2017-03-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Då ska man inte ha ett så stort lån att man får ångest av en räntehöjning. Köp en billigare kåk som inte kräver samma lån helt enkelt. Trenden historiskt 30 år tillbaka är sjunkande räntor. Rörligt vinner (nästan) alltid i längden.

Men man tar ingen risk av att binda 2-3 eller 5 år. Den riktiga chansningen är när man binder 10,15 eller 20 år. 2 år är ingenting, det kanske kostar dig högst 2-3 tusen om du har otur med hur räntorna rör sig.

Vet inte om du syftar på oss med ångesten, eller om det var rent generellt du menade ? Försöker lära oss och kanske andra med tråden . Ingen jätte problematik om räntorna skulle gått upp nån procent , visst skulle det bli problem i ekonomin om man skulle få påslag med flera procent (?) ,. tror jag många hushåll hade blivit drabbade hårt av ett sådant påslag om man ägde fastighet?

Mm räknade lite på dom summorna också. Är mer ute efter diskussionen hur man smartast och bäst får "till det" för sig , förstår du ?
Tack för svar 👍👍
Citera
2017-03-14, 22:47
Bannlyst
Är det på fullaste fullaste allvar tillåtet att ha smileysar i titeln numera?

Skandal!

Ts du band alltså räntan utan att kolla fakta, vad mer än att du inte är så skarp kan vi konstatera?
Citera
2017-03-14, 22:59
Medlem
Vilken bank tog du lånen hos? Får man gissa på Nordea eller Swedbank, två riktiga skitbanker. Själv har jag 1,16% och amorterar 4000:-/månad (inga topplån)
Citera
2017-03-15, 01:43
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Iom att Lina pratar om "Guldkund" och försäkringar gissar jag på Länsförsäkringar bank...
Citera
2017-03-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Man bör alltid säga nej till alla försäljare som försöker sälja på dej något extra. Vill man ha något så söker man själv upp det. Oavsett om det gäller strumpor eller försäkringar.

20% billigare försäkring lät ju bra. Fast jag gissar att du inte kollat upp vad likvärdig försäkring hade kostat dej på våra andra stora försäkringsbolag.

Där gissar du helt rätt! Ska kolla lite mera exakt på försäkringar med priser så återkommer en summa vad jag har "sparat"
Tack för svaret!
Citera
2017-03-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WantPussy

Skandal!

Ts du band alltså räntan utan att kolla fakta, vad mer än att du inte är så skarp kan vi konstatera?

Att ditt inlägg inte var så givande i tråden?
Citera
2017-03-15, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WantPussy

Skandal!

Du kan ju börja med att ta bort dina symboler. Är det tillåtet att fylla en halv sida med dessa?
Till TS det ör inte lätt när man är ny på det där med lån. Själv har jagrörlig på 1,7 och 1,1mil i lån och inget topplån. Som flera skrivit är det en försäkring att binda om man inte klarar svängningar. Detta gör jag och historiskt sett blir det billigast med rörlig. Lycka till det blir säkert bra och ni har inte bundit så länge😀
Citera
2017-03-15, 12:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Att binda räntan är som att ha en extra försäkring. Normal ränta ligger runt 3-4% och jag är övertygad om att vi kommer dit om 2-3 år och då ser du det på ett annat sätt...

http://2.bp.blogspot.com/-wbrO4_yucA...1600/rates.png
Senast redigerad av kimdah2002 2017-03-15 kl. 12:41.
Citera
2017-03-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Du kan ju börja med att ta bort dina symboler. Är det tillåtet att fylla en halv sida med dessa?
Till TS det ör inte lätt när man är ny på det där med lån. Själv har jagrörlig på 1,7 och 1,1mil i lån och inget topplån. Som flera skrivit är det en försäkring att binda om man inte klarar svängningar. Detta gör jag och historiskt sett blir det billigast med rörlig. Lycka till det blir säkert bra och ni har inte bundit så länge😀

Tack för ditt svar ❤ Nej såhär med facit i hand klart man borde "gjort sinläxa" mer . Har dock lite lässvårigheter eller de vi läser (exempelvis husekonomi )fastnar inte, föröker läsa och lära och tror de kan bli finemang med denna tråd . De här med topplånet att du inte hade något kvar, det är pga av att du betald av de , eller finns det andra varianter?? Ber om ursäkt för vår okunskap och tackar för alla goda miner och positiva svar !
Citera
2017-03-15, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Att binda räntan är som att ha en extra försäkring. Normal ränta ligger runt 3-4% och jag är övertygad om att vi kommer dit om 2-3 år och då ser du det på ett annat sätt...

http://2.bp.blogspot.com/-wbrO4_yucA...1600/rates.png

Tack för länken . Ööuuhm dum fråga kanske? Men vad är det för källa på diagrammet ?
Citera
2017-03-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Iom att Lina pratar om "Guldkund" och försäkringar gissar jag på Länsförsäkringar bank...

Vem vet?
Citera
2017-03-15, 15:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinaSvensson64
Tack för ditt svar ❤ Nej såhär med facit i hand klart man borde "gjort sinläxa" mer . Har dock lite lässvårigheter eller de vi läser (exempelvis husekonomi )fastnar inte, föröker läsa och lära och tror de kan bli finemang med denna tråd . De här med topplånet att du inte hade något kvar, det är pga av att du betald av de , eller finns det andra varianter?? Ber om ursäkt för vår okunskap och tackar för alla goda miner och positiva svar !
Det finns andra varianter, när du bott i ditt hus ett tag så kan du göra en ny värdering med hjälp av en mäklare och få ett nytt marknadsvärde. T.ex. du köpte huset för 1.500.000 och har ett lån på 1.250.000 och ett topplån på 100.000 Du gör en ny marknadsvärdering och mäklaren kommer fram till att huset är värt 2.000.000 du tar då det pappret med dig till banken och förhandlar om lånet och bakar in topplånet i huslånet då du nu kommer under 85%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in