Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-12, 21:13
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-lymphocyte
Tror diskussionen får nå sitt slut där, har förmedlat min mening så gott jag kan. Trevligt att tala med dig.

Okey detsamma.
Citera
2017-07-26, 00:15
  #26
Medlem
seilons avatar
För att svara på frågan: Är vi oändliga? Så vet jag om att jag är oändlig. Här och nu är jag oändlig. Jag är själen som har en kropp som jag nu är. Men jag är som vetenskap bevisat (även om den ännu inte är vedertagen) ett icke fysiskt existerande medvetande såsom vi tänker oss, d.v.s. hjärnan kan vara död och vi kan ändå existera.

Om min kropp dör fortsätter jag existera, men inte i samma verklighet där min kropp var utan en annan frekvens/dimension. Jag har varit ateist men har fått det bevisat för mig att människor lever vidare och att jag är mer än vad jag trodde . Alla är det, men ingen kan få det bevisat utan att själva undersöka.

Det är som att äta en paj, det går inte att intellektuellt ge någon förståelsen för hur den smakar, man måste uppleva det. Detsamma är livets möjligheter såsom telepati, allt är sammankopplat, liv efter död, vår oändlighet o.s.v. dessa går inte att veta utan att själv uppleva. Jag eller andra kan förklara men utan egen undersökning och upplevelse går det inte att själv veta. Om man inte litar fullt ut på vad någon annan säger - fast då vet man ändå inte med egen upplevelse.

Citera
2017-07-26, 02:32
  #27
Medlem
Oändlighet är svårt att förstå..

Det är för mig lika besvärligt som när någon säger typ nästan.
Vad fasen betyder nästan om universum är oändlig?

Men det sunda förnuftet säger mer.. allt tar slut eller förändras.
Citera
2017-08-05, 19:46
  #28
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Man brukar ju säga att det är svårt att föreställa sig ett oändligt universum; men tänk om allt är oändligt? Min mobiltelefon är oändlig, min snusdosa är oändlig, min kropp är oändlig, min dator är oändlig osv. Då skulle ju ett oändligt universum kunna vara ett stort svart klot med klara, konstanta gränser, svävandes i ett vitt tomrum. Och anledningen till att universum ser ut att expandera är egentligen för att vi krymper, vilket iof är detsamma som att expandera, men det kan förklara den konstanta gränsen.

Ja, tänk om det var så. Frågan är varför man skulle tro det?
Citera
2017-09-20, 17:00
  #29
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Ja, tänk om det var så. Frågan är varför man skulle tro det?

För att allt annat är ologiskt.
Citera
2017-09-21, 00:34
  #30
Medlem
particulum1s avatar
Tycker snarare att det är så att ingenting (eller inget "ting") varar för evigt, jag säger dock inte att någonting (något "ting") inte varar för evigt heller utan snarare har tendens att ändra form och bli någonting annat.

Det enda sanna som är oändligt utan att ändra form, som inte påverkas av varken tid, rum eller någon typ av förändring...är ingenting.

Är du ingenting så är svaret på din fråga ja, du är oändlig.
Är du någonting, så är svaret förmodligen nej, för någonting blir förr eller senare någonting annat. Men å andra sidan, om du anser dig vara någonting som i all tid är det som det förändras till, så är svaret ja, då är du oändlig.
__________________
Senast redigerad av particulum1 2017-09-21 kl. 00:36.
Citera
2018-02-03, 21:33
  #31
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Dels anser jag det som omöjligt att en partikel inte går att dela, den kommer alltid ha en diameter och därmed alltid en radie. Dels grundar jag det i matematiken, alla tal går att dela med 2 utom 0, och 0 tolkar jag som något som inte existerar. Därför anser jag att en odelbar partikel inte existerar.
Som jag förstår det måste man använda något mindre för att dela något större. När man delar en brödlimpa så använder man en kniv, vars egg är ungefär en millimeter bred. Brödlimpan är naturligtvis många centimeter bred.

Men vilket redskap ska man använda för att dela den minsta partikeln som vi kan hitta? Vi har ju inget redskap som är mindre än partikeln i fråga. Och kanske det finns partiklar, så små att inte ens universum självt, alltså naturlagarna eller vad det nu kan vara, har något litet nog redskap för att dela.
Citera
2018-02-03, 22:44
  #32
Medlem
brorvikings avatar
Nej en partikel kan delas och delas ett oöndligt antal gånger utan att riktigt nå noll, enligt din fråga. Oändliga är vi dock oavsett iom att universum är det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback