2017-03-20, 20:25
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Hej!

Har filat lite på en idé ett tag och har fått bra feedback när jag har presenterat idén för en handfull mängd personer. Idéen jag har kräver dock att man använder sig av tre olika externa tekniska system som man använder information ifrån. (Tänk typ Swisch som använder sig av de olika bankernas betalsystem i en teknisk lösning)

Innan jag kan göra något med denna idé måste jag veta att jag kan använda av dessa tre olika sytem som ägs i sin tur av tre stora globala aktörer för att börja utveckla denna produkt. Det jag undrar är lite hur man bäst bör gå till väga? Jag förstår att man kontakta dessa tre olika företag på ett eller annat sätt men vad bör man först och främst göra för att få de att gå med på att låta en använda deras system i sin affärsidé? Bör man göra någon form av pitch för att sedan förhandla om ev revshare, delägarskap eller avgiftsbetalning om de gillar idéen?

Frågorna kanske låter dumma men jag har ingen tidigare erfarenhet inom företagande på denna nivån så vet tyvärr inte hur man brukar göra i denna typ av situationer.
Citera
2017-03-20, 20:48
Medlem
Riddarhusets avatar
Först och främst skall du beskriva varför din ide genererar slutkundsnytta.
Efter det bör du beskriva vilka penningflöden som kommer att uppstå. Intäkter.
Du bör sedan ta reda på vilka krav de ställer för att få använda deras system.
Jag hade sedan beskrivit vad de vinner. Kanske är du osäker på det? Då hade jag frågat dem.
Är det stora aktörer vet de vad de vill ha.
Följ deras rekommendationer.
Efter det kommer förhandlingen om delägarskap etc
Citera
2017-03-20, 21:34
Medlem
4yoonlys avatar
Har ingen kompis eller kompis kompis som är jurist? brukar vara rätt ok att börja pitcha med tror jag... sedan skapa ett hyffsat "vattentätt" sätt att pitcha större företag...
Citera
2017-03-20, 22:00
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Först och främst skall du beskriva varför din ide genererar slutkundsnytta.
Efter det bör du beskriva vilka penningflöden som kommer att uppstå. Intäkter.
Du bör sedan ta reda på vilka krav de ställer för att få använda deras system.
Jag hade sedan beskrivit vad de vinner. Kanske är du osäker på det? Då hade jag frågat dem.
Är det stora aktörer vet de vad de vill ha.
Följ deras rekommendationer.
Efter det kommer förhandlingen om delägarskap etc

Tack för att bra svar! Angående slutkundsnyttan samt penningflödena så har jag de på det klara. Det är just vad för krav de har för att använda sina system där det börjar bli osäkert, samt att jag är helt beroende av dessa aktörer för att min idé ska hålla.

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har ingen kompis eller kompis kompis som är jurist? brukar vara rätt ok att börja pitcha med tror jag... sedan skapa ett hyffsat "vattentätt" sätt att pitcha större företag...
Jo jag har bekanta som jobbar som jurister, hurså? Jo att pitcha mot större företag känns ju inte som det lättaste samt att de tenderar till att vara byråkratiska så att de tar tid innan det händer något.
Citera
2017-03-20, 22:05
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Tack för att bra svar! Angående slutkundsnyttan samt penningflödena så har jag de på det klara. Det är just vad för krav de har för att använda sina system där det börjar bli osäkert, samt att jag är helt beroende av dessa aktörer för att min idé ska hålla.

Jo jag har bekanta som jobbar som jurister, hurså? Jo att pitcha mot större företag känns ju inte som det lättaste samt att de tenderar till att vara byråkratiska så att de tar tid innan det händer något.

Jag tänkte mer att om du är en "nobody" så kan större företag lätt ta din idé om du inte "pitchar rätt"...

För att större företag skall vara med så vill dom ha i princip hela idén... eller hur...
Med en jurist i baksätet kan det vara möjligt att berätta de delar som gör att dom nappar men inte de delar som avslöjar vilken del du gör i det hela om du förstår... och en jurist har oftast bra "avtal" ...
Jaa... du kan ju ta patent också... men det vet du bäst själv om det är bra/dåligt eller ens går...
Citera
2017-03-20, 22:26
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern

Jo jag hade följt min plan i föregående inlägg.
Fråga dem. De vet.
Citera
2017-03-21, 01:58
Medlem
Vet inte vilka tjänster du menar men de flesta har någon form av API och möjlighet att registrera sig som utvecklare. Då kan du labba med olika integrationer utan att betraktas som spammare eller hackare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in