Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-11, 16:06
  #1
Medlem
darkreapers avatar
det som jag menar är tex om jag har likux kali på en virtuell hårddisk på 500 gb eller nå sånt och kopplar till en windows dator. går in i boot f12 och väljer starta datorn via usb/ virtuella hårddisken.

hur exakt ska man då göra för att installera det på virtuella hårddisken? är det svårt?
mvh
Citera
2017-03-11, 16:17
  #2
Medlem
vtcs avatar
Virtuell hårddisk?

Du vill ha dina operativsystem på olika partitioner. Huruvida dessa ligger på samma eller olika fysiska enheter spelar ingen roll. För att välja vilken du startar till använder du en lämplig bootloader, exempelvis GNU GRUB.
Citera
2017-03-11, 16:31
  #3
Medlem
darkreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Virtuell hårddisk?

Du vill ha dina operativsystem på olika partitioner. Huruvida dessa ligger på samma eller olika fysiska enheter spelar ingen roll. För att välja vilken du startar till använder du en lämplig bootloader, exempelvis GNU GRUB.

jo vad jag har förstått så har jag min linux på 1 av mina hårddiskar nu för att om jag inte går in i biosen och väljer den i rätt tid händer det inget som om den är tom annars...men hur gör jag då för att installera en operativsystem på en virtuell hårddisk via usb jag kan koppla in och ut?
Citera
2017-03-11, 16:42
  #4
Medlem
Väldigt oklart vad du menar med "virtuell hårddisk". Är det en extern hårddisk du tänker på?
Citera
2017-03-11, 16:58
  #5
Medlem
darkreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Väldigt oklart vad du menar med "virtuell hårddisk". Är det en extern hårddisk du tänker på?

jo precis sorry de jag menade....är inte så insatt
Citera
2017-03-11, 17:34
  #6
Medlem
vtcs avatar
Varför vill du ha den här lösningen? Jag har svårt för att begripa varför man skulle vilja ha en OS-installation på en extern hårddisk. Kanske kan vi finna något som passar bättre om du beskriver ditt tänkta användningsfall.
Citera
2017-03-11, 17:47
  #7
Medlem
darkreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Varför vill du ha den här lösningen? Jag har svårt för att begripa varför man skulle vilja ha en OS-installation på en extern hårddisk. Kanske kan vi finna något som passar bättre om du beskriver ditt tänkta användningsfall.

jag tänkte ha windows pga video och bildredigeringsprogrammen som inte fungerar på linux men gillar linux skarpt för den ej laggar så mycket och jag vill lära mer använda terminalen på den.....jag kan då isf ta hårddisken den är installerad på och koppla till andra datorer i fall tex. min skulle paja...då skulle jag ha kvar allt som finns på externa hårddisken.
Citera
2017-03-11, 18:28
  #8
Medlem
För nästan alla nyare datorer fungerar det bra att ha en Linux-installation på en extern disk. Disken är däremot definitivt inte "virtuell" utan i allra högsta grad en fysisk disk.

Beroende på BIOS och inställningsmöjligheter där så kan du även få datorn att automatiskt boota Linux från den externa disken om den är inkopplad. Och om du bootar datorn utan att kabel sitter i så bootas automatiskt Windows. Dvs så du inte behöver ändra någon inställning i BIOS från gång till gång.

Däremot kommer det att fungera långsamt om inte dator och disk båda använder USB 3 - gamla USB 2 är flera gånger långsammare än de långsammaste diskar du kan köpa.
Citera
2017-03-11, 18:38
  #9
Medlem
darkreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
För nästan alla nyare datorer fungerar det bra att ha en Linux-installation på en extern disk. Disken är däremot definitivt inte "virtuell" utan i allra högsta grad en fysisk disk.

Beroende på BIOS och inställningsmöjligheter där så kan du även få datorn att automatiskt boota Linux från den externa disken om den är inkopplad. Och om du bootar datorn utan att kabel sitter i så bootas automatiskt Windows. Dvs så du inte behöver ändra någon inställning i BIOS från gång till gång.

Däremot kommer det att fungera långsamt om inte dator och disk båda använder USB 3 - gamla USB 2 är flera gånger långsammare än de långsammaste diskar du kan köpa.

hmmmm hur mycket långsammare än normalt? fan vad drygt de där...har ni några ideer om de? finns de inga externa med flera usb man kan koppla in så de går lite fortare? hörs på mig jag inte är insatt va?
Citera
2017-03-11, 18:54
  #10
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkreaper
jag tänkte ha windows pga video och bildredigeringsprogrammen som inte fungerar på linux men gillar linux skarpt för den ej laggar så mycket och jag vill lära mer använda terminalen på den.....jag kan då isf ta hårddisken den är installerad på och koppla till andra datorer i fall tex. min skulle paja...då skulle jag ha kvar allt som finns på externa hårddisken.
Citat:
Ursprungligen postat av darkreaper
hmmmm hur mycket långsammare än normalt? fan vad drygt de där...har ni några ideer om de? finns de inga externa med flera usb man kan koppla in så de går lite fortare? hörs på mig jag inte är insatt va?
Okej. Som jag ser det så finns det ett par olika alternativ som skulle kunna passa dina önskemål:

1. Installera Linux på en egen partition på din interna hårddisk.
2. Kör Linux genom en VM (virtuell maskin) i Windows. Detta begränsar dina resurser en aning, men är väldigt enkelt att få till (inget meckande med BIOS, boothanterare och annat) och lär vara tillräckligt för att kunna göra vad du skriver ovan.

Båda dessa alternativ går utmärkt att kombinera med en extern hårddisk för lagring, dvs att du kör OS:et från den interna disken men sparar eventuella projekt och viktiga filer på den externa disken.
Citera
2017-03-11, 19:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkreaper
hmmmm hur mycket långsammare än normalt? fan vad drygt de där...har ni några ideer om de? finns de inga externa med flera usb man kan koppla in så de går lite fortare? hörs på mig jag inte är insatt va?
Jag tolkar det som att du inte har USB 3? I de flesta fall kommer även USB 2 att fungera - bara om man streamar större mängder data eller samtidigt behöver accessa en massa filer som det börjar märkas att USB 2 har begränsad överföringshastighet.

Är det stationär eller laptop?

Är det stationär så sätt i en till disk. Alltid enklast för ovana att ha egen disk för varje OS så blir det mindre risk för olyckor.

Är det laptop - kolla hur stor/full disken är, dvs om det finns nog med utrymme för att det skall vara meningsfullt att partitionera upp den. Däremot så blir det ju lite jobb att i efterhand krympa befintlig Windows-partition om du vill reservera utrymme för en ny partition.

Och så finns ju det tidigare nämnda alternativet att köra Linux i en virtuell maskin.
Citera
2017-03-12, 13:17
  #12
Medlem
darkreapers avatar
det är en laptop :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback