2005-12-27, 00:11
Medlem
p2xs avatar
Jag har stora planer på att hoppa på en civilingenjörsutbildning på 5 år. Jag funderar på att börja plugga hösten 2007 alt 2008. Lyckas jag ta mig genom utbildningen utan sabbatsår så tar jag examen vid 27 eller 28 års ålder.
Det jag undrar över är om det är lättare/svårare att få jobb som ingenjör när man nästan är 30, jämfört med en person som hoppat på samma utbildning efter gymnasiet och fått examen då han är 23?
Citera
2005-12-27, 00:15
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag skulle nog säga att det snarare är lite lättare att få jobb som 27-åring. Oavsett vad du pysslat med innan du började plugga har du ju mer livserfarenhet.

27 år är ju ingen ålder, men om du tagit examen vid 45 hade det nog varit lite annorlunda.
Citera
2005-12-27, 00:19
Medlem
p2xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Jag skulle nog säga att det snarare är lite lättare att få jobb som 27-åring. Oavsett vad du pysslat med innan du började plugga har du ju mer livserfarenhet.

27 år är ju ingen ålder, men om du tagit examen vid 45 hade det nog varit lite annorlunda.

Just nu jobbar jag för att lägga undan pengar, därav är jag inte helt säker på när jag vill börja.

Bland examinerade elever från civ utbildningar, vad kan snittåldern tänkas ligga?
Citera
2005-12-27, 01:40
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p2x
Just nu jobbar jag för att lägga undan pengar, därav är jag inte helt säker på när jag vill börja.

Bland examinerade elever från civ utbildningar, vad kan snittåldern tänkas ligga?

I vår klass snittas det väl en startålder på 21, dvs två år efter gymnasiet, om man tänker sig att utbildningen tar 5-6 i snitt så är väl ett rimligt examinationssnitt 26-27år.
Annars om du känner dig motiverad att börja plugga så varför vänta, tror inte det är så jätteviktigt med ett ihopsparat kapital.
Citera
2005-12-27, 01:44
Medlem
p2xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
I vår klass snittas det väl en startålder på 21, dvs två år efter gymnasiet, om man tänker sig att utbildningen tar 5-6 i snitt så är väl ett rimligt examinationssnitt 26-27år.
Annars om du känner dig motiverad att börja plugga så varför vänta, tror inte det är så jätteviktigt med ett ihopsparat kapital.

Nej det är klart. Min tanke var att slippa ta studielån som jag annar kan behöva LÅNG tid att betala tillbaka. Nu har jag ändå möjligheten att jobba mycket. Men men.
Citera
2005-12-27, 21:57
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p2x
Nej det är klart. Min tanke var att slippa ta studielån som jag annar kan behöva LÅNG tid att betala tillbaka. Nu har jag ändå möjligheten att jobba mycket. Men men.

Annars kan du ju jobba nån dag i veckan samtidigt som du pluggar o ta ledigt innan tentorna, gör det själv (jobbar på donken) o det är lungt då jag ser till att plugga tillräckligt i veckorna. Sen kan man ju, ifall det går på ens jobb, jobba extra på loven så tror faktiskt det går att klara sig med bara studiebidraget o ev 30% lån eller nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in