Citat:
Ursprungligen postat av
SkepticalHippo
Ja, jag känner igen det. Många blåmärken, ofta uppkomna utan någon klar orsak, är ett tecken på leverskador, bland annat skrumplever eller leversvikt (typiska följdsjukdomar för alkoholister). Det är en tydlig indikation på att det är dags att sluta.
Levern kan återhämta sig mirakulöst men om den aldrig får chansen till det så kommer den att skadas så svårt att den inte kan det.
Tyvärr är han den typen av person som gör precis som han själv vill, alla försök att ens tala om det leder till bråk. Han får för sig att vi försöker ta slut på hans kul. Han ser det bara utifrån sitt perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
251
Tänkte också på leverskador. Alkohol är ju också blodförtunnande och gör att man lättare får blåmärken, åderbråck och så. Kanske läge att besöka sjukhuset?
Han har regelbundna läkarbesök, en gång om året. Han har ett framgångsrikt företag med 6 anställda. Han började kröka när det höll på att gå i kåken för 15 år sen, det var touch and gp länge. Sen har han bara fortsatt. Numera sköter företaget sig själv i princip så han jobbar hemifrån. Börjar dricka på allvar när mamma gått och lagt sig och sitter uppe till 4-5 på morgonen varje dag.
Citat:
Ursprungligen postat av
pudelo
B-vitaminbrist är vanligt hos alkoholister vilket kan orsaka blåmärken , har även för mig att man kan få blåmärken vid skrumplever.
Finns en mängd möjligheter till vad det kan var med ett sådant leverne...
Ett läkarbesök är nog det enda rätta om ni ska få svar på vad det är.
Ja, jag är rädd att han inte har mer än ett par år kvar. Jag försöker få honom att inse att om han kör vidare så kommer han inte få se sina barnbarn växa upp, och han älskar dem mer än nåt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mia-Rovy
Ja, jag tänker genast att det är den blodförtunnande verkan alkohol har. Om det har gått så långt så är nog en hjärnblödning något man bör akta sig för. Fallskador och andra olyckor kan nog också sluta väldigt illa när blödningarna är såpass frekventa
Ja, de här blåmärkena kommer inte från tillstötningar eller fall, de är heltäckande. Och lila och mörkröda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sceptict
Jag tycker ju dock att 1 liter konjak om dagen är ett större problem än följdfelen som uppstår såsom blåmärken.
Min pappa har själv druckit mycket jag har flyttat från honom av den anledningen. Alkoholism är en jävla skithåla att fastna i... Hoppas ni får ordning på det där!
Ja, jag håller med. Han är en så kallad funktionell alkis, med bra med pengar etc. Han blir inte våldsam men han kan bli jävligt otrevlig, speciellt mot mamma. Det är nog snarare en halv flaska under veckodagarna och sen uppemot en hel på helgerna. Inte en liter. Tyvärr är det omöjligt att prata med honom om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
beron
Det är ett vanligt symtom hos alkoholmissbrukare...dom rör "skitnödigt" ....kallas att få kycklingben...det har med att kappilärerna har gett upp i lårmuskeln, så dom får andvända stjärtmuskeln istället mer o mer. det är oåterkalligt men kan bli bättre.
Kräver många ärs missbruk....i 30 strecket...har inget med vaderna eller "underbenen" att göra....
Det här har jag aldrig hört talas om, och Google ger mig nada. Han har nog supit i 20 år minst. 10 rikgit hårt.