2017-03-09, 20:13
Medlem
Någon som vill berätta om sina erfarenheter av Cymbalta / duloxetine? Biverkningar, effekt, hunger, känslokall, sexlust, vikt, sömn?
Citera
2017-03-09, 20:20
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag får Duloxetin/Cymbalta mot smärta från en nackskada och tyckte biverkningarna var rätt tuffa under första tiden men nu märker jag inte av dem.

Hunger = Minskad
Sexlust = Minskad och total oförmåga till orgasm till en början, nu återställd.
Vikt = Oförändrad.
Sömn = Lika dålig som vanligt.

En jävligt jobbig biverkning under de första veckorna var helt okontrollerbara gäspningsattacker. Jag gäspade då gång på gång och så ordentligt att jag blev alldeles svag i hela kroppen och tappade balansen om jag stod upp. Det gick tack och lov också över, hade det fortsatt så hade medicinen kunnat dra åt helvete.

Humöret kan jag inte riktigt säga något om eftersom jag inte hade problem med det innan. Har varit med om några jobbiga saker sedan dess men inte känt mig ovanligt nedstämd iallafall. Inte känslokall heller.

Och så den största fördelen för mig: Den lindrar faktiskt smärta. Inte helt och hållet, men då jag kombinerar med Alvedon och Ipren så kan jag leva med min skada och ändå ha ett hyfsat aktivt liv
Citera
2017-04-25, 15:52
Medlem
Hej,

Någon som upplever förhöjt blodtryck med Cymbalta? Bytte till det för 2 veckor sedan. Är detta något som går över efter "insättningen"? Jag hade tidigare högt blodtryck när jag hade grov ångest, sen började jag äta escitalopram som jag åt i ett år. Escitalopram gjorde mitt blodtryck och puls normal, så det höga blodtrycket berodde enbart på ångesten/oron/stressen.

Igår var jag på apoteket en stund och mätte där mitt blodtryck, som var något högre än tidigare. Kan detta vara orsakat av cymbaltan och går det oftast över efter första veckorna?

Någon som vet?
Citera
2017-04-25, 16:53
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Hej,

Någon som upplever förhöjt blodtryck med Cymbalta? Bytte till det för 2 veckor sedan. Är detta något som går över efter "insättningen"? Jag hade tidigare högt blodtryck när jag hade grov ångest, sen började jag äta escitalopram som jag åt i ett år. Escitalopram gjorde mitt blodtryck och puls normal, så det höga blodtrycket berodde enbart på ångesten/oron/stressen.

Igår var jag på apoteket en stund och mätte där mitt blodtryck, som var något högre än tidigare. Kan detta vara orsakat av cymbaltan och går det oftast över efter första veckorna?

Någon som vet?

Hypertension/hypertoni är en relativt vanlig biverkan när man börjar med Duloxetin. Den står med i Fass som Vanlig Biverkning.

Jag hade 11 biverkningar när jag började med Duloxetin. Bland annat hypertoni. Ville ha duloxetin för att den ska vara ganska mild sett till biverkningar. Shi fick jag
Citera
2017-04-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Hypertension/hypertoni är en relativt vanlig biverkan när man börjar med Duloxetin. Den står med i Fass som Vanlig Biverkning.

Jag hade 11 biverkningar när jag började med Duloxetin. Bland annat hypertoni. Ville ha duloxetin för att den ska vara ganska mild sett till biverkningar. Shi fick jag

Gick hypertoni bort efter ett tag?
Citera
2017-04-25, 18:46
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Gick hypertoni bort efter ett tag?

Jag klarade inte av skiten. Enda anledningen till att jag bytte till Duloxetin är för att Fluoxetin jag gick på innan fick mina tarmrörelser att nästintill upphöra. Sen fortsatte den biverkan när jag bytte till Duloxetin. Kontentat är att jag fick sluta och nu står jag bara på Vid behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in