Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 23:06
  #1
Medlem
Hej fick ett mail ifrån jobbet som jag sa upp mig ifrån för 2 veckor sedan.
Nu påstår de att jag är skyldig dem 5000:-

Bifogar mina 2 senaste lönespec.

http://imgur.com/a/onZMt

Kan det verkligen kräva mig på 5000kr? Hur kan jag gå minus på att vara sjuk?

Tacksam för hjälp!
Citera
2017-03-23, 23:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vezzi
Hej fick ett mail ifrån jobbet som jag sa upp mig ifrån för 2 veckor sedan.
Nu påstår de att jag är skyldig dem 5000:-

Bifogar mina 2 senaste lönespec.

http://imgur.com/a/onZMt

Kan det verkligen kräva mig på 5000kr? Hur kan jag gå minus på att vara sjuk?

Tacksam för hjälp!

Du får ju lön för innevarande månad, men ev. avdrag för sjukdom regleras oftast i efterskott.
Om lönen kommer den 25:e, och du är sjuk den 26:e så har du fått för mycket betalt den månaden så det dras på lönen månaden efter. Det är väl det som hänt antar jag.
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-03-23 kl. 23:23.
Citera
2017-03-24, 01:46
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vezzi
Hej fick ett mail ifrån jobbet som jag sa upp mig ifrån för 2 veckor sedan.
Nu påstår de att jag är skyldig dem 5000:-

Bifogar mina 2 senaste lönespec.

http://imgur.com/a/onZMt

Kan det verkligen kräva mig på 5000kr? Hur kan jag gå minus på att vara sjuk?

Tacksam för hjälp!
Har du fått lön för den period du varit sjuk?
Citera
2017-03-24, 05:06
  #4
Medlem
"Återbetalning förskott lån" står det ju.

Är du sen säker att detta är din slutlön? Du har väl tjänat in semesterdagar som isåfall borde betalas ut till dig.
__________________
Senast redigerad av booja 2017-03-24 kl. 05:29.
Citera
2017-03-24, 05:40
  #5
Avstängd
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booja
"Återbetalning förskott lån" står det ju.

Är du sen säker att detta är din slutlön? Du har väl tjänat in semesterdagar som isåfall borde betalas ut till dig.

Om han nu inte tagit ut alla 25 han fick vid årsskiftet som också är en form av förskott? Då blir hen väl skyldig för dessa också..?

För övrigt så verkar du ha usel arbetsmoral bara jävla massa sjukdagar och 10 pappadagar, skärp till dig förfan!
__________________
Senast redigerad av MrMadoff 2017-03-24 kl. 05:42.
Citera
2017-03-24, 09:27
  #6
Medlem
Conceptions avatar
Det är för att du får lön för månaden du jobbar men man räknar efter föregående månad.

Så det betyder att du fick för mycket lön i Februari (som räknas efter januari)eftersom du själv sa upp dig i Mars.

Jag har ett likadant system på mitt jobb. Många brukar ha efterskottslön bara för att efterreglera sånt här när man slutar jobbet. Dvs man får ingen lön första månaden utan den kommer månaden därpå.

Så du är helt klart skyldig ditt jobb pengar.

Förresten så håller jag med föregående talare om att du har en rutten arbetsmoral om nu inget oförutsett har hänt vid födseln av ditt barn. Hade det gjort det så är det tjänstledigt som gäller och ingen sjukskrivning. Sjukskriven, pappaledig och t.o.m VAB i 40 timmar.
Citera
2017-03-24, 10:12
  #7
Medlem
Huruvida dina lönespecar är helt korrekt eller inte är svårt att säga. Du får helt enkelt gå igenom de poster som står angivna och se om de stämmer med de sjukdagar, vab och pappadagar du tagit och även det extra förskott på 5000 kr som du verkar ha fått.

Eftersom du får förskottslön så måste du självklart betala tillbaka lön du fått för den tid du inte har arbetat. Normalt justeras det på nästkommande lön, men eftersom du har sagt upp dig så finns det inte tillräckligt med pengar att justera mot.
Citera
2017-03-24, 11:38
  #8
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vezzi
Hur kan jag gå minus på att vara sjuk?

Hur hade du tänkt dig att det annars skulle gå? Du får en extra tårta av jobbet?
Eftersom du har månadslön (ser det ut som även om det var en konstig lönespec) så gör man ju avdrag då du varit sjuk. Du får avdrag för karensdag (då får du ingen ersättning alls) Sen får du sjuklön som är 80% av din vanliga lön. Du verkar varit riktigt sjuk och haft sjukintyg så du får mer avdrag.

Eftersom avdrag alltid görs efter inkomst på en lönespec hamnar dessa som minus. I övrigt verkar det som arbetsgivaren här kan skratta sig lycklig att du självmant slutade..... :P
Citera
2017-03-24, 19:40
  #9
Medlem
Du verkar dessutom har tagit lite för mycket kompledigt mot vad du har samlat in. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har fått negativ slutlön. De flesta brukar få en rejäl klumpsumma för sparade semesterdagar och hopsamlad kompledigt. Du har verkligen lyckats...

Tips, på ditt nästa jobb så ska du nog anstränga dig lite. Annars är risken stor att du åker ut med huvudet före.
Citera
2017-03-24, 21:35
  #10
Medlem
_killahs avatar
Jag måste hålla med, en minus slutlön är fan beundransvärt. Har jag aldrig lyckats med, fattar inte hur man lyckas heller.
Citera
2017-03-24, 21:45
  #11
Medlem
Du måste väl ändå veta varför du fått först ett ospecificerat avdrag på 4000:- och sedan ett avdrag för återbetalning av lån på 5000:-?
Om du inte vet vad det är borde du definitivt ringa och fråga chef/löneadministratör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback