2018-04-27, 21:35
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Vill minnas att Agneta släppte något album på 90-talet som totalfloppade.

Du minns fel.

Frida släppte ett framgångsrikt album 1996 som producerades av Anders Glenmark, som även skrev låtarna.
Citera
2018-04-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Du minns fel.

Frida släppte ett framgångsrikt album 1996 som producerades av Anders Glenmark, som även skrev låtarna.

Agnetha släppte väl den där helt hopplösa barnskivan med sin son någon gång på 90-talet? Den ser man fan aldrig så den kan inte ha sålt många ex.

Edit; Nej, det var 87. Ursäkta mig!
Citera
2018-04-27, 21:42
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kanske behöver du inte drömma mer?

https://www.dn.se/kultur-noje/abba-aterforenas/

Jag vet!!! hur galet som helst!! Jag kan inte minnas när jag var så hör glad Först släpps Fridas duett tidigare än angivet, ABBA- covern med sydamerikanska jazzmusikern Arturo Sandoval och några timmar senare släpps den här bomben! Inte nyinspelningar av gamla låtar, utan TVÅ nya. Vilken jävla dag!
Citera
2018-04-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde86
Som rubriken lyder så återförenas ABBA och släpper nytt material.

Så vad tror ni, kommer det bli flipp eller flopp?

https://www.expressen.se/noje/abba-aterforenade-spelat-in-ny-musik/

Tja, Benny Andersson är inget dumhuvud när det gäller musik. Detta måste vara jävligt bra låtar då både han och Ulvaeus inte skämmer ut sig.
Dock tror jag att Frida och Agneta har fått slita mycket i studion för att få det att bli bra, om det nu inte är gamla låtar som är ommixade.
Citera
2018-04-27, 21:44
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Hur fan kan jag flytta hem när jag redan bor där?

ABBA har alltid varit urusla, kommer alltid vara urusla...

Tror det kommer bli pinsamt dåligt, perfekt för att spela på Pop-tv, det kommer sprutas ut ur högtalarna på dåliga nattklubbar och alla fulla jävla pulver kommer skrika sig hesa... När dom är nyktra kommer dom dock aldrig erkänna att dom gillar musiken, precis som det var när ABBA var unga.
Fuck vad bitter människa du är. Ryck upp dig.
Citera
2018-04-27, 21:48
Medlem
Engelitzs avatar
Vad som är synd är ju att bassisten Rutger Gunnarsson inte är vid liv. Enligt min uppfattning en av världens bästa bassister. Hans otroliga bas-spel bidrog mycket till det klassiska Abba-soundet.
Citera
2018-04-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Vilken dag. Fridas senaste duett släpps och några timmar senare släpps den här bomben.

Ni som tvivlar på röster och soundet har ju ingen koll.

Låten med Frida som släpptes idag är ett samarbete med jazzmusikern Arturo Sandoval och en cover på ABBA-låten "Andante Andante" och det verkar vara i originaltonarten. Lyssna på Spotify/ITunes och kom sen tillbaka och berätta hur fantastiskt bra hon fortfarande är.

Agnetha hade ju ett nytt album ute senast för fem år sen. Duetten med Take That-killen är ju en riktig popdänga och "Dance your pain away" är en perfekt discolåt.

Björn&Benny samarbetade ju med Avicii för några år sedan och låten "Sommaren du fick"/"Story of a heart" som de gjorde för Helen Sjöholm och BAO för några år sedan är en klockren poplåt.

Så visst kan dom fortfarande!

Jag tvivlar inte på Björns och Bennys förmåga att skriva starka låtar, inte heller på att Benny fortfarande fixar att spela piano. Däremot är jag mer osäker på att tjejerna verkligen klarar av att göra deras gamla repertoar, den byggde mycket på deras starka, rena och fulltoniga röster. De låter oundvikligen annorlunda idag, det kommer att märkas om de ska sjunga t ex Mamma Mia, Voulez-Vous, Fernando eller Summer Night City.
Citera
2018-04-27, 21:58
Medlem
Alltså, det får ses som ett litet vågspel. Dom kan väl inte visa upp sig själva, då försvinner legenden och glansen.
Rent musikaliskt kan dom inte misslyckas, där är Björn och Benny alldeles för skickliga, då hade dom inte gjort detta försök.

Det är inte sant att det bara är i åldersklassen 60-80 år som dom är populära. Många tonåringar världen över, även i Latino-länder, uppskattar deras musik.

Nu gäller det bara att försöka ta fram lite av det gamla soundet och få in något nytt. Deras sista platta "Visitors" visade på ganska experimentell musik och en del uppslag gick till "Gemini" som inte slog så bra.
Som sagt, det måste sticka ut, modernt sound går inte och inte till 100% det gamla soundet men jag är övertygad om att Björn, Benny och dom bästa musikerna och ljudteknikerna löser det, så det blir ingen flop.
Citera
2018-04-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
ABBA var långt lååångt före sin tid. Deras material från 70-talet står sig väldigt bra mot senare musik och definitivt den skit som släpps idag.

Fattar inte varför såna som du klagar så jävla mycket på musik. Det är ju inte svårare än att ge fan i att klaga och lyssna på det du njuter av. Alla gillar olika och jag tycker väl inte ABBA är det bästa som producerats men inte fan klagar jag på det. Vissa låtar har charm, andra inte.

Låt folk gilla vad fan dom vill istället för att klaga på något som är sjukt personligt.
Citera
2018-04-27, 22:02
Medlem
Deras speciella sound gör att låtarna kommer låta superbra.
Citera
2018-04-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Deras speciella sound gör att låtarna kommer låta superbra.

Vid en konsert vill man dock att det ska vara mer än bara förutbestämd uppspelning av gamla hitsl Vad kan egentligen *hända* med fyra hologram och förinspelad musik och sång? Blir det inte bara som ett stort tröttsamt videospel, upprepat varje kväll??
Citera
2018-04-27, 22:06
Medlem
musttomtes avatar
Det kan bli hur som helst - Abba - Money, Money, Money

https://www.youtube.com/watch?v=ETxmCCsMoD0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem