2017-03-09, 21:51
Medlem
Hej FB!

Har vid ett tillfälle använt mig av begagnat-sidan Grailed för att köpa kläder från en jeppe i ett annat land. Har nu hittat en snygg jacka till ett värde av ca 3000 kr som jag är intresserad av att köpa från USA, men är inte speciellt intresserad av att betala tull för den. Det vanligaste är i sådana här sammanhang att man märker paketet som "gåva" och sätter ett lågt värde på det så att man slipper betala dyra tullavgifter. Om man sätter ett lågt värde på paketet är man dock bara försäkrad utifrån det värdet hos budbolaget, vilket gör att om varan kommer bort på vägen hit så får säljaren bara tillbaka t ex 20$ när värdet på varan egentligen är 350$.

Paypal har dock en trevlig tjänst som garanterar pengarna tillbaka om jag som köpare inte får min vara, vilket gör att jag tänker att jag har ryggen fri när det kommer till att be säljaren att peta ner ett lågt värde på paketet. Om varan kommer bort är det säljaren som får ta smällen, och jag skyddas av Paypal och får mina pengar tillbaka.

Jag har nu två frågor:
- Kan mitt avtal med Paypal för att få mina pengar tillbaka påverkas något av värdet på paketet?
- Kan jag hamna i trubbel för att tullverket sprättar upp mitt paket och hittar en skinnjacka från ett löjligt dyrt märke däri och ser att värdet på paketet är markerat som 20$?
Citera
2017-03-10, 00:19
Medlem
MADs avatar
Jag har haft paket som fastnat i tullen några ggr från USA trots att det stått gåva på.
Ett par gånger har det gått att ringa tullen och hitta på en historia. Men vissa gånger har det bara varit att betala.
Det beror på vad paketet innehåller.
Det är enklare om det är en begagnad produkt har jag märkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in