2017-03-22, 11:16
Medlem
Som rubriken säger så har jag gått ner runt 30 kg med LCHF.

Är 180 cm lång och vägde cirka 105 kg, är nu nere på 75 kg.

Har inte tränat ett dugg under perioden jag gått ner i vikt, förutom promenader. Har gått ner denna vikten på cirka 1 år.

Har senaste veckan börjat träna lite på gym och kör ganska enkla övningar såsom Bänkpress, Knäböj, Militärpress osv osv, helkroppsträning, med väldigt lätta vikter, för att komma in i det hela.

Nu till min fråga:

Har svårt att bli av med allt fett på bröst och mage, och förstår ju givetvis att jag måste träna kondition/gym för att bli av med detta/hålla igång förbränningen.

Men bör jag gå över till "normal" kost istället för LCHF?

Har läst om deff, har försökt räkna ut och jag tror jag ska ligga på runt 2500 kcal om dagen om jag tränar cirka 2-3 gånger i veckan.

Då bör jag alltså försöka lägga mig på 2000 kcal om dagen och fortsätta gymma samt jogga ett par ggr i veckan, för att bli av med mage/bröst?

Har även svårt att få ihop en kost på 2000 kcal, vet inte riktigt hur jag ska börja räkna ut. Då jag käkat LCHF har jag egentligen ätit tills jag varit mätt.

Tack på förhand,
Citera
2017-03-22, 11:36
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annf
Som rubriken säger så har jag gått ner runt 30 kg med LCHF.

Är 180 cm lång och vägde cirka 105 kg, är nu nere på 75 kg.

Har inte tränat ett dugg under perioden jag gått ner i vikt, förutom promenader. Har gått ner denna vikten på cirka 1 år.

Har senaste veckan börjat träna lite på gym och kör ganska enkla övningar såsom Bänkpress, Knäböj, Militärpress osv osv, helkroppsträning, med väldigt lätta vikter, för att komma in i det hela.

Nu till min fråga:

Har svårt att bli av med allt fett på bröst och mage, och förstår ju givetvis att jag måste träna kondition/gym för att bli av med detta/hålla igång förbränningen.

Men bör jag gå över till "normal" kost istället för LCHF?

Har läst om deff, har försökt räkna ut och jag tror jag ska ligga på runt 2500 kcal om dagen om jag tränar cirka 2-3 gånger i veckan.

Då bör jag alltså försöka lägga mig på 2000 kcal om dagen och fortsätta gymma samt jogga ett par ggr i veckan, för att bli av med mage/bröst?

Har även svårt att få ihop en kost på 2000 kcal, vet inte riktigt hur jag ska börja räkna ut. Då jag käkat LCHF har jag egentligen ätit tills jag varit mätt.

Tack på förhand,

Oavsett om du äter LCHF eller inte så krävs ett underskott, så som du äter idag har helt enkelt blivit kaloribalans för dig och din kroppsvikt. När detta sker får man dra ner intaget ytterligare oavsett vilken kost man följer.
Citera
2017-03-22, 13:22
Medlem
LCHF är en normal kost. Det är en perfekt livsstil om du gillar den. Den påminner mycket om tallriksmodellen tycker jag. Finns väl inga brister i den kosten.
Lär dig vilka kalorier du ska äta för att reglera din vikt. Inte svårare än så vad nu kostexperterna än vill påstå.
Citera
2017-03-22, 15:26
Medlem
Jag gillar LCHF, absolut. Jag klarar hålla min vikt på det, men det känns som jag måste ligga på underskott och även bygga muskler för att bli av med mage/bröst.

Och om jag nu ska ligga på 2000 kalorier om dagen, det klarar jag inte med LCHF.

Vispgrädde, ost och annat jag äter mycket av gör att jag ligger på ett stort intag av kalorier. Skulle jag ligga runt 2000 med LCHF skulle jag behöva gå väldigt hungrig.

Tror jag behöver deffa och äta tillex. kvarg till frukost, och äta lite mer kolhydrater och kanske mycket grönt som mättar?

Första halvåret låg jag nog mellan 50-100g kolhydrater om dagen, senaste halvåret ligger jag nog mellan 2-20 gram kolhydrater om dagen. Ofta blir det så lite som 2-5, säkert 4-5 ggr i veckan.

Någon som har tips på bra upplägg med 2000 kalorier om dagen? Alltså tips på mat.

Tack.
Citera
2017-03-22, 15:49
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jag gillar LCHF, absolut. Jag klarar hålla min vikt på det, men det känns som jag måste ligga på underskott och även bygga muskler för att bli av med mage/bröst.

Och om jag nu ska ligga på 2000 kalorier om dagen, det klarar jag inte med LCHF.

Vispgrädde, ost och annat jag äter mycket av gör att jag ligger på ett stort intag av kalorier. Skulle jag ligga runt 2000 med LCHF skulle jag behöva gå väldigt hungrig.

Tror jag behöver deffa och äta tillex. kvarg till frukost, och äta lite mer kolhydrater och kanske mycket grönt som mättar?

Första halvåret låg jag nog mellan 50-100g kolhydrater om dagen, senaste halvåret ligger jag nog mellan 2-20 gram kolhydrater om dagen. Ofta blir det så lite som 2-5, säkert 4-5 ggr i veckan.

Någon som har tips på bra upplägg med 2000 kalorier om dagen? Alltså tips på mat.

Tack.

Om jag vore dig skulle jag äta som jag gör idag, men räkna kalorierna och inte "äter tills jag är mätt", så du får en någorlunda uppfattning om hur mycket du äter varje dag för att sen justera.
Citera
2017-03-22, 16:04
Medlem
Citat:

Tack.

Hur uppskattar du att du behöver äta 2000 kalorier om dagen för att gå ned i vikt? Utan att veta någonting om din aktivitetsnivå, kön och ålder skulle jag uppskatta att du bör äta typ 2000-2100 bibehålla nuvarande vikt. Jag skulle säga att du bör äta max 1500 kcal per dag för att gå ned i vikt och bli av med magen.
Citera
2017-03-22, 16:10
Medlem
Citat:

Tack.

Minska fettet och öka proteinet bara . Fortfarande LCHF. Tallriksmodellen kan du utgå från.
För att förtydliga. Det är inte meningen att du ska använda för mycket vispgrädde eller ost eller mycket av någon annan fettkälla i LCHF. Du behöver max 1g fett per kilo kroppsvikt. Resten av kalorierna bör du ta i kolhydrater eller protein. Därav är tallriksmodellen bra utgångspunkt om du vill bli mätt på 2000 kcal. Grönsaker...
Senast redigerad av MRZnr1 2017-03-22 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in