• 1
  • 2
2017-03-20, 17:46
Medlem
GanjaFarfars avatar
En vettig buffert är ju aldrig fel att ha, tycker det är rimligt att lägga undan så att man klarar sig ett halvår utan inkomst iaf. Sen kommer det ett vääldigt stort gap, där man antingen kan välja att bränna sina pengar på "nöjen" eller investera för att kunna bli ekonomiskt oberoende i framtiden.
Att bara lägga pengarna på hög när man har en hyffsad buffert blir nog ingen lycklig av.
Citera
2017-03-20, 17:55
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Tycker det låter som du har en sund inställning till pengar.

Att spara ihop till en buffert, är någonting bra. Dels för, som i ditt fall, om man blir av med jobbet så klarar man sig ett tag. Dels så är det billigare att leva om man har en buffert. Man slipper låna pengar så fort man behöver köpa något. En tv för 12000:-, kostar 13000:- om du behöver låna. En bil för 100000:-, kostar 125000:- om du behöver låna till den. Ungefär!
Så även om man har en fast inkomst så ska man ha en buffert.

Vinsten med en buffert, och att vara lite snål, är att man i slutändan har mer pengar att spendera.
Låna = bil.
Buffert = bil + utlandssemester.

Så fortsätt du på den inslagna vägen. Och när du får jobb igen, spara ihop till en ny buffert.
Sedan, när andra, som lever på lånade pengar går på Donken, bjuder du ut älsklingen och äter en fin trerätters.
Citera
2017-03-20, 18:11
Medlem
Enydrions avatar
Kolla på några program av lyxfällan, så kan du bli botad från att inbilla dig att det är nåt fel med att vara snål...

Egentligen uppfostras man i Sverige till att först skaffa sig en massa barn, då får man ett hus att bo i av kommunen, och får gå gymnasiet med betalning och slipper lån eller att leva på sina föräldrar. Men alla passar inte till att leva så...

Med uppfostrad menar jag samhällets ekonomiska belöning för olika levnadssätt...

Tex att göra av med allt man tjänat och inte äga bostad. Då får man direkt bidrag av samhället om man blir av med jobbet ( annars får man ta av sina besparingar i stället)
Citera
2017-03-20, 19:30
Medlem
Moffegrevs avatar
Jag kör på filosofin att en viss % av min lån åker in på aktiekontot varje månad och allt som blir över är fritt fram att spendera. På det sättet känner jag ingen ångest över att ha slösat bort lönen och inte heller att jag aldrig gör något kul för lönen.

Meningslös konsumtion har inget egenvärde - utan känner du inte för att göra av med pengarna så gör du helt enkelt inte det. Är riktigt skönt att ha en årslön på banken/aktiedepån som buffert.
Citera
2017-03-20, 19:31
Medlem
Snålhet är en dygd.

Jag slösar mer än jag borde. Du och jag är alltså helt olika.

Har mer och mer slutat umgås/undviker de av mina vänner som är snåla eller riktigt snåla. Värsta egenskapen enligt mig.
Givetvis kan man vara snål i perioder eller pga vissa orsaker men fan när man är så satans snål så man konstant tittar på priset även när man är ute med polarna och har gjort så i 15 års tid. Då mår man helt enkelt inte bra (enligt mig alltså)

Eftersom du ständigt verkar tänka på pengar (på ett eller annat sätt) så kommer du säkert klara dig ekonomiskt även om du skulle gå lite "crazy" speciellt nu när du själv till och med börjar störa dig på din egen snålhet.

Du får gärna svara på följande:

Är du social?
Har du ett stort kontaktnät/vänkrets?
Sambo/familj?
Ålder på dig?

Misstänker att du lever ett ganska osocialt liv, att du är singel. Är du dessutom äldre än 25 år så måste du rycka upp dig men är du bara runt 20 år så har jag större förståelse för din snålhet.

Mvh
Citera
2017-03-20, 23:04
Medlem
HRCs avatar
Det är inte lätt att balansera privatekonomin. Själv har jag varit tvärtom. Ständigt bränt alla pengar på meningslös konsumtion och under många år bara levt från löning till löning. Men så tröttnade jag plötsligt på det där och blev minimalist istället. Pröjsar numera bara boende, några få nödvändiga mindre räkningar och enkel mat. Blir mycket pengar över varje månad som åker ner i madrassen, för börsen är helt fel nu.

Ekonomin i det här landet (och världen med för den delen) kommer framöver att gå helt åt helvete och då kommer det vara bra att ha rejält med cash i fickorna så man klarar ev. arbetslöshet, inflation och andra ekonomiska påfrestningar. Eller bara för att fly landet och börja om någonstans där man inte behöver betala 70 proc eller mer av sin inkomst i skatt. Det kunde ju vara trevligt bara det.

Fortsätt du vara snål. Det är en bra egenskap, sett ur ett etiskt och miljömässigt perspektiv. Vägra att med moms och punktskatter göda den galna Statens ödeläggande av Sverige. Handeln tar förvisso stryk av den här filosofin men det är inte vårt problem. Landets ekonomi kan i längden inte baseras på att vi hela tiden köper en massa onödiga prylar vi inte behöver, ofta för pengar vi inte har.

Om vännerna misstycker så kan du bara tänka på att de blir provocerade eftersom de påminns om sitt eget slösaktiga och osunda förhållande till pengar. Det är fan sant det där han sa, Nordeabossen Nalle Wahlroos: 80 proc av alla människor är idioter när det kommer till ekonomi. Jag är bland de där 80 men jobbar på saken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in