2017-03-16, 16:36
Medlem
dag-ottos avatar
Jag har en fråga till er som har fått Elvanse utskrivet.
Först lite om mig själv:

Jag är Bipolär men misstänker att jag har ADHD. Senaste två åren har jag börjat spåra ur mer och mer och jag är som Örjan Lax i hjälp. Jag har dessutom NOLL fokus som gör att jag har väldigt svårt att ens hänga med i ett konversation. Lättirriterad (understatement då jag KOKAR) över skitsaker. Står jag i en kö när jag skall betala så blir det exakt som Örjan LAx (inombords, får verkligen panik) och har många gånger utbrustit något i stil med "VAFAN!" och lämnad korgen och stormat ut. NOLL tålamod med andra ord. Att läsa en bok eller att koncentrera mig på enkla saker fungerar inte. Allt blir en röra och kan dra åt helvete.

Men iaf. Jag fick tag på en 50mg Elvanse igår och tog den i morse. I början blev jag så muntorr (Typ som Jim Carey i Mina, jag och Irene). Sen spratt det i kroppen och jag blev euforisk i typ en 20 min. Sen kom lugnet. Kunde åka buss och le åt (tom hälsa) slitna pensionärer med käpp som är långsammare än oss fysiskt friska. I vanliga fall hade det krypt ilska och stress under skinnet.
Kunnat gå runt i folksamlingar utan att allt sett ut som en rörig dimma (Både visuellt och hörsel). Bara varit helt lugn och harmonisk.
Stod i en seg kassa där kunden före hade problem med något postpaket. Inte ens ett suck eller dubbelt så många hjärtslag, utan fortsatt lugn och på gott humör.

Men framför allt har jag varit pigg och produktiv och hängt med i konversationer utan att sväva iväg likt JD i Scrubs när han börjar dagdrömma.
Allt detta utan att vara "tjackspeedad" utan mer bara pigg som att vara utvilad efter en god natts sömn. Min annars så grava orkeslöshet är som bortblåst! Känner att jag VILL jobba (Sjukskriven).

Eftersom att jag inte har diagnoserats med ADHD/ADD så har jag inte fått någon medicinering för det förut. Hur svårt är det att få Elvanse direkt med tanke på hur jag mått idag på den? Det är ju såhär jag vill må!

Min läkare har sagt vid tidigare tillfällen att det märks att jag inte vill "knarka". Tackat nej till Benzo vid svår ångest och långvariga sömnproblem. Så där borde jag väl ha en fördel från att ha byggt upp ett sådant "rykte".
Citera
2017-03-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dag-otto
Hur svårt är det att få Elvanse direkt med tanke på hur jag mått idag på den? Det är ju såhär jag vill må!

Min läkare har sagt vid tidigare tillfällen att det märks att jag inte vill "knarka". Tackat nej till Benzo vid svår ångest och långvariga sömnproblem. Så där borde jag väl ha en fördel från att ha byggt upp ett sådant "rykte".

Sådär vill alla må och det kallas att bli euforiskt påverkad. 90% av befolkningen får den där effekten bara dom är öppna för den.

Ingen läkare kommer skriva ut det där utan en diagnos i bakluckan.
Citera
2017-03-17, 12:52
Medlem
Nibirus avatar
Det kommer du inte få, men be om en adhd-utredning.
Citera
2017-03-18, 10:53
Medlem
Jag har fått metylfenidat (Medikinet och Ritalin) utskrivet av min läkare trots att jag inte har någon ADHD/ADD-diagnos (väntar dock på ny utredning för trolig Aspergers syndrom och/eller ADD). I mitt fall var det inte ens jag själv som bad om det, utan min läkare som tyckte jag borde testa det mot min dagtrötthet och koncentrationssvårigheter. Att få Elvanse utskrivet skulle nog inte heller vara några problem om jag bad om det - funderar faktiskt på att testa det efter att jag testat Ritalin en tid.

Ett tips, TS, är att söka dig till en bra privatläkare/psykiater (sök på nätet och läs omdömen från andra patienter). Det gjorde jag, efter att ha haft kontakt med den offentliga psykiatrin i 15 år, och det är ett av de bästa besluten i mitt liv. Skillnaden mellan offentlig och privat psykatri är som natt och dag.
Citera
2017-03-18, 12:23
Medlem
dag-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag har fått metylfenidat (Medikinet och Ritalin) utskrivet av min läkare trots att jag inte har någon ADHD/ADD-diagnos (väntar dock på ny utredning för trolig Aspergers syndrom och/eller ADD). I mitt fall var det inte ens jag själv som bad om det, utan min läkare som tyckte jag borde testa det mot min dagtrötthet och koncentrationssvårigheter. Att få Elvanse utskrivet skulle nog inte heller vara några problem om jag bad om det - funderar faktiskt på att testa det efter att jag testat Ritalin en tid.

Ett tips, TS, är att söka dig till en bra privatläkare/psykiater (sök på nätet och läs omdömen från andra patienter). Det gjorde jag, efter att ha haft kontakt med den offentliga psykiatrin i 15 år, och det är ett av de bästa besluten i mitt liv. Skillnaden mellan offentlig och privat psykatri är som natt och dag.

Tack för ett bra och nyanserat svar! Som sagt så är min läkare väldigt öppen för att testa nya behandlingar mot min orkeslöshet och fokuserings/koncentrationssvårigheter. Det här med att jag skulle ha ADD/ADHD är något som andra har märkt på mitt beteende. Har läkartid i början av April så kommer att ta upp detta.
Jag menar, jag blev en helt ny människa på Elvanse. Och med tanke på hur lugn jag blev så bör väl det tyda på någon form utav ADHD? Vilken normal hjärna blir lugn av tjo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in