2017-03-21, 10:44
Medlem
Yolowolfs avatar
Börssekter fungerar likadant som vanlig sekter och kan få förödande konsekvenser för de sökande och vilsna som lockas in. Sektledarna hjärntvättar med ett budskap som upprepas om och om igen och sedan fungerar psykologin hos medlemmarna på följande sätt:

*Någon säger emot sektens budskap → Sektens budskap stärks psykologiskt
*Någon säger med sektens budskap → Lyckokänsla/signalsubstanser i hjärnan.

Det vill säga när väl börssektens vilsna medlemmar är inne är det nästan omöjligt att ta sig ut.
I verkliga livet så kan polisen ingripa och undra om inte finanspolisen ska kunna ingripa när de ser sekter bildas. De vilsna ska såklart inte drabbas av straff men sektledarna borde ha samma straff vare sig det är på börsen eller i samhället i övrigt. De utgör en samhällsfara. De har medvetet drivit sekten utifrån ett makt och/eller penningbegär.
Blankarna reglerar marknaden och motverkar bubblor men även dem borde egentligen ge tillbaka pengarna till de omedvetna som drabbas. Mäklarna skulle kunna bojkotta handel i aktier där sekter huserar. Index kan kasta ut aktierna. Alla kan göra något. Konsekvenserna kan annars i värsta fall bli förödande.

Än värre är det när det inte bara handlar om en aktie utan sektledare som bankchefer och presidenter försöker locka in hela mänskligheten i bubblor som sedan kan rasera framtiden för kommande generationer och hela mänskligheten. De borde ha maxstraff som leker med mänsklighetens framtid endast på grund av makt och penningbegär.

Hur tycker ni börssekter ska stävjas? Ska finanspolisen kunna ingripa som vanliga polisen när en sekt utgör allmänfara? Vilka parter bär ansvar och kan göra mer?
Citera
2017-03-21, 12:14
Medlem
Bucketshops avatar
Okej, du har uppfunnit ett nytt ord, kan du ge ett konkret exempel på en börssekt?

Låter rätt coolt i alla fall, du skulle kunna göra en fräck youtubevideo om konceptet.
Citera
2017-03-21, 12:24
Medlem
JustZlatans avatar
Börsen är ett pyramidspel och det är ju en sorts sekt.
Citera
2017-03-21, 12:28
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Okej, du har uppfunnit ett nytt ord, kan du ge ett konkret exempel på en börssekt?

Låter rätt coolt i alla fall, du skulle kunna göra en fräck youtubevideo om konceptet.

Nja var inte ts som myntade uttrycket.
Användes senast i Fingerprint tråden.
Ts är antagligen någon som förlorat sina besparingar på fingerprint aktien.
Som bakgrund till påståendet pekar jag på var uttrycket användes senast och att ts tycker att blankare ska ge tillbaka sina vunna pengar till de som varit med i "börssekten" och trott på guld och gröna skogar.

Ts se det som en läxa istället
Citera
2017-03-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Börsen är ett pyramidspel och det är ju en sorts sekt.
Förklara gärna varför börsen skulle vara ett pyramidspel.
Citera
2017-03-21, 13:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Förklara gärna varför börsen skulle vara ett pyramidspel.

Eftersom de stora fiskarna alltid vinner på småspararnas bekostnad. Göran Persson sa väl också att börsen är ett pyramidspel.
Citera
2017-03-21, 13:28
Medlem
Citat:
Eftersom de stora fiskarna alltid vinner på småspararnas bekostnad. Göran Persson sa väl också att börsen är ett pyramidspel.
Alltid samma svar från folk som inte har någon aning. Istället för att ge ett enda konkret exempel så använder man istället vaga, intetsägande argument. Om det nu är ett pyramidspel, varför är du då på börsen? Om du nu har "sett igenom allting", varför äger du då själv aktier/fonder?

Men det är klart, har Göran Persson sagt att det är ett pyramidspel så måste det ju vara sant.
Citera
2017-03-21, 13:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Alltid samma svar från folk som inte har någon aning. Istället för att ge ett enda konkret exempel så använder man istället vaga, intetsägande argument. Om det nu är ett pyramidspel, varför är du då på börsen? Om du nu har "sett igenom allting", varför äger du då själv aktier/fonder?

Men det är klart, har Göran Persson sagt att det är ett pyramidspel så måste det ju vara sant.

Jag är på börsen för att jag vill tjäna pengar och jag kan inte påstå att jag har "sett igenom allting". Men att det är ett konstigt spel kan väl du hålla med om.
Citera
2017-03-21, 13:36
Medlem
Citat:
Jag är på börsen för att jag vill tjäna pengar och jag kan inte påstå att jag har "sett igenom allting". Men att det är ett konstigt spel kan väl du hålla med om.
Nej, börsen är inget spel. Du kanske ska lära dig grunderna innan du försöker ge dig på att analysera börsens roll i samhället.
Citera
2017-03-21, 13:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Men att det är ett konstigt spel kan väl du hålla med om.
Vad är det för konstigt med att vara delägare i ett företag?

Vad är det för konstigt med att ta del av vinst och förlust i de företag man är delägare i?

Vad är det för konstigt med att kunna sälja sin andel av sitt företag om man önskar?

Jag ser inte det konstiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in