2017-03-10, 08:56
Medlem
Kalle81s avatar
Antag att C är på väg att ta slut. forskare upptäcker, att C bryts ner "försvinner".

C lämnar träd och växter med en takt, så att mängden C halveras på ett par dagar. Forskare har räknat ut att allt C är borta inom 2 månader.

När det är slut så får du inte mera C.

Jag antar att man fortsätter andas ut CO2. hur länge överlever vi och hur ska vi ersätta C?
Citera
2017-03-10, 09:01
Medlem
mungs avatar
Du menar alltså kol? Om det bryts ner och "försvinner" överallt så gäller det ju även i våra kroppar. Med en halveringstid på "ett par dagar" så överlever du sannolikt inte många timmar och jag har svårt att tro att forskare skulle hinna upptäcka att kolet bryts ner innan de själva är döda. Det går inte att ersätta kolet i våra kroppar, framförallt inte med så kort varsel.
Citera
2017-03-10, 09:02
Bannlyst
Vad fan är C? Köp cvitamin på ica
Citera
2017-03-10, 10:20
Medlem
Kol är ett grundämne. Hur hade du tänkt dig att det skulle brytas ned och försvinna?
Citera
2017-03-10, 12:12
Medlem
Jag förstår inte exakt hur du tänker dig detta scenario, men om meningen är den att kol förblir stabilt i biomassa, medan utandad CO2 omedelbart teleporteras bort från biosfären, kommer det att leda till att all tillväxt omedelbart upphör (även om en del växter kan fortsätta att leva och till och med skjuta nya skott och groddar i upp till några månader med de näringsreserver de hyser i stam och rötter - tänk på potatis!)

Djur, inklusive människor, är inte direkt beroende av CO2 från luften. Har du bara tillgång till ett livstidsförråd av lagringsbar föda (torkad, fryst, konserverad) finns det ingen anledning till att du inte skulle kunna leva tills du dog av ålderdom.

Någon "ersättning" för grundämnet kol finns givetvis inte, men däremot betydande reserver av fossil biomassa (stenkol, olja, metan). Om vi antar att dessa inte påverkas finns det kanske en liten chans för en fåtalig spillra av mänskligheten att överleva några generationer på syntetiska näringsämnen eller odlade jästsvampar...
Citera
2017-03-10, 19:01
Medlem
GalFisks avatar
Om kolet på magiskt vis försvinner ur alla kroppens molekyler, dör man ganska omedelbart. Våra livsviktiga proteiner som förmedlar energi och nervsignaler slutar fungera så fort en kolatom saknas, då de utgör skelettet i molekylerna. Och atomerna som innan satt fast i kolet kommer ofta att bilda reaktiva ämnen och ge sig på omkringliggande molekyler.
Strålsjuka är väl den mest närliggande verkliga åkomman. Den kommer också från att kroppens molekyler slås sönder villkorslöst.
En strålningsdos på 10 gray (10 joule/kg kroppsmassa) är alltid dödlig. Jag vet inte hur man kan räkna om den i procent trasiga molekyler, men misstänker att ditt scenario är flera storleksordningar mera skadligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in