Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-12, 01:07
  #1
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Vilket är det mest effektiva operativsystemet som kör virtuella maskiner?

Antar att det är något av VM-wares industriella, men tänker något för en privat användare.

Finns det något som man tex klarar spela ett nytt krävande datorspel på med en windows 10 virtuell maskin utan märkbar prestandaförlust om man har alla andra virtuella maskiner avstängda?

Eller är det generellt en jävligt dålig lösning för en vanlig användare?

Och hur är det med drivrutiner, blir det krångel med dessa på virtuella maskiner?
Citera
2017-03-12, 02:56
  #2
Medlem
pterodactyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Vilket är det mest effektiva operativsystemet som kör virtuella maskiner?

Antar att det är något av VM-wares industriella, men tänker något för en privat användare.

Finns det något som man tex klarar spela ett nytt krävande datorspel på med en windows 10 virtuell maskin utan märkbar prestandaförlust om man har alla andra virtuella maskiner avstängda?

Eller är det generellt en jävligt dålig lösning för en vanlig användare?

Och hur är det med drivrutiner, blir det krångel med dessa på virtuella maskiner?

Fär hemmabruk spelar det ingen större roll om du kör virtualbox, vmware workstation eller kvm. Frågan du bör ställa dig är hur ditt behov ser ut. Om du spelar mycket spel så kanske det är en bättre ide att ha windows som host och vad du nu tänkt dig som guest os.
Citera
2017-03-12, 12:09
  #3
Medlem
salxars avatar
Att köra Crysis och liknande i en VM kan du glömma direkt. Det enda valet du har då om du verkligen vill köra Windows och Linux som host är dual boot.
Citera
2017-03-12, 13:07
  #4
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Att köra Crysis och liknande i en VM kan du glömma direkt. Det enda valet du har då om du verkligen vill köra Windows och Linux som host är dual boot.
Okej, det är ett så pass stort tapp i prestandand alltså.
Får tänka om då.
Citera
2017-03-15, 18:10
  #5
Medlem
Om du tänker att du ska köra linux som main operativsystem och råkar ha två grafikkort (ett dedikerat och ett inbyggt) så borde du titta närmare på det som kallas PCI Passthrough. Det fungerar på valfritt linux os och innebär att man dedikerar ett av grafikkorten till en VM typ W10. Själv kört detta ett tag och det fungerar klockrent, klarar köra i princip alla spel ditt kort skulle klara i en vanlig Windows installation.

Här är några länkar att läsa vidare på om du är intresserad.
https://wiki.archlinux.org/index.php...rough_via_OVMF
Och denna har en wiki med hjälpsamma medlemmar och en liten wiki med nyttiga länkar.
https://reddit.com/r/VFIO
Citera
2017-03-15, 19:11
  #6
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Finns ju en del som spelar med pci-e passthrough och får vad jag förstår som nästan intill samma prestanda med betoning på nästan, jag vet inte exakt. Men det fungerar jäkligt bra när man väl har fått det att fungera, känns som en generell konsensus bland forumen om detta.

Släpptes nyligen en video av en Linux-nörd som visade gta 5 med denna teknik och det flöt som smör, fast han hade en del meck med att få det bra också..
Citera
2017-03-15, 21:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Finns ju en del som spelar med pci-e passthrough och får vad jag förstår som nästan intill samma prestanda med betoning på nästan, jag vet inte exakt. Men det fungerar jäkligt bra när man väl har fått det att fungera, känns som en generell konsensus bland forumen om detta.

Släpptes nyligen en video av en Linux-nörd som visade gta 5 med denna teknik och det flöt som smör, fast han hade en del meck med att få det bra också..

Det fungerar klockrent, körde häromdagen Watch Dogs 2 på Ultra utan några som helst problem, den prestanda du tappar ligger på 1-2%. Visst är det lite meck med att få det till att fungera och dessutom en djungel av material om vad för hårdvara som fungerar, men generellt om ens CPU klarar VT-x för intel och AMD-V för AMD så bör det inte vara allt för stora svårigheter att få det till att fungera.

Denna guiden är en bra början: https://www.se7ensins.com/forums/thr...-vfio.1371980/
Citera
2017-04-07, 18:54
  #8
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdz
Om du tänker att du ska köra linux som main operativsystem och råkar ha två grafikkort (ett dedikerat och ett inbyggt) så borde du titta närmare på det som kallas PCI Passthrough. Det fungerar på valfritt linux os och innebär att man dedikerar ett av grafikkorten till en VM typ W10. Själv kört detta ett tag och det fungerar klockrent, klarar köra i princip alla spel ditt kort skulle klara i en vanlig Windows installation.

Här är några länkar att läsa vidare på om du är intresserad.
https://wiki.archlinux.org/index.php...rough_via_OVMF
Och denna har en wiki med hjälpsamma medlemmar och en liten wiki med nyttiga länkar.
https://reddit.com/r/VFIO

Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Finns ju en del som spelar med pci-e passthrough och får vad jag förstår som nästan intill samma prestanda med betoning på nästan, jag vet inte exakt. Men det fungerar jäkligt bra när man väl har fått det att fungera, känns som en generell konsensus bland forumen om detta.

Släpptes nyligen en video av en Linux-nörd som visade gta 5 med denna teknik och det flöt som smör, fast han hade en del meck med att få det bra också..

Citat:
Ursprungligen postat av hdz
Det fungerar klockrent, körde häromdagen Watch Dogs 2 på Ultra utan några som helst problem, den prestanda du tappar ligger på 1-2%. Visst är det lite meck med att få det till att fungera och dessutom en djungel av material om vad för hårdvara som fungerar, men generellt om ens CPU klarar VT-x för intel och AMD-V för AMD så bör det inte vara allt för stora svårigheter att få det till att fungera.

Denna guiden är en bra början: https://www.se7ensins.com/forums/thr...-vfio.1371980/
Tack! Det här är ju precis vad jag letade efter. Klockrent!
Citera
2017-04-13, 04:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Finns ju en del som spelar med pci-e passthrough och får vad jag förstår som nästan intill samma prestanda med betoning på nästan, jag vet inte exakt. Men det fungerar jäkligt bra när man väl har fått det att fungera, känns som en generell konsensus bland forumen om detta.

Släpptes nyligen en video av en Linux-nörd som visade gta 5 med denna teknik och det flöt som smör, fast han hade en del meck med att få det bra också..

En CPU som helst har åtminstone >= 4 kärnor, och kan klara en hög sustained load är ju bra, tex i7 elr Xeon + bra minneshastighet, tex DDR4, och bra fart på minnesbussen. Rejält med GPU-kraft, SSD-disk är nästan ett måste om diskprestandan måste vara hög
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback