Dags för en bump! Synd att en rolig tråd som denna ska gå i graven?
Jag, min flickvän och tre andra vänner satt ute häromdagen i den härliga vårsolen och hade "picknick" på en gräsplätt. Picknicken bestod utav - fin bruning, daimtårta, öl, och cola.
Efter flertalet gåsar ligger jag och filosoferar på filten, tänker på allting mellan himmel och jord. I mitt stekta tillstånd blir jag sugen på en cigarett, men mina ögon fastnar istället på paketet där det står något i stil med "Sluta röka? Ring vår sluta röka linje *nummer*" Pang, där fick jag min snilleblixt!
Stekt och busig likt en sjuåring busringer jag alltså till denna hjälplinje och driver med en go tant som heter Birgitta. Jag uppger mig att heta Peter och försöker så gott jag kan prata med en risig Norrländsk dialekt.
Jag drev med Birgitta i fem minuter och efter jag lagt på kommer jag på att det vore oerhört roligt med en inspelning av detta spektakel, då detta var så hysteriskt roligt.
I mitt tillstånd lyckades jag spela in det andra samtalet - som f.ö kom till Birgitta igen!
Jag lyckades byta samtälsämne från nikotin till hasch, vilket jag sa att jag rökte då och då efter jag skött lantbruket. Jag spelade dum och frågade henne vilka risker cannabis kan bidra med, och det var så förbannat roligt.
Dialog:
Jag: Jag måste erkänna att jag röker hasch då och då! Då måste jag blanda ut haschet med tobak, hur gör jag då om jag vill sluta röka?
B: Ska du inte försöka få hjälp med ditt hasch
missbruk?
Jag: Jag vill inte påstå att jag är någon missbrukare, jag röker då och då för att lugna nerverna.
B: Men du måste sluta med cigaretterna, trappa ner.
Jag: Men hur ska jag då göra när jag vill röka hasch?
*massa skitsnack*
B:Jag tror också att du behöver sluta med ditt hasch.
*skitsnack*
Jag: Du verkar ju vara en allmänbildad kvinna, finns de några nackdelar med hasch?
B: Jaa, nackdelarna är ju att man blir beroende av mer å mer hasch, om man inte får det då så blir man lätt agressiv.
Man behöver mer och mer för att dämpa, man tappar kontrollen och brusar upp. Man gör saker man egentligen inte vill längst där inne.
Jag: Det enda jag hört om hasch är att det är någon form utav inkörs(mummel) till andra droger?
B: Inkörsportal till tyngre droger ja.
Jag: Finns det då någon risk att jag kanske börjar med kokain? För det vill jag ju verkligen inte göra.
B: Jaa, det är klart att det finns. Om det är någon som bjuder dig någon dag.
Jag: Kommer jag att ta det då?
B: Ja, det kan tänkas att du gör det då. Det är det som är faran med hasch.
Jag: Så jag kan alltså bli sugen på att testa något så farligt som kokain bara för att jag röker hasch?
B: Ja, aa, jaa, ja. Du kan det ifall att du någon dag kommer i sällskap med någon som säger "Peter, ta och prova det här!" Så kanske du fastnar i det.
J: Vänta, ska bara ta en shotgun!
I samma skede som jag säger den avslutande meningen börjar min kompis som ska ge mig shotgunen gap flabba och jag får nästan hela gåsen inspottad i halsen.
Äh, det var förbaskat roligt under tiden iallafall!
Edit: Tror att jag hittat hennes blogg!
http://birgittarydberg.wordpress.com/tag/sluta-roka-linjen/