2017-03-17, 16:38
Medlem
Som rubriken lyder ska jag snart få betalt för en sak jag sålt till en snubbe, och vi har kommit överens att köra på bank transfer då jag personligen inte litar på paypal, med deras chargebacks och sådant.

Har kollat Google och FB-trådar, men nojjig som jag är gör jag även en egen för att sätta i sten att jag får pengarna, och inte Ivar på Irland vaknar lycklig en morgon.

Vad jag helst skulle vilja ha är en hel 'walkthrough' hur det går till. Som att jag vore fem år.

Försökt dragit fram IBAN men som sagt är jag nojjig i om det är rätt. Tror jag slängde in mitt kontonr+clearing-5e clearing siffran. Om någon skulle kunna gå genom exakt hur det ska stå för att kalkylen ska bli rätt (med påhittade nummer såklart!) skulle det uppskattas.

Sen har vi namn och adress. Är detta superviktigt? Gav honom namn så han kunde lägga till allt, men hans bank tillät inte 'speciella karaktärer' (mitt efternamn innehåller ö samt gatunamn å); är det lugnt om han då använder o och a istället?

Sist men inte minst, BIC.
Det har jag inte en blekaste aning om vad det är. Vad är det? Hur skaffar jag det? Är det en jobbig process?
Har bankdosa samt mobilt BankID om det är något av de två alt.

Ber om ursäkt för rörig samt personlig tråd, men det rör sig om en hygglig summa så vill vara jättesäker.
Ha det gött, uppskattar alla hjälpsamma svar. (Samt försök på att vara hjälpsam heh.)

Och eventuella kostnader för personen i USA? Det rör sig om en överföring på 850-1150$z
Citera
2017-03-17, 16:55
Medlem
Har du Nordea så står all den infon om du loggar in på internetbanken.

mvh
Citera
2017-03-17, 16:58
Medlem
Awendelas avatar
I SEB är det bara att gå in på kontoinformation så står IBAN och Swift/Bic.
IBAN är en internationell identifierare för ditt konto och Swift/Bic är koden för din bank.

IBAN kan du inte bygga själv om du inte vet exakt vad den ska innehålla.

Den ser som SExxx00...00zzzzzzzzzzzzzz
xxx verkar vara någon sort kontrollkod den är olika på varje konto
zzz är ditt svenska bankkontonummer
22 siffor totalt.

Din bank borde visa dessa nummer någonstans. Annars får du fråga banken vad dina är.
Citera
2017-03-17, 17:34
Medlem
Eftersom du har 5 siffror i clearingnumret så gissar jag på att du har Swedbank.
Googla: swedbank iban
Första träffen:
https://www.swedbank.se/privat/kort-...rakna-ut-iban/

BIC: SWEDSESS
IBAN: Mata in ditt kontonummer enligt instruktionen och tryck på "Räkna ut IBAN"

Alternativt loggar du bara in på internetbanken och klickar på länken Kontovillkor när du tittar på kontot så får du upp all info direkt.
Senast redigerad av e7andy 2017-03-17 kl. 17:37.
Citera
2017-03-17, 18:39
Bannlyst
Bitcoin skulle ju underlätta
Citera
2017-03-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Eftersom du har 5 siffror i clearingnumret så gissar jag på att du har Swedbank.
Googla: swedbank iban
Första träffen:
https://www.swedbank.se/privat/kort-...rakna-ut-iban/

BIC: SWEDSESS
IBAN: Mata in ditt kontonummer enligt instruktionen och tryck på "Räkna ut IBAN"

Alternativt loggar du bara in på internetbanken och klickar på länken Kontovillkor när du tittar på kontot så får du upp all info direkt.

Ja precis, kalkylen jag körde på, då på Swedbanks hemsida. Dock behövde jag pilla runt då jag har för mig mitt kontonummer kom ut som en över max; därför jag blev lite osäker. Men är det så enkelt som du skrev i slutet av ditt svar så känner man sig lite dum nu må jag säga.

Och det är alltså så simpelt med BIC? Trodde det var något man personligen använde för att identifiera sig till banken, men det är m.a.o ett sätt att... identifiera banken?

Tack för att du tog dig tid att svara på en sån dum tråd. Händer ofta att jag letar info på Flashback som bör vara uppenbart, men inte finns. Lämnar inlägget öppet ifall någon stackars själ finner sig i den sitsen med detta i framtiden.

Ang. Bitcoin, så är det något jag aldrig pysslat med och vet i stort sätt inget om det förutom att det påstås vara väldigt anonymt. Och då det är första (och förmodligen sista på många år) jag säljer något så här så känns det både smidigare & säkrare att gå genom en 'enkel' (ironi, i see it) banköverföring.
Citera
2017-03-19, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninnisss

Verkligen inte, klarar man inte av en banköverföring så blir det inte enklare med bitcoins.
Citera
2017-03-19, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Verkligen inte, klarar man inte av en banköverföring så blir det inte enklare med bitcoins.

Hur kan du veta? Hade du vetat så hade du ju gjort BTC överföring..
Citera
2017-03-19, 14:46
Medlem
Citat:
Hur kan du veta? Hade du vetat så hade du ju gjort BTC överföring..

Trams. En banköverföring är busenkelt och säkert. Det enda som skiljer mot att föra över inrikes är att man behöver slå in några extra siffror, Swift och iban. Hur tänker du dig att du ska få ut dina bitcoins efter de har blivit överförda? Precis, genom en banköverföring, du skjuter bara problemet framför dig. Dessutom är det en process att sätta upp en bitcoin wallet om man inte har en sen innan, jag fick t.ex skicka in id-handlingar till bitstamp när jag öppnade mitt konto där. Allt för att man inte pallar trycka in de extra siffrorna som krävs för en enkel banköverföring.
Citera
2017-03-19, 16:48
Medlem
Citat:

Ja, fast Bitcoin har ju groteskt höga transaktionskostnader. Först ska den som skickar växla från US dollar till XBT och sen ska du växla från XBT till svenska kronor. 10% av summan som skickas lär ju försvinna i avgifter.

Överföring över Swift har en fast avgift på ca 350-450 kr oavsett belopp som skickas.
Citera
2017-03-20, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Trams. En banköverföring är busenkelt och säkert. Det enda som skiljer mot att föra över inrikes är att man behöver slå in några extra siffror, Swift och iban. Hur tänker du dig att du ska få ut dina bitcoins efter de har blivit överförda? Precis, genom en banköverföring, du skjuter bara problemet framför dig. Dessutom är det en process att sätta upp en bitcoin wallet om man inte har en sen innan, jag fick t.ex skicka in id-handlingar till bitstamp när jag öppnade mitt konto där. Allt för att man inte pallar trycka in de extra siffrorna som krävs för en enkel banköverföring.

Det verkar komma galla genom båda dina öppningar?
"Verkligen inte, klarar man inte av en banköverföring så blir det inte enklare med bitcoins." Skriver du först och hänvisar till att btc är svårare än banköverföring. Sen avslutar du nästa inlägg med att det är busenkelt med vanlig banköverföring?
Om det är ditt smidigaste sätt för att ordna btc så bör du absolut göra banköverföring, visste bara inte att du kom från stenåldern.
Citera
2017-03-20, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Ja, fast Bitcoin har ju groteskt höga transaktionskostnader. Först ska den som skickar växla från US dollar till XBT och sen ska du växla från XBT till svenska kronor. 10% av summan som skickas lär ju försvinna i avgifter.

Överföring över Swift har en fast avgift på ca 350-450 kr oavsett belopp som skickas.

Det "lär" det absolut inte göra så bespara oss din enorma kunskapskälla. Fyb är ett tips men betvivlar att du förstår hur det fungerar.
Senast redigerad av Ninnisss 2017-03-20 kl. 07:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in