Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-03-21, 00:05
  #49
Medlem
Mest troligt dyra blancolån, m.a.o. en trolig kandidat för Lyxfällan. Du kan inte tjäna ihop de pengarna på att sälja fejkklockor. Hade han sålt sin röv hade du nog fattat det redan. Droger är inte heller sannolikt, känner du honom någorlunda skulle du fattat det. Dessutom, de som är smarta håller en låg profil, de som inte gör det åker fast.
Hade han tjänat pengar på något schysst sätt skulle han skrutit med det (börsklipp, hemligt internetseximperium, poker, arv) men snabba och dyra lån är inget man berättar om.
Möjligen att han är målvakt för ett företag, jag känner en kille som tjänade så bra att han kunde vältra sig i lyx.
Citera
2017-03-21, 07:13
  #50
Moderator
Diablo1118s avatar
Massor med inlägg raderade och flera varningar utdelande skärpning i tråden!//mod
Citera
2017-03-21, 07:29
  #51
Medlem
Puffes avatar
För de flesta är ens privatekonomi en väldigt privat sak man helst inte pratat om.
Väldigt många vill inte ens uppge sin lön vid fråga.
Även om killen är ung så är det inte många i eran ålder som vill vara ärliga med att de får hjälp ekonomiskt av föräldrarna och släktingar det är lite av en skämsfaktor även fast väldigt många får hjälp många år in i vuxenlivet.

Sen så är det också så att det finns fler "rika" än vad de flesta tror.
Och som någon påpekade tidigare i tråden är det vanligare med miljonärer i jeans och flanellskjorta än miljonärer i Armani kostym och Rolex.
Föräldrarna ser ut som medelklass men är det inte...

Varför undrar du över hans ekonomi?
Är du orolig för honom eller bara avundsjuk?
Det är väl lite på grund av sådana som du som gör att folk är hemliga med sin privata ekonomi
Citera
2017-03-21, 18:40
  #52
Medlem
om han kan köpa en 3m+ bostadsrätt så har han eller hans föräldrar pengar. du får inget lån av banken annars.

han har inte fått pengar genom bedrägerier eller kriminalitet heller för det är ingen fast inkomst vilket gör att banken inte heller skulle bevilja lånet till lägenheten.

han kanske får pengar av sina föräldrar samt att dom kanske betalar lägenheten + att han fått arv/pengar av föräldrarna när han fyllde 18.

känner många som inte vill tala om att dom har pengar.

han har inga stora skulder heller få då skulle han inte få köpa lägenheten.
Citera
2018-02-08, 22:29
  #53
Medlem
willus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trechz
Hej!

Jag har en god vän som är i tidiga 20 års åldern och studerar. Han kommer från en medelklass familj och har inte jobbat en dag i sitt liv. Han gick direkt från gymnasiet till högskola inget konstigt jag vet, ganska smart faktiskt. Han hyrde en lägenhet för ca 10k/månad i 1 år och 10 månader innan han hoppade av sin linje. Detta är 220k totalt. För att delvis finansiera detta tog han fullt CSN lån vilket han har berättat för mig. Efter en sommar där han reste runt Asien valde han att börja läsa en annan lång utbildning och köpte också en 3m+ bostadsrätt som han nu bor ensam i.

Detta är bara början. Utöver allt detta lever han ett snobb liv. Massvis då menar jag verkligen massvis med märkeskläder, skor, skjortor, jackor, glasögon o.s.v. Väldigt väldigt dyra märken. Utöver detta har han klockor för 250k+ detta exklusive diverse försäkringar. Han är ute varje helg endast på de fina klubbarna och har säkert en alkohol nota på 3000+ i slutet av kvällen. Det roliga är att han aldrig var snobb från början utan det skedde en plötslig förändring när han fyllde 18.

Han reser också väldigt mycket (vilket i min mening är värt att lägga pengar på men...). Under hans studietid har han varit på resor i USA, rest runt i Australien, Sydamerika och Asien(efter studieavbrottet) vilket jag nämnde tidigare. Måste ha kostat minst 300k med tanke på hur länge han var borta.

Så for han får pengar ryker dom och han säger att han ständigt har lite på kontot. Likaså har han INTE ärvt pengar heller. Jag har bara svår att se var pengarna kommer ifrån och har nu börjat tro att han satt sig i en rejäl ekonomisk knipa med massvis med lån. Alternativt kan jag tro att han sysslar med bedrägeri inom näthandel där han säger att gör bra affärer med klockor. Kan till exempelvis tro att köpa billiga kina fejk klockor som Omega, Rolex och så vidare och säljer och marknadsför som äkta och tjänar mängder. Vi har nämligen pratat om klockor då det är ett delat intresse och han har visat mog sajter där man kan köpa kopior till och med på Darknet. Dock så har han inte nämt att han köper kopior och säljer som äkta utan det är bara en gissning.

Får bara inte ihop det här... Ska jag prata med honom. Känns som ett känsligt ämne. Kan jag på typ Ratsit eller likande kolla upp skulder o.s.v.?

Tack!


Om han är en god vän borde det ju betyda att ni är ganska nära, så varför inte fråga? Det hade jag gjort på en gång.
Citera
2018-02-15, 00:52
  #54
Medlem
Har han inte vunnit/fått pengarna så kommer verkligheten förr eller senare alltid i kapp sådana muppar.
Nudge nudge,say no more..
Citera
2018-02-15, 11:32
  #55
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trechz
Hej!

Jag har en god vän som är i tidiga 20 års åldern och studerar. Han kommer från en medelklass familj och har inte jobbat en dag i sitt liv. Han gick direkt från gymnasiet till högskola inget konstigt jag vet, ganska smart faktiskt. Han hyrde en lägenhet för ca 10k/månad i 1 år och 10 månader innan han hoppade av sin linje. Detta är 220k totalt. För att delvis finansiera detta tog han fullt CSN lån vilket han har berättat för mig. Efter en sommar där han reste runt Asien valde han att börja läsa en annan lång utbildning och köpte också en 3m+ bostadsrätt som han nu bor ensam i.

Detta är bara början. Utöver allt detta lever han ett snobb liv. Massvis då menar jag verkligen massvis med märkeskläder, skor, skjortor, jackor, glasögon o.s.v. Väldigt väldigt dyra märken. Utöver detta har han klockor för 250k+ detta exklusive diverse försäkringar. Han är ute varje helg endast på de fina klubbarna och har säkert en alkohol nota på 3000+ i slutet av kvällen. Det roliga är att han aldrig var snobb från början utan det skedde en plötslig förändring när han fyllde 18.

Han reser också väldigt mycket (vilket i min mening är värt att lägga pengar på men...). Under hans studietid har han varit på resor i USA, rest runt i Australien, Sydamerika och Asien(efter studieavbrottet) vilket jag nämnde tidigare. Måste ha kostat minst 300k med tanke på hur länge han var borta.

Så for han får pengar ryker dom och han säger att han ständigt har lite på kontot. Likaså har han INTE ärvt pengar heller. Jag har bara svår att se var pengarna kommer ifrån och har nu börjat tro att han satt sig i en rejäl ekonomisk knipa med massvis med lån. Alternativt kan jag tro att han sysslar med bedrägeri inom näthandel där han säger att gör bra affärer med klockor. Kan till exempelvis tro att köpa billiga kina fejk klockor som Omega, Rolex och så vidare och säljer och marknadsför som äkta och tjänar mängder. Vi har nämligen pratat om klockor då det är ett delat intresse och han har visat mog sajter där man kan köpa kopior till och med på Darknet. Dock så har han inte nämt att han köper kopior och säljer som äkta utan det är bara en gissning.

Får bara inte ihop det här... Ska jag prata med honom. Känns som ett känsligt ämne. Kan jag på typ Ratsit eller likande kolla upp skulder o.s.v.?

Tack!
Om det nu är en god vän kan du tänka tillbaka på saker han sagt, han måste ha berättat en del eller så. Du har ju en del misstankar och de är väl förmodligen grundade i något? Att du fått konstiga vibbar när han pratat om vissa grejor. Dessutom tycker jag att du skall berätta för honom om din oro.

Sedan finns det folk som lyckas visa upp en sådan yta men glider på andra saker. Köper extremt billig mat och dylikt när ingen ser, tar studiemedel men försöker få det att framstå som att så inte är fallet, har sparkonton och fonder sedan tidigare (om föräldrarna ordnat med detta har han ju inte fått tillgång till dem förrän han fyllde 18), fick ett arv som han inte berättar om. Kanske köper han fejksaker som bara ser och verkar dyra också.

Hur vet du helt säkert att han inget ärvt och att inte pappsen betalar? Lån till bostadsrätt får en 20-åring inte bara så där, är den köpt kontant måste han ha sparat ett tag, om han inte alls levde så här innan han fyllde 18 kan han mycket väl ha fått allt betalt nu. Om det nu faktiskt är en bostadsrätt, och så vidare. Bara för att han säger vissa saker och ger sken av vissa saker betyder det inte att det är sant.

Det går inte att komma ifrån att han lånar pengar heller. Dumma sms-lån eller annat skit. Nätbedrägerier måste du dock lägga mycket energi på, stora bedrägerier är riskabla och det krävs väldigt många små (vilket tar massor av tid) för att få in större summor.

Vad man gör med sina pengar är ens egen ensak, men om han nu är en god vän och du är väldigt orolig bör du ta ett snack med honom. Kolla runt i umgängeskretsen om fler lagt märke till något konstigt och om du känner släkt kanske de också börjat oroa sig. Att kolla upp skulder känns inte som något en god vän skulle göra mot en annan god vän, prata istället med honom.
Citera
2018-02-15, 11:40
  #56
Medlem
Räcker väl med att han spekulerade med kryptovalutor när dessa började poppa upp? Föräldrarna kan vara rätt så täta osv. Självklart handlar det omnågon form av spekulation som lönat sig om det inte är ett arv.
Citera
2018-02-16, 17:52
  #57
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villduvetanagot
Ofta funkat det ju bara med att vara helt rak och ärlig, dvs att säga hur får du det att gå runt? eller, Jag skulle gärna vilja ha en sån lägenhet och livsstil, hur gör du det?
Värt ett försök?

Ja, jag tror det skulle funka med. TS beskriver personen som en god vän. Då borde det gå att prata med honom vän till vän. Jag undrar hur en god vän kan ta en sådan fråga som något negativt, varför det skulle vara ett känsligt ämne... Men vi känner ju inte vännen, det kanske är en väldigt hemlighetsfull person.

Med det sagt kan jag inte tänka mig att en nära till mig så plötsligt skulle lägga om sina vanor så drastiskt utan att berätta saker som att de fått en löneförhöjning, entusiastiskt berätta om en lottovinst, prata om hur en släkting dött och lämnat arv... Inte så att mina bästa vänner diskuterar sin privatekonomi med mig hela tiden, men du vet, något så enkelt som ett glatt "Äsch, jag tar notan den här gången, nu kom ju skatteåterbäringen!"

Jag skulle bli misstänksam om någon av mina bästa kompisar plötsligt strödde ohemula mängder pengar kring sig utan att kommentera det. Då skulle jag bli orolig.
Citera
2018-02-17, 00:14
  #58
Medlem
Min första spontana tanke är: Vad har du med det att göra egentligen?


Om han nu har pengarna att pissa bort så låt han göra det, förstår faktiskt inte vad problemet är? Avundsjuka?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback