Citat:
Ursprungligen postat av
Marcusharaldsson
Hej , har sedan 1,5 år tillbaka haft båtbens brott.
Ramlade illa i fotbollen och fick då röntgen 1 vecka senare då dom sa att det inte var något, efter några månader kände jag att det inte blev bättre och fick då rehabövningar enbart.
Till slut efter ca 1 år fick jag en röntgen igen där det visade sig att det var ett gammalt båtbensbrott.
Eftersom det gått så länge fick jag ta ett annat ben och operera in med hjälp av skruv i båtbenet.
Har nu gått med gips i 4,5 Månad och det har ej läkt någonting. Jävligt surt, så nu ska jag få göra en ytterliggare operation , de 2 som finns är :
Four-Corners Arthrodesis
Proximal Roxn Carpedowy
Det jag undrar är om någon har gjort dessa och hur era handleder funkar idag?
Mycket mycket tacksam för svar.
Bröt båda benen i armen rakt av i en mopedolycka för sju år sen. Både radius & ulna bröts helt samt att jag stukade tummen. Från början var dom ganska osäkra på om en operation skulle behövas eftersom det enligt de första röntgenplåtarna läkte bra. Då var jag gipsad, men sen flyttade sig benen inne i armen och det hade gett mig livslång värk at leva med ben som inte ligger rätt. Så handkirurgen rekommenderade att jag opererade in en metallplatta av titan samt skruvar. Jag bröt visserligen inte båtbenet, vilket för övrigt är svårläkt men det vet du säkert. Jag ångrar inte operationen, jag kan skriva för hand, styrketräna, lyfta annat, diska ja göra allting som jag gjorde innan operationen. Fast riktigt samma känsla är det inte och jag vill inte ljuga och säga att jag aldrig har ont, för det har jag men sjukgymnasten lät mig verkligen inse vikten av att träna och även långt efter att man slutat gå i sjukgymnastik. Och det är långt ifrån varje dag jag har ont, jag behöver heller inte knapra värktabletter så jag är ändå tacksam. Fast man blir förstås känslig för slag, stötar och beröring med en metallplatta i armen. Även lättare slag känns så man lär sig att alltid "skydda" sin handled och metallplattan är det tänkt att jag ska ha livet ut. Såvida inte skruvarna eller plattan börjar flytta på sig och vandra i armen. Då tar dom bort den. Och värken hade varit så oändligt mycket värre utan denna operationen, den hade varit konstant all vaken tid. Så är det inte nu, oftast tänker man inte på att man är en reservdelsmänniska, bara man är försiktig och inte utsätter handleden för stötar.