2017-03-13, 19:53
Medlem
Hej alla bastuälskare!

Jag går på en gymnasieskola där det finns en massa gymnasieföreningar, däribland en bastuförening. Vi har en dröm att kunna basta på skolan och har därför gått till skolledningen och bett om att få göra detta, det finns nämligen en bastu på skolan. Vår rektor säger dock att skolan inte kan garantera säkerheten då bastun varit oanvänd i 3-5 år och det därför är brandrisk. Därför får vi inte använda skolans bastu.

Mina frågor är:
Hur länge håller ett aggregat och är det något problem om bastun varit oanvänd i ett flertal år? Om ja, går det att rengöra aggregatet så att det blir säkert att använda det igen?

Det vore grymt om någon har bra källor på att det rektorn säger inte stämmer så att vi kan komma med konkreta bevis och argument när vi går till rektorn nästa gång.

Tack på förhand för alla svar!
Citera
2017-03-13, 20:24
Medlem
Vet inte hur länge det håller men jag har haft mitt i över 10 år och använder den väldigt ofta, inga problem än
Citera
2017-03-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke070
Vet inte hur länge det håller men jag har haft mitt i över 10 år och använder den väldigt ofta, inga problem än

Som jag uppfattar det så är problemet att bastun ej varit i bruk på flera år..
Dryg skola som inte förstår sig på värdet av att basta
Citera
2017-03-13, 20:49
Medlem
Riddarhusets avatar
Kolla upp varumärket. Ring tillverkaren eller maila och ställ frågan där. Ring brandkåren.
Det verkar nog som om det är en undanflykt. Fråga rektorn hur det har fungerat med bastubad osv. Har det varit problem på något sätt? Fylla? Glömt stänga av aggregatet? Osv
Citera
2017-03-13, 21:21
Medlem
tigerrakets avatar
Kanske är så att själva bastun måste renoveras? Trä blir ju gammalt och murket, och även om allt skulle vara tiptop så finns ju risken att någon lägger något brännbart på det?

Sedan brukar bastubad vara förknippat med alkohol. Tror rektorn ser mer på den stora bilden: Ansvar, vad kan hända, vad måste vi göra.
Citera
2017-03-13, 23:55
Medlem
Ett bastuaggregat slits inte av att inte användas, så länge det förvaras inomhus i normal temperatur och ej för hög luftfuktighet. Det ska helt enkelt inte ha kunnat börja rosta.
Det som sliter mest på ett aggregat är när stenarna i magasinet inte byts tillräckligt ofta, då kan värmeslingorna ta skada av en del anledningar. I övrigt kan ett proffsaggregat från tex. Tylö hålla i 20 år vid drift mer än 12h/dygn året runt.

Plocka upp stenarna ur magasinet försiktigt (både så att ni inte skär er för mycket och så att inte slingorna skadas). Släng bort alla småstenar och fyll försiktigt och utan våld på med stora fina stenar. Nya stenar om så skulle behövas har jag för mig går på 150:- för 25kg.
Citera
2017-03-14, 06:38
Medlem
borrizs avatar
Be räddningstjänsten i kommunen om råd
Citera
2017-03-14, 08:54
Avslutad
Själva aggregatet ska ju inte ta skada av att inte användas, jag o farsan har haft en bastu i snart 12 år, den blir startad ungefär 1 gång i veckan och den går i ur och skur. ifall den inte har vart använd så får ni väl damma av den och göra rent inuti så att den inte tänder eld på dammet kanske? Angående er rektor så kan jag lova er att han bara försöker trycka undan pengar. Samma sak på min skola där vi försökte få en massa saker men inte fick vi ett skit, och som anledning fick vi en usel bortförklaring. Fight the system!
Citera
2017-03-14, 09:33
Medlem
Så rektorn menar att de har en brandfarlig anläggning på skolans område och han känner till detta? Då åligger det honom att säkra miljön. Inte kan man ha en brandfara inkopplad på elnätet. Hela bastun ska genast åtgärdas, antingen tas bort eller besiktas och säkerställa att den fungerar utan att brand uppstår.
Anmäl till närmsta skyddsombud omedelbart.
Brand är inte att leka med.
Kräv åtgärder direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in