2017-03-19, 00:53
Medlem
Jag laddade ner Kali 64bit till min Mac och körde följande kommando för att få .iso filen till USBn
sudo dd if=/Users/MackeBoii/Downloads/kali-linux-2016.2-amd64.iso of=/dev/disk2 bs=1m
Startade om och valde att boota från USB stickan. Det funkade perfekt första gången men andra gången så får jag en svart skärm och USBn som ska vara 16GB ändrar storlek till 109MB... Har testat flera gånger att ominstallera samt testat 32bit versionen. Någon som har några tips?
Citera
2017-03-19, 00:57
Medlem
Oyveys avatar
Vad ska du med kali till om du inte ens kan installera ett OS ordentligt?
Citera
2017-03-19, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oyvey
Vad ska du med kali till om du inte ens kan installera ett OS ordentligt?
Jag kan installera ett OS. Vet inte varför det inte funkar just nu.
Citera
2017-03-19, 10:04
Medlem
nihilverums avatar
Kanske har du ryckt ur USB-stickan utan att mata ut den i mjukvaran först, och råkat ha oturen att uppleva det sällsynta fallet då det faktiskt leder till att dess innehåll blivit korrupt? Testa att formatera om USB-stickan och sedan föra över ISO-filens innehåll igen.
Citera
2017-04-13, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SistaSvennen
Jag kan installera ett OS. Vet inte varför det inte funkar just nu.

Ursäkta sent svar, såg inte tråden förräns nu,
Nja du kan inte installera Kali Linux på samma enhet som du har iso-filen på det lär inte fungera eftersom Linux försöker formatera enheten och det blir konflikter om hur den ska boota. De 14 GB som blir kvar utav 16 GB USB-Minne utrymme räcker dåligt till om du ska göra ngt vettigt i din Kali inkl ladda hem de uppdateringar och verktyg som finns.

Att köra Kali Linux ifrån ett USB-Minne blir långsamt, om du inte bara vill köra Live-CD optionen.

Mac OS X kan börja bråka, alltså dess bootloader om du installerar Kali Linux på ledigt utrymme på din Mac-disk.

Istället är det många som använder VirtualBox virtuell maskin i Mac, men om den behöver mycket diskprestanda är mkt RAM (åtminstone 8 GB helst >= 12 GB) plus SSD-disk nästan ett måste. Dessutom gärna Quad-core, 4 kärnor eller mer. Vill du dessutom att Kalin också ska ha en helt egen nätverksport, så bör du skaffa ett nätverkskort extra, och associera det med Kalin i network managern i VirtualBox.

De 109 MB du ser är väl antagligen bara en partition på din USB-sticka.

Om du vill köra 64-bitars Linux inne i VirtualBox så måste virtualiseringstekniken vara förbockad i BIOS - vet dock ej om vad Mac kallar det nu då. 32-bitars ska dock vara körbart ifrån början.

Kör man VirtualBox inne i vilket OS som helst på bärbara datorer så bör man vara medveten om att dels energiinställningarna ibland ej blir verksamma, man kan råka ut för att sleep och hibernate inte fungerar som det är tänkt. Och att batteritiden blir mycket förkortad. Ej heller att pekplattan uppför sig som förväntat - en del använder vanliga möss istället.

Här är lite tips:
https://www.blackmoreops.com/2014/04...on-virtualbox/

Jag tycker dock inte om att man rekommenderar dynamisk storlek på allokerad disk, Det är ineffektivt i synnerhet om man vill ha flera virtuella maskiner samtidigt. Typ för Kali Linux kan man klara sig bra med 18 - 22 GB.

Dynamiskt växande diskar har nackdelen att swap-partitionens storlek inte kan förändras efterhand som behoven ökar.
Citera
2017-07-26, 14:10
Medlem
Matte194s avatar
I wanted to dual boot it with my windows 8.1 so I created a bootable USB as mentioned in the Kali forums. I went to my BIOS, changed the boot priority to USB, disabled secure boot and changed UEFI to legacy. After that I was taken to the KALI install screen where I had 6 options i.e
1)Live (amd64)
2) live (amd64 failsafe)
3)Live( forensic mode)
4) Install
5) Graphical install
6) Install with speech synthesis

Problem is, Any option I choose, It takes me to a blank black screen. Any help would be appreciated. If the solution already exists then I would appreciate it if someone posted the link. I wasn't able to find the solution anywhere online.
I don't want to use VM ware because KALI runs slowly.
Thanks in advance
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in