Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 17:46
  #1
Medlem
Enydrions avatar
Är boken Kanada en roman, som jag lyssnar på nu.

De håller på med jakt av fågel, och placerar ut vettar, men kallar dem i översättningen för bulvaner... gång på gång dessutom..


Irriterar mig på det som sjutton... Är detnågon som hört ordet bulvan användas i stället för vette?
Citera
2017-03-21, 18:00
  #2
Medlem
SnakePlissskens avatar
Enligt Wikipedia är det en helt korrekt användning av ordet bulvan, men själv hade jag blivit lika förvånad och irriterad som TS...

Sverige har beteckningen bulvan använts för skyltdockor och fågelattrapper.
Och
Etymologi
Ordet bulvan lär ha sina rötter i lettiskans bulwâns (vette, lockfågel), som i sin tur kommer från ryskans bolván, (huvud, tölp, kloss) serbokroatiska balvan (avgudabild, bjälke, timmerstock).

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bulvan
Citera
2017-03-21, 18:39
  #3
Medlem
lampross avatar
I jaktfirman Widforss katalog 1975 kallades de så vitt jag minns bulvaner. I så måtto är termen vedertagen i jaktkretsar.
__________________
Senast redigerad av lampros 2017-03-21 kl. 18:41.
Citera
2017-03-21, 19:42
  #4
Medlem
Enydrions avatar
Ok, lärde mig ordet vette för drygt 45 år sen eller så, när jag var i tonåren, aldrig hållit på med jakt, men bulvan har jag aldrig hört eller läst i den betydelsen förut...
Citera
2017-03-21, 20:23
  #5
Medlem
Moramannens avatar
När jag läste jägarexamen för snart fem år sedan användes både bulvan och vette i texterna vill jag minnas. Har inte hållit på med fågeljakt själv så vilket som är vanligast vet jag inte.
Citera
2017-03-22, 17:56
  #6
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Litteratur --> Språk
/Moderator
Citera
2017-03-22, 18:09
  #7
Medlem
Frawjons avatar
Jag har aldrig hört något annat än vette. Bulvaner har jag bara hört talas om i betydelsen (skumma) affärsombud.
Citera
2017-03-22, 21:21
  #8
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag har aldrig hört något annat än vette. Bulvaner har jag bara hört talas om i betydelsen (skumma) affärsombud.
Kan ju vara ett fall av att den överförda betydelsen (falsk affärsman) blivit kändare än ursprungsbetydelsen (falsk fågel) och därför inte längre används lika mycket i ursprungsbetydelsen.
Citera
2017-03-22, 21:24
  #9
Medlem
Pfaltzs avatar
En bulvan är en fågelattrapp som avser skrämma bort fåglar, en vette avser locka till sig fåglar.
Citera
2017-03-22, 21:27
  #10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Kan ju vara ett fall av att den överförda betydelsen (falsk affärsman) blivit kändare än ursprungsbetydelsen (falsk fågel) och därför inte längre används lika mycket i ursprungsbetydelsen.

Jag hade en släkting som var mycket framstående fågeljägare men har aldrig hört "bulvan" om vettar.

Efter att ha kollat lite har jag hittat att bulvan troligen är lettiska för just vette.
Citera
2017-03-22, 21:36
  #11
Medlem
Pfaltzs avatar
Finns en tråd här om bulvaner: (FB) Bulvan för att skräma skator
Citera
2017-03-22, 22:21
  #12
Medlem
Annacondas avatar
SAOB: http://www.saob.se/artikel/?seek=bul...U_B4445_150182

Citat:
1) jäg. bild af en orrtupp (förfärdigad af det uppstoppade fågelskinnet l. på annat sätt) som vid orrskytte uppsättes för att ditlocka andra orrar; äfv. benämning på andra (konstgjorda l. lefvande) djur som användas för att framlocka de djur som äro föremål för jakten; stundom: lockfågel.
Citat:
2) (i sht mil.) uppstoppad docka, afsedd att föreställa en människa; äfv. om fågelskrämma.
Citat:
3) person som är det synliga verktyget åt l. åtager sig ansvaret för en annan som står bakom ss. den faktiskt verksamme

SAOB har inte kommit till vette ännu! (Sista ordet är vedersyn.)


I SAOL http://sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl?ord=a&grad=M står det:
vette - konstgjord lockfågel
bulvan - konstgjord lockfågel
__________________
Senast redigerad av Annaconda 2017-03-22 kl. 22:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback