Citat:
Ursprungligen postat av
Praoeleven
Det finns lite info om SPN på Sn´s hemsida. Grejen är att politiken verkar ha tappat kontakten med väljarna och börjar smälta ihop med de inflytelserika. Politiken sluter sig mer och mer, politiker mediatränas och satsar på att vinna val inte tack vare en bra politik utan genom att behandla valmanskåren som en marknad som det gäller att erövra andelar av. Jag snackade med en riksdagsjournalist för ett tag sedan och han menar att det idag är i stort sett omöjligt att få ett svar på en enkel fråga av en riksdagsledamot. Allt mer handlar om taktik och utspel.
Tack vare partistöd och höga ersättningar till riksdagsledamöter så behöver de inte bry sig så mycket om vad folket tycker. Det viktiga är att ställa upp på partiets linje. Sen så saknar fler och fler politiker erfarenhet från riktig jobb utan de går vägen genom ungdomsförbunden. Det gör att de inte har kontakt med folk utanför den politiska sfären. Tror inte att det handlar om att det finns en speciell plan utan att vi efter ha levat så länge i sossesverige var sugna på något nytt. Enter NPM och nyliberalism. Med det systemet kom som sagt helt nya möjligheter för politiker att berika sig på skattepengar som förstärkte alliansen Näringsliv- stat med vinster i välfärden som kontaktyta.
Ett bevis på att politiken har distanserat sig från väljarna är väl den totala otakten i vinster i välfärdsdebatten som politiken marscherar i.
Hur ser framtiden ut? Vi kan väl hoppas att pendeln svänger tillbaka från det nyliberala/ NPM orienterade till något lite mer vettigt utan att för den delen gå hela vägen tillbaka till sossesverige. Avståndet politik- väljare behövs överbryggas på något sätt. En början vore väl att reducera partistödet och tvinga partier att redovisa varifrån de får stöd. Karensregler för politiker måste införas. Allmänintresset inom politiken måste stärkas och likaså inslaget av personval. Vinster i välfärden måste bort.
SPN verkar vid första anblicken inte vara så suspekt, men jag förstår problematiken. Lobbyisterna påverkan på politiken är stor och vems ärenden de går är nog inte alltid helt tydligt kan jag tänka mig. Ser att de verkar vara en viktig aktör vid Almedalsveckan som mer och mer börjar likna en bastuklubb där de faktiska besluten fattas.
Är inte riksdagsledamöter bara knapptryckare i Riksdagen? Gud nåde den som går utanför partilinjen och trycker "fel". Fort blir de persona non grata och kan se sin riksdagsplats ryka vid nästkommande val. Inte mycket till demokrati. Mao har jag samma uppfattning som du, att det bara är taktik och utspel i politiken som helt saknar ideologiska debatter och politiska idéer.
De vågar nog inte ha så många egna åsikter, särskilt inte till journalister, om de inte tillhör den innersta partikärnan som känner till strategierna. Det är väl samma mekanismer på en arbetsplats, där anställda inte får ha en avvikande uppfattning, än mindre uttrycka den, än den ledningen står för?
Hur tänker du om att ett reducerat partistöd skulle motverka utvecklingen? Finns inte en risk att partierna blir allt mer korrumperade i jakt på ekonomiska medel om de statliga stöden minskar?
Införa karensregler, ja. Ökat allmänintresse för politiken, ja. Inga vinster i välfärden, ja om man kan garantera att skattepengarna används effektivt där de gör mest nytta. Det ser jag inte helt tydligt idag.
Partiernas listor utgör ju ett effektivt filter för avvikande uppfattningar, så en högre grad av personval (i någon form) kanske skulle kunna öppna upp lite. Baksidan blir väl, likt USA, att den som har största plånboken vinner?
Citat:
Ursprungligen postat av
Praoeleven
En fri press är otroligt viktig. Den tredje statsmakten är idag viktigare än någonsin när t.o.m. riksrevisionen myglar hej vilt. Men ffa måste vi väljare bli lite mer kritiska och inte bara snacka om att allt är invandrarnas fel. Det kanske känns bra att hitta en syndabock men det löser inte de grundläggande problemen.
Fetat, håller med till 100%.
Vi behöver en fri press, den tredje statsmakten som du säger.
Tyvärr blir medielandet allt svårare att förlita sig på då det är så mycket desinformation som flödar på diverse medier. Det ställer höga krav på mottagarna.
Om jag summerar så känns det som att uppfattningen är att demokratin måste utvecklas om vi ska komma tillrätta med korruptionen, och bättre granskning av makten? Hur det ska göras är den svåra frågan, men en viktig del i det kan vara att riksdagsledamöterna ska spegla medborgarna i samhället i stort?
Finns det skäl att diskutera hur Riksdagen är organiserad med utskott och nämnder och vilken effekten skulle bli om man separerade den lagstiftande verksamhet från den operativa verksamheten (budgetarbetet)?
Frågan är inte genomtänkt utan jag slänger ut den lite på måfå (fick feeling).