Citat:
Ursprungligen postat av
mastejag
Och hur mycket derivata och hållfasthetsberäkning och annat dravel måste man kunna för att förhandla lön. Den ekonom som inte kan procent ska nog granskas ganska ingående.
Mattekunskaper är inget jag direkt värderar högt om någon skulle förhandla min lön, då är snarare förhandlingskunskaper och personlighet avsevärt mer betydelsefullt.
Däremot har SI väldigt mycket bättre uppföljning över snittlön osv på arbetsplatsen än vad Unionen har. Jag är medlem i Unionen och min sambo i SI så vi märker stor skillnad där.
Om du har någon som helst förståelse för företag så värderar företag sakliga argument mycket högre än statistik. Och vad sysslar ekonomer med? Statistik kanske? Vad är statistik beroende av? Kan det vara matte????
Om jag får gissa så tillhör du ekonomerna då du inte ser den praktiska nyttan av matte vilket alltså innebär att du läst för lite av det. För att upplysa dig om något revolutionerande så bygger en ingenjör upp hela sin karriär på analyser - den praktiska tillämpningen av matte, vilket ni ekonomer inte förstår er på då det för er som mest handlar om statistik, därav mitt förakt mot er.
Det är som att se ett barn lägga ett pussel och misslyckas med det. Vill du ha ditt barn som förhandlare för din lön? Skulle inte tro det va?
Och kom för guds skull inte och säg att det är svårt att bli ekonom, det är ju omöjligt att misslyckas med att bli ekonom så löjligt lätt utbildning.
Aka värdet i en ingenjör vs ekonom som förhandlar
Att sedan en ingenjör kan något så grundläggande som matte många gånger bättre gör bara en ekonom helt värdelös.
Det finns en annledning till att det är Ind.ek och inte Civilekonomer på dom stora analys företagen.
Men jag håller med dig, jurister är klart användbara i förhandlingar, ekonomer är har ingen som helst nytta.