 först, annars var man lost. Trångt och jävligt, med en kort och styv liten slang, näääästan liiite för kort för att det skulle gå att få tillbaka ventilen på plats. Även detta moment krävde gummiklubba, kraftuttryck nog för att säkerställa ett tillfredssställande hett efterliv samt blod.
Lagade vevhusslangen med nån slags vulktejp jag hittade i verkstaden. Vet inte hur den tål värme, får kolla om ett par veckor. Glömde sätta tillbaka kontakten till vevhusventilationen, så jag och katten gjorde det när jag kom hem.
Ja, det var väl ungefär det hela. Jag förstår verkligen varför ingen bemödat sig om att lägga upp en film på hur man rengör EGR:en på just den här modellen, för det var ingalunda en lätt grej och så mycket svordomar och blod passar sig inte i en billagningsvideo...
Utvärdering: Den här trippen får betyget 3 skiftnycklar av 5.
Tidsåtgång: ok för en novis
Pris: 32 kr + lite tejp
Arbetsställning: under all fucking kritik
Bildesign: må er Bingolott fatta eld och brinna i evighet!
Resultat: bilen blev mycket piggare och rullade hem med en snittförbrukning på 0,42 l/mil