2017-03-18, 01:05
Bannlyst
Hej,

Jag hittade en liten artikel från Polistidningen årgång 1976, där man på ett litet lustigt sätt beskriver Karatens livsfarlighet. Bland annat får man läsa om en karate-expert som löpte amok och citat "förvandlade en bil till en skrothög".

Men det var så där kampsport beskrevs i Sverige i början.

https://www.dropbox.com/s/jrvbi6bzub40xq4/karate.jpg?dl=0
Citera
2017-04-25, 12:17
Medlem
Gollumns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrkungen
Hej,

Jag hittade en liten artikel från Polistidningen årgång 1976, där man på ett litet lustigt sätt beskriver Karatens livsfarlighet. Bland annat får man läsa om en karate-expert som löpte amok och citat "förvandlade en bil till en skrothög".

Haha så här såg det alltså ut i Sverige för 40 år sen. Inte konstigt att sossarna fortfarande har över 20% när ännu levande människor utsatts för propaganda av den här magnituden

Är det bekräftat att hundratusentals karatetränande japaner var registrerade hos polisen? Eller var det en påhittad ursäkt för att få registrera svenskar..
Citera
2017-04-25, 12:18
Bannlyst
Det är nog den minst farliga kampsporten då det är regel på att inte slå motståndaren med all sin kraft
Citera
2017-04-26, 02:34
Medlem
Apologists avatar
Men jag tror statistiken sprang ifatt dem ganska snabbt. Jag har kamsportstidningar som är över 20 år gamla där man pratar om att 50% av svartbältena i karate förlorar gatuslagsmål. Man säger att det är bättre att strypa motståndarna bakifrån o jag tror Bill Wallace o andra kända karate killar talar om hur de förändrar sin stil i en gatufight. Är ganska intressant eftersom det här var långt före Brazilian Jiu Jiutsu blev känt.
Citera
2017-04-26, 03:55
Medlem
scoremaxs avatar
Jomen man kan skratta åt sådant här, men alla kommer väl ihåg Ninjutsu-Boomen?
Sedan har det ju varit Dim-Mak i olika former..osv.

Det är egentligen inte så konstigt, alla system, och allt nytt som kommer Pushas ju hårt med mördande reklam, och sedan får det utstå prövning..

Det här gäller ju inte bara Kampsport för övrigt, Hårdrock, Videovåld, dataspel..allt utsätts för Belysning i någon form..och mytbildning.

Och så kan man garva åt det i efterhand.
Citera
2017-04-26, 21:21
Medlem
det var åldergräns på de flesta österländska kampsporter när de kom till sverige på 60/70-talet
Citera
2017-06-26, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Men jag tror statistiken sprang ifatt dem ganska snabbt. Jag har kamsportstidningar som är över 20 år gamla där man pratar om att 50% av svartbältena i karate förlorar gatuslagsmål. Man säger att det är bättre att strypa motståndarna bakifrån o jag tror Bill Wallace o andra kända karate killar talar om hur de förändrar sin stil i en gatufight. Är ganska intressant eftersom det här var långt före Brazilian Jiu Jiutsu blev känt.

I slutändan handlar det om individen, inte kampsporten. Brasiliansk jujitsu är betydligt dödligare än Karate rent funktionellt, vilket många säkert upplever som paradoxalt.
Citera
2017-06-27, 01:58
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
I slutändan handlar det om individen, inte kampsporten. Brasiliansk jujitsu är betydligt dödligare än Karate rent funktionellt, vilket många säkert upplever som paradoxalt.

Intressant reflektering är att det är självaste Chuck Norris, THE KARATE MAN, som är "först" med att ta kontakt med Gracie familjen först genom en resa till Brasilien o bjuder sedan in dem på seminarium till USA 1988. Så Chuck Norris är skyldig indirekt till MMA utvecklingen o att UFC ens gick av stapeln.
Citera
2017-06-27, 09:15
Bannlyst
En bjj-utövare eller judoka kan strypa ihjäl vem som helst på eget bevåg, förutsatt att denne fått greppet om en lekman. Kan alltså döda forcerat. En Karateutövare kan med rätt träff sänka en lekman. Men att döda denne är inte alls lika lätt. Det vanligaste sätten folk dör på är att slå huvudet i trottoaren av fallet, inte av slagens träffar på kroppen.

Så det är i den meningen Karate är funktionellt betydligt harmlösare än judo/BJJ.
Senast redigerad av Acerbic 2017-06-27 kl. 09:29.
Citera
2017-06-27, 09:31
Bannlyst
Connor Mcgregors TaeKwonDo-tränare i UFC dödade en man i fyllevrede, av ett slag mot huvudet. Mannen föll och slog huvudet i.. ni gissade rätt, trottoaren. Upprinnelsen var ett bråk mellan TKD-instruktören och frugan, som en man gick emellan på och fick på flabben.
Senast redigerad av Acerbic 2017-06-27 kl. 09:40.
Citera
2017-06-27, 10:14
Medlem
Enzymes avatar
Den där artikeln borde ha haft motsatt effekt på ungdomar. Man blir ju jävligt sugen på karate om man kan förvandla en bil till skrot.
Citera
2017-06-27, 12:28
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrkungen
Hej,

1976 var jag väldigt liten, men karate var väldigt stort hela 70-talet och början av 80-talet också. Själv har jag aldrig utövat det, men man var väldigt försiktig när man visste att någon kunde karate.

Det mest absurda var när man på fullt allvar påstod att det fanns ninjor i Sverige!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in