2017-03-19, 09:32
Medlem
Neptun0s avatar
Hej, sökt igenom trådar här och även google men hittar inget direkt svar på min fråga..

Tänkte kolla med er som har munsår om ni kunnat träna/gymma under den tiden då ni haft såret eller om utbrottet försämrats/läkt sämre.

Jag känner inga sjukdoms symptomer utan det är bara ett utslag vid mungipan som troligen skedde under natten.

Sen tänkte jag även passa på och kolla om någon har nån koll om det kommit ut något läkemedel för att hämma utbrottet, Har tidigare använt mig av vectavir och dyl men det är mer för ett förebyggande syfte då man känner hur det kliar på läppen..

Själva vätskeblåsorna har ju inte bildats ännu så jag funderar på om det fortfarande finns tid att springa och köpa någon kräm, apoteket öppnar ju däremot 11 så.. lär väl vara försent då

Men ser att man kan beställa hem piller för problemet, finns det någon som vet om det hjälper efter utbrottet?
Citera
2017-03-19, 09:38
Medlem
gurkmajjas avatar
Ett utbrott av herpesvirus indikerar nedsatt immunförsvar. Träning, särskilt hård träning, belastar immunförsvaret ytterligare. Är du på ett gym med en massa andra människor som kanske är förkylda föreligger alltså en förhöjd risk för att du smittas.
Citera
2017-03-19, 09:38
Medlem
Saab-Turbos avatar
Ingen träning. Jag skälv har actovir tror jag dom heter som jag knaprar, samt har jag munsårsplåster på, tycker de läker bättre då men har aldrig haft i mungipan dock
Citera
2017-03-19, 10:09
Medlem
Klart du ska träna, don't be a pooosie Det är fan ingen lugnimflamation det är frågan om..
Citera
2017-03-19, 10:23
Medlem
Neptun0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab-Turbo
Ingen träning. Jag skälv har actovir tror jag dom heter som jag knaprar, samt har jag munsårsplåster på, tycker de läker bättre då men har aldrig haft i mungipan dock

Finns det receptfritt eller måste jag slå en pling till doktorn och begära recept?

Hah, nej det har jag faktiskt inte heller haft, så hoppas att det läker snabbt, men hur mycket brukar såna där piller kosta? Genom google så ser jag att de går upp mot 1000+ kr för 25-50 kapslar

Citat:
Ursprungligen postat av Facepuncher
Klart du ska träna, don't be a pooosie Det är fan ingen lugnimflamation det är frågan om..

Njao, men det är nedsänkt immunförsvar, så vill ju inte bli dö förkyld direkt haha!
Citera
2017-03-21, 07:50
Medlem
svantejerlings avatar
Herpes kan som flera påstår blomma upp igen vid tillfälligt sänkt immunförsvar. Vid sådana stunder är det möjligt att man även är mer mottaglig för andra virussjukdomar.
Att gymma eller jogga kan jag inte tänka mig att det skulle påverka nämnvärt om du i övrigt är frisk.
Springa 20km ute i minusgrader däremot kan nog vara lite påfrestande för slemhinnorna i både näsa och mun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in