2017-03-25, 03:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Jag har under flera månader inte kunna köpa något på internet eftersom köpet måste "bekräftas" och det går att göra på två sätt. Det ena är genom mobilt bank id som man bara kan använda genom en smartphone. Det andra är att få en engångskod via sms. JAG HAR INGEN JÄVLA MOBILTELEFON. Att dom inte kan designa sina system för vanliga djävla människor som inte har mobiltelefon! Förut behövde jag bara slå in ett lösenord som jag hade bestämt varje gång man köpte nåt. Jag har kuk-swedbank. Går den här skiten att lösa eller komma runt?

Citat:
Jag är i åldern 25-35. Jag har aldrig haft ett behov av en idiottelefon (förrän nu då). Jag hatar också alla människor som sitter och stirrar på sina.

Citat:
Jag har bankid men man behöver mobilt bankid. Du kan ju använda ditt mobila bankid till att köpa en hjärna.
Som en trotsig femåring med bristande impulskontroll. Nåväl, det må väl vara hänt, man ska ju ha överseende med mindre rustade medmänniskor...Däremot borde till och med du inse att bankerna erbjuder det som efterfrågas, och lägger sitt krut på de smidigaste lösningarna inom de områden där efterfrågan är störst. Om bankerna inte erbjuder smidiga alternativ till de funktioner du upplever svårigheter att klara av att använda, så är det för att du är tämligen ensam om att inte klara av dem...
Citera
2017-03-25, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Vilket mög...

har gjort en betalning med 'hjälp' av mobilt bank id nu, för första gången...

gjorde allt i edge först verkade inte fungera, provade chrome, fick upp betalning visa mastercard maestro och man kunde bara välja mobilt bank id som verifiering och det kan man väl inte ha på win 10????

Så körde igång emulatorn bluestacks, fick köra chrome där och fylla i alla data igen för femtielfte gången och sedan köra igång det mobila bank id:t och äntligen blev jag klar med beställningen...

Vilket döfött skit det blev när de tog bort användningen av vanligt bank id, och inte heller har alternativet direktuppkoppling till banken...

Jag kommer inte installera mobilt bank id på min mobil i första (eller andra) taget oavsett hur 'bekvämt' min bank tycker att det är...

Är det så här min framtid kommer att se ut?
Det blir ju även ganska bekvämt för dig själv om du installerar det på mobilen...just saying...
Fast det är ju så klart helt upp till dig om du väljer den omständliga vägen eller den lätta. Det är ju bra för hjärnan att välja den mest krångliga vägen så du tjänar på det utvecklingsmässigt. Sen kan det även vara så att du sparar några kronor på grund av att du hoppar över vissa inköp.
Citera
2017-03-25, 10:25
Medlem
Enydrions avatar
Jag undrar väl mest över varför man valt att inte ha mobilt bank id till win 10?

Om jag kan välja så sitter jag ju hellre framför datorn än mobil, surfplatta. Pga att jag där samlar info om olika saker jag har på gång, och mina inköpslistor, då jag där enklare kan få överblick över en massa olika fönster då jag kan ha dem samtidigt på skärmen.

Detta råder ju inte surfplatteemulatorn bot på, då den inte kommunicerar med resten av datorn...
Citera
2017-03-25, 10:34
Medlem
Citat:
Jag undrar väl mest över varför man valt att inte ha mobilt bank id till win 10?

Om jag kan välja så sitter jag ju hellre framför datorn än mobil, surfplatta. Pga att jag där samlar info om olika saker jag har på gång, och mina inköpslistor, då jag där enklare kan få överblick över en massa olika fönster då jag kan ha dem samtidigt på skärmen.

Detta råder ju inte surfplatteemulatorn bot på, då den inte kommunicerar med resten av datorn...
Mobilt bankid är just till mobila operativsystem. Jag hade dock gärna sett att man kunde köra mobilt bankid även på "vanliga" OS. Det borde inte finnas någon teknisk begränsning till det utan är nog mer ett beslut som tagits. Vanligt BankId fungerar ju alldeles för dåligt och går som sagt inte att använda på alla tjänster.

Om du använder tjänster med molnlagring så gör de inget om emulatorn inte har någon koppling till resten av datorn. Allt synkroniseras via molnet. Wunderlist tycker jag är en jättebra tjänst för att hantera listor. Blixtsnabb synkronisering via molnet.
Citera
2017-03-25, 11:06
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Mobilt bankid är just till mobila operativsystem. Jag hade dock gärna sett att man kunde köra mobilt bankid även på "vanliga" OS. Det borde inte finnas någon teknisk begränsning till det utan är nog mer ett beslut som tagits. Vanligt BankId fungerar ju alldeles för dåligt och går som sagt inte att använda på alla tjänster.

Om du använder tjänster med molnlagring så gör de inget om emulatorn inte har någon koppling till resten av datorn. Allt synkroniseras via molnet. Wunderlist tycker jag är en jättebra tjänst för att hantera listor. Blixtsnabb synkronisering via molnet.

ok, just nu använder jag väl typ 1 eller 2 molntjänster, typ gmail är väl en och google kalender den andra... men jag gillar inte att överlåta åt andra att lagra åt mig (även om jag antagligen sköter det sämre) Jag har väl svårt att lära om helt enkelt...
Citera
2017-03-25, 12:42
Medlem
Mobilt bank-id är tänkt att fungera som tvåfaktor-autentisering.

Dvs om någon hackar datorn och kan plocka skärmbilder och samtliga tangentttryckningar så kan de inte ändå komma åt en extern bankdosa eller det mobila bank-ID som finns i mobiltelefonen.

Alltså kan de inte utifrån "inspelningen" direkt efter lägga egna beställningar.

Givetvis försvinner denna säkerhet om man gör både köp och signerar med mobilt bank-ID direkt i telefonen. Men mobilt bank-ID gör sitt allra bästa för att kräva faktiskt skärm-interaktion, dvs försöker skydda sig mot att annat program i telefonen fejkar inmatning. Även därför som t ex Swish spärrar skärmbilder för att försvåra fjärrstyrning. Det är i princip omöjligt för ett program i vanliga PC:n att skydda sig lika bra.
Citera
2017-03-25, 13:10
Medlem
trattfans avatar
Hur har man inte en mobiltelefon 2017?
Citera
2017-03-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Hur har man inte en mobiltelefon 2017?
Fast mobiltelefon räcker inte. Finns massor med folk som har mobiltelefon utan att det är en smartphone.
Citera
2017-03-25, 14:55
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Fast mobiltelefon räcker inte. Finns massor med folk som har mobiltelefon utan att det är en smartphone.

Ja men TS säger ju att han inte har en mobiltelefon ens. Har du en mobiltelefon så kan du ju köra sms-verifikation.
Citera
2017-03-25, 16:09
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ja men TS säger ju att han inte har en mobiltelefon ens. Har du en mobiltelefon så kan du ju köra sms-verifikation.

Det skulle ju jag kunna använda.
Citera
2017-03-27, 17:56
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Citat:
Det skulle ju jag kunna använda.

Använde sms verifikation idag
Citera
2017-03-27, 21:36
Medlem
8bitrages avatar
Går ju köra Android SDK m. Android-emulatorn och köra Mobilt BankID där, så slipper man ha en telefon
Alternativt VirtualBox m. Android för x86 och köra det där.

Behöver alltså inte ha Mobil/Smartphone för att köra Mobilt BankID utan går jättebra att köra på samma dator man använder till annat.

JM2C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in