• 1
  • 2
2017-03-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Precis. Vem som helst kan glömma en räkning och vissa bolag skickar dom direkt till inkasso. Skulle det vara fallet att man får en betalningsanmärkning för detta skulle större delarna av svenska folket ha betalningsanmärkningar.

En betalningsanmärkning får man först när ärendet har gått till KFM.

Normalfallet innebär alltså:

Faktura > Påminnelse > Eventuellt en påminnelse till (beror på företag) > Inkasso > Påminnelse från inkasso > Kronofogden

Om han har en betalningsanmärkning och påstår att det är pga en räkning som han missat medan han varit borta som gått till inkasso så ljuger han.

Finns ju A och B-mål.

Får man t ex en parkeringsanmärkning (kommunal mark) så anses skulden fastställd och då kan det gå snabbare att få en betalningsanmärkning. Då blir det en betalningsanmärkning direkt när ärendet kommer till KFM (vilket myndigheter/landsting/skattemyndigheten kan göra direkt utan att gå till Inkassoföretagen?)
Citera
2017-03-13, 14:56
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Finns ju A och B-mål.

Får man t ex en parkeringsanmärkning (kommunal mark) så anses skulden fastställd och då kan det gå snabbare att få en betalningsanmärkning. Då blir det en betalningsanmärkning direkt när ärendet kommer till KFM (vilket myndigheter/landsting/skattemyndigheten kan göra direkt utan att gå till Inkassoföretagen?)

En fodringsägare måste inte gå via inkasso och måste inte heller egentligen skicka några påminnelser (undantaget just felparkeringsavgifter):

Citat:
Ursprungligen postat av KFM
Kom ihåg att det inte är säkert att du får någon påminnelse! Fordringsägaren måste inte skicka påminnelse efter den första fakturan, även om de flesta gör det. En fordringsägare får skicka en obetald räkning direkt till inkasso eller Kronofogden utan påminnelse. Det enda tillfället man måste skicka ut en betalningspåminnelse är vid felparkeringsavgifter.

Men det är ju utanför poängen; TS påstår här att hans bror fått en betalningsamärkning p.g.a. en räkning som gått till inkasso, och det stämmer inte. Kreditupplysningsbolagen kör sin kreditkoll (bl.a.) mot Kronofogdens register, och där dyker man upp endast om man underlåtit att betala (eller, i vissa fall bestrida) det som slutligen gått till Kronofogden.
Citera
2017-03-13, 17:58
Medlem
Nu släpper vi diskussionen om hur räkningar ska gå tillväga för att bli en inkasso skuld ,det kan ha varit så kan höra med han men hursom är frågan fortfarande pm han kan få lånet trots anmärkningen .
Citera
2017-03-13, 18:00
Medlem
Sen finns det ett fåtal företag som enbart skickar påminnelsen via sms har jag hört ,lätt o byts nr o glömma
Citera
2017-03-13, 18:22
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop
Nu släpper vi diskussionen om hur räkningar ska gå tillväga för att bli en inkasso skuld ,det kan ha varit så kan höra med han men hursom är frågan fortfarande pm han kan få lånet trots anmärkningen .

Det kan banken svara på. Det kostar inget och finns ingenting att förlora på att lägga in en ansökan.

Spontant så skulle jag chansa på att det inte nödvändigtvis behöver vara några problem, men att de kommer att ställa högre krav än på någon som inte har några anmärkningar, samt, att det är möjligt att han får lite sämre ränta.

Det han bör göra är dock absolut att diskutera lånet på plats. Att bara slänga iväg en ansökan över internet utan någon bakgrundsinformation lär resultera i ett nej.

Det mesta går att diskutera med banken, tro det eller ej så är dom inte era fiender. De enda som de är intresserade av är att inte förlora sina pengar.
Citera
2017-04-18, 19:44
Medlem
KenJontes avatar
Jag hade en anmärkning hos kronokalle för ynka 600 kr då jag flyttade hem från annan ort medans räkningen hamna på vift (jag visste inte om den räkningen). Det var de första jag sa till min bankman att jag hade en anmärkning på den summan och de kunde hon se. Hon såg förbi det eftersom jag var ärlig och att de va bland det första jag sa te henne vid vårt första bankmöte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in