2017-03-20, 17:04
Medlem
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Batteriskydd-automatiskt-2000019255/

Min bil har alltid ström på cigguttagen och det har hänt några gånger nu att bilen inte gått att starta på grund av en telefon varit inkopplad.

Men den här bryter vid 11,2 +-0,3 volt.
Kan bilen starta även vid så låg spänning?
Har en sån där svårstartad flexifuelbil.
Citera
2017-03-20, 17:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Batteriskydd-automatiskt-2000019255/

Min bil har alltid ström på cigguttagen och det har hänt några gånger nu att bilen inte gått att starta på grund av en telefon varit inkopplad.

Men den här bryter vid 11,2 +-0,3 volt.
Kan bilen starta även vid så låg spänning?
Har en sån där svårstartad flexifuelbil.

Ja, men är bilen svårstartad redan nu så är battriet antaligen inte det bästa. Du borde egentligen ha ett sådant batteriskydd som bara öppnar när generatorn är på dvs spänningen över ca 12.7 volt volt. Den bryter inom någon minut efter att man stängt av motorn. Har själv letat efter en sådan för en annan tillämpning men de är svårt att hitta i butik här i Sverige.
Citera
2017-03-20, 17:31
Medlem
sommarlovs avatar
Att totalt ladda ur ett blybatteri förstör det lätt, därför är även ett enkelt skydd lämpligt.

Men hur länge satt telefonen där egentligen?
Bilbatteriet kanske håller på att ge upp?
Citera
2017-03-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, men är bilen svårstartad redan nu så är battriet antaligen inte det bästa. Du borde egentligen ha ett sådant batteriskydd som bara öppnar när generatorn är på dvs spänningen över ca 12.7 volt volt. Den bryter inom någon minut efter att man stängt av motorn. Har själv letat efter en sådan för en annan tillämpning men de är svårt att hitta i butik här i Sverige.

Alltså svårstartad på så vis att det tar lite längre tid än jag är van vid.
Hade tidigare en Volvo V70 och nu tar det kanske en sekund längre innan bilen startar.
Jag hade velat ha så att den håller igång i en halvtimme eller så, så telefonen blir lite laddad även när jag inte kör men ändå inte köra slut på batteriet.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Att totalt ladda ur ett blybatteri förstör det lätt, därför är även ett enkelt skydd lämpligt.

Men hur länge satt telefonen där egentligen?
Bilbatteriet kanske håller på att ge upp?

Körde med bilen i tisdags och lördag lunch så var det så pass slut att jag kunde låsa upp bilen och testa två gånger att starta (dock hände inget alls), därefter var det så slut att jag inte kunde öppna bagageluckan.

Telefonen var fulladdad redan i tisdags och den var släckt skärm, inget simkort, inget som körs i bakgrunden, ingen wifi/BT.

Kanske ska kolla batteriet...
Citera
2017-03-20, 19:39
Medlem
BNCs avatar
Om det laddar ur batteriet på några timmar, att ladda telefonen, då är det inte mycket till batteri i bilen.

Bilbatteriet lär vara på sådär 50Ah 12V, alltså ~600Wh. Ditt mobilbatteri är på kanske 2,5Ah 3,7V, alltså ~9Wh. Med andra ord bör det ladda ur bilbatteriet sådär 1,5 eller säg 2% efter lite effektförluster, att ladda mobilen från tomt till fullt.
Citera
2017-03-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Om det laddar ur batteriet på några timmar, att ladda telefonen, då är det inte mycket till batteri i bilen.

Bilbatteriet lär vara på sådär 50Ah 12V, alltså ~600Wh. Ditt mobilbatteri är på kanske 2,5Ah 3,7V, alltså ~9Wh. Med andra ord bör det ladda ur bilbatteriet sådär 1,5 eller säg 2% efter lite effektförluster, att ladda mobilen från tomt till fullt.

Mmm...
Det borde vara så.
Nu var dock telefonen inkopplad i fyra dygn, men telefonens batteri borde klara den tiden utan problem utan laddning.
Så själva laddningen av telefonen borde vara minimal under den tiden.
Kan laddaren i sig dra tjuvström?

Om jag kommer ihåg att dra ur sladden till telefonen så klarar det sig bra en vecka.
Tror inte jag väntat längre än så mellan körningarna.
Citera
2017-03-20, 21:42
Medlem
Om laddaren blir varm så drar den tjuvström...
Citera
2017-03-21, 04:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Om laddaren blir varm så drar den tjuvström...
Alla laddare har förluster och ett visst mått av tomgångsström.
Citera
2017-03-21, 14:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Mmm...
Det borde vara så.
Nu var dock telefonen inkopplad i fyra dygn, men telefonens batteri borde klara den tiden utan problem utan laddning.
Så själva laddningen av telefonen borde vara minimal under den tiden.
Kan laddaren i sig dra tjuvström?

Om jag kommer ihåg att dra ur sladden till telefonen så klarar det sig bra en vecka.
Tror inte jag väntat längre än så mellan körningarna.

Är det en USB-laddare för 12V ciguttag så brukar många av dem bara klippa av typ 7V dvs väldigt hög förlusteffekt och laddar man mobilen med 1A så går det åt 12-13 watt per timme ur batteriet men mobilen får bara runt 4-5 watt per timme.

Pågår ingen laddning så får man räkna med att laddaren i sig kan ha en tomgångsström på 10% av märklasten så det kan bli märkbart om laddaren sitter i flera dygn.
Citera
2017-03-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det en USB-laddare för 12V ciguttag så brukar många av dem bara klippa av typ 7V dvs väldigt hög förlusteffekt och laddar man mobilen med 1A så går det åt 12-13 watt per timme ur batteriet men mobilen får bara runt 4-5 watt per timme.

Pågår ingen laddning så får man räkna med att laddaren i sig kan ha en tomgångsström på 10% av märklasten så det kan bli märkbart om laddaren sitter i flera dygn.

Då finns det en anledning till problemet kanske.
Men jag ska mäta batteriet och se hur det mår.
Men oavsett så behövs nog en lösning som inte betyder att jag ska komma ihåg att dra ut sladden, för det är bevisat att inte fungera...
Citera
2017-03-26, 14:09
Medlem
Mätte batteriet nyss efter att han kört en långrunda.
12,1 volt efter att bilen stått stilla en timme.
14,1 volt när bilen är igång.

Tycker båda värdena låter lågt.
Kan det dåliga batteriet göra att generatorn ligger lågt också?

Men det är helt klart dags att byta batteri.
Citera
2017-03-27, 00:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
12.1 är i lägsta laget, när du mätte 14.1, varvade du upp motorn lite eller mätte du på tomgång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in