2017-03-21, 17:58
Medlem
Jag vill ha en så stor del av lönen så länge som möjligt ifall jag skulle få dojjan.
Det verkar som att SI ger 70-80 % av lönen i 300 dagar för 500 kr/mån och Unionen 80 % i 200 dagar för 325 kr/mån, inkluderat alla extra försäkringar. Tjänar 65-85' beroende på hur man räknar.
Det lutar mot ovan nämnda fackförbund men jag är öppen för andra förslag. Att båda med glädje driver en eländig politik för medlemmarna vet vi redan men har någon några praktiska erfarenheter av dessa att dela med er av innan jag bestämmer mig?
Citera
2017-03-21, 18:35
Medlem
Är du ingenjör så finns det ingen anledning att välja Unionen.
Citera
2017-03-21, 19:03
Medlem
Väljer du SI så är du ju med i Akademikerna och får tillgång till andra saker som är lite halvt trevliga så som rabatt på försäkring osv osv

Jag hade valt SI då rabatterna äter upp skillnaden i avgift.

Med det sagt så vet jag inte ett smack om Unionen.
Citera
2017-03-21, 19:52
Medlem
wastedandlazys avatar
Si har trevliga rabatter men vänta dig ingen facklig hjälp
Citera
2017-03-22, 08:04
Medlem
mastejags avatar
Inkomstförsäkringen gäller väl dock inte fullt ut på inkomster över 60k/mån om jag inte minns fel, i varje fall inte i Unionen.

Men som sagt kan ha fel, ett tips är i varje fall att kolla upp det!
Citera
2017-03-22, 17:56
Medlem
SI all in. Unionen är skit, men det är alla fack. Det går bra så länge man betalar avgiften men sen när man står där med mössan i handen så är de hårda bud.
Citera
2017-03-22, 22:26
Medlem
Panelen röstar alltså på ingenjörerna, det lutade redan lite mot dem pga att unionen lägger en hel del energi på extrem feminism och andra närbesläktade ämnen. Beslutet börjar utkristalliseras.
Citera
2017-03-23, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Väljer du SI så är du ju med i Akademikerna och får tillgång till andra saker som är lite halvt trevliga så som rabatt på försäkring osv osv

Jag hade valt SI då rabatterna äter upp skillnaden i avgift.

Med det sagt så vet jag inte ett smack om Unionen.

Unionen har också rabatter på försäkringar och liknande, tror de flesta förbund har det. Själv är jag med i Unionen men det berodde på att mitt första jobb inte var något renodlat ingenjörsjobb och arbetsplatsen hade kollektivavtal med SIF och då var det naturligt att gå med. När jag sedan bytte jobb har det varit företag utan kollektivavtal och utan någon klubb så har inte haft någon anledning att byta. När jag jämfört har det inte varit några påtagliga skillnader som motiverat jobbet att byta förbund. Är ju trots allt lite Trix där det gäller att det inte blir glapp i A-kassan så man får en ny kvalificeringsperiod mm.
Citera
2017-03-23, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
SI all in. Unionen är skit, men det är alla fack. Det går bra så länge man betalar avgiften men sen när man står där med mössan i handen så är de hårda bud.

Haha, ja så är det nog.

Min fördom säger mig dock att Unionen är mer "vana vid att kriga" än SI, då SI troligtvis har Sveriges lägsta arbetslöshet och uppsägningsfrekvens. Visst, under Ericssons och SAABs nedläggningar har dom säkert fått jobba, men SI kräver examen medan Unionen inte gör det - vilket borde betyda att Unionen har mer uppsägningar att handskas med ( = min fördom).

Vet inget om Unionen dock och har inte riktigt fattat vilken "nisch" dom har.
Citera
2017-03-23, 08:06
Medlem
Jasså du tänker så?

Jag tänker mer åt att jag hellre har ingenjörer i facket jag är med i. Aldrig i livet att jag skulle låta en ekonom förhandla åt mig, dom kan ju inte ens matte.....
Citera
2017-03-23, 12:37
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Jasså du tänker så?

Jag tänker mer åt att jag hellre har ingenjörer i facket jag är med i. Aldrig i livet att jag skulle låta en ekonom förhandla åt mig, dom kan ju inte ens matte.....
Och hur mycket derivata och hållfasthetsberäkning och annat dravel måste man kunna för att förhandla lön. Den ekonom som inte kan procent ska nog granskas ganska ingående.

Mattekunskaper är inget jag direkt värderar högt om någon skulle förhandla min lön, då är snarare förhandlingskunskaper och personlighet avsevärt mer betydelsefullt.

Däremot har SI väldigt mycket bättre uppföljning över snittlön osv på arbetsplatsen än vad Unionen har. Jag är medlem i Unionen och min sambo i SI så vi märker stor skillnad där.
Citera
2017-03-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Och hur mycket derivata och hållfasthetsberäkning och annat dravel måste man kunna för att förhandla lön. Den ekonom som inte kan procent ska nog granskas ganska ingående.

Mattekunskaper är inget jag direkt värderar högt om någon skulle förhandla min lön, då är snarare förhandlingskunskaper och personlighet avsevärt mer betydelsefullt.

Däremot har SI väldigt mycket bättre uppföljning över snittlön osv på arbetsplatsen än vad Unionen har. Jag är medlem i Unionen och min sambo i SI så vi märker stor skillnad där.

Om du har någon som helst förståelse för företag så värderar företag sakliga argument mycket högre än statistik. Och vad sysslar ekonomer med? Statistik kanske? Vad är statistik beroende av? Kan det vara matte????

Om jag får gissa så tillhör du ekonomerna då du inte ser den praktiska nyttan av matte vilket alltså innebär att du läst för lite av det. För att upplysa dig om något revolutionerande så bygger en ingenjör upp hela sin karriär på analyser - den praktiska tillämpningen av matte, vilket ni ekonomer inte förstår er på då det för er som mest handlar om statistik, därav mitt förakt mot er.
Det är som att se ett barn lägga ett pussel och misslyckas med det. Vill du ha ditt barn som förhandlare för din lön? Skulle inte tro det va?
Och kom för guds skull inte och säg att det är svårt att bli ekonom, det är ju omöjligt att misslyckas med att bli ekonom så löjligt lätt utbildning.

Aka värdet i en ingenjör vs ekonom som förhandlar
Att sedan en ingenjör kan något så grundläggande som matte många gånger bättre gör bara en ekonom helt värdelös.

Det finns en annledning till att det är Ind.ek och inte Civilekonomer på dom stora analys företagen.
Men jag håller med dig, jurister är klart användbara i förhandlingar, ekonomer är har ingen som helst nytta.
Senast redigerad av Chilledippen 2017-03-24 kl. 08:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in