2009-02-07, 12:06
Medlem
Beatles känns större. Fler band influeras av Beatles, dom känns ständigt aktuella.
Citera
2009-02-07, 12:29
Medlem
Samwises avatar
Abba känns väldigt tråkiga och deras musik är inte alls någon utmaning. Att de är så kända ska respekteras men det är inte ett band som har ändrat en hel ungdomskultur eller influerat band som blev/är väldigt stora.
Citera
2009-02-07, 12:33
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pump-action.
Det går inte att jämföra Abba med Beatles. The Beatles gjorde genomtänkta, grymma mästerverk och experimenterade med sin musik, medan abba blev stora och populära, men det de gjorde var ju mest lättsamm, men säkert bra, musik.

Abbas låtar var minst lika "genomtänkta" som Beatles, om det nu ska vara ett giltigt kriterium, vilket jag ifrågasätter. Och både grupper kan anklagas (eller hyllas) för att blanda lättsamhet med djup.
Citera
2009-02-07, 12:50
Medlem
brianmolkos avatar
Beatles har väl också blivit musikal (Loveskivan ) http://www.musicdirect.com/shared/images/products/large/beatles_love-web.jpg
Citera
2009-02-07, 13:18
Medlem
4thtimearounds avatar
ABBA är inte ens i närheten av Beatles.
Citera
2009-02-07, 13:35
Bannlyst
Svårt att jämföra dessa grupper men personligen anser jag att få grupper ens är i närheten av The Beatles.
Citera
2009-02-07, 14:09
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredron
Svårt att jämföra dessa grupper men personligen anser jag att få grupper ens är i närheten av The Beatles.
Håller med.

Frågan är också hur stor ligan är där ABBA och The Beatles eventuellt skulle ingå. Själv skulle jag nog ta med ABBA på en topp-20-lista, medan Beatles inte kan hamna nån annanstans än topp-3.
Citera
2009-02-07, 14:20
Medlem
Jag skulle aldrig jämföra ABBA med The Beatles. The Beatles är i en klass för sig.
Citera
2009-02-08, 15:23
Medlem
Abba idag är större än Beatels om man ska se de i ett kommersiellt perspektiv. Det finns det fakta på och är inget att diskutera att Abba är världens största icke aktiva band.

Mamma mia soundtracket närmar sig 5 miljoner sålda ex och det är ungefär lika mycket som senaste Coldplay-skivan. Abbas gamla skivor säljer också i nuläget bättre än de gamla med Beatels. Abba gold gick ju i somras upp på den Engelska topplistan igen efter att första gången toppat den 1992. Det gör dem smått historia.
Citera
2009-02-08, 15:25
Bannlyst
ABBA är nog mer kända hos unga än vad Beatles är. ABBAs inflytande har knappast försvunnit, exempel på det är: John McCain, The Simpsons, Mamma Mia...
Citera
2009-02-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise
Abba känns väldigt tråkiga och deras musik är inte alls någon utmaning. Att de är så kända ska respekteras men det är inte ett band som har ändrat en hel ungdomskultur eller influerat band som blev/är väldigt stora.

Där har du faktiskt fel. Abba exprimenterade väldigt mycke med produktioner och olika vägar att utrycka sig i popmusiken. Shlager, disco, rock-dängor, djupare vuxenpop o framförallt ett evigt exprimenterande med produktioner.
Framförallt så är väldigt många av abbas bästa låtar sånger som inte släpptes som singlar, djupare matrial. Lika dumt som att dömma Beach boys efter några lättsamma sommar-surf-dängor. De flesta av de bästa abba-låtarna i mitt tycke är de mer okända för den stora massan.

Och att säga att det inte skulle ha influerat är så fel det kan bli. En otrolig mängd både små o stora band har erkänt abba betydelse genom åren och av dom är väldigt många rätt oväntade.

Bruce springsteen såg dem live 2 gånger i USA, Nirvana krävde ett Abba tribiute band på en festival för länge sen. Samtliga i the clash och sex pistols har sags sig vara fans och samma sak med Joe Ramone i Ramones.
U2 har framfört abba-låtar live ett par gånger.
Ganska creddiga erkännanden tycker jag
Citera
2009-02-08, 15:41
Medlem
Carleoneyähs avatar
Man kan väl säga så att Beatles är kändare an vad ABBA är.
Men Abba är ändå ett av världens kändaste band.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in