2017-03-09, 10:43
Medlem
Hej!

Jag har i flera dagars tid nu, sedan i fredags, väntat på en större överföring. Jag har Swedbank och vet att avsändaren skickade pengarna i fredags men har ännu inte sett någon skymt av pengarna på mitt konto. Är det någon som vet om större summor kan ta längre tid än vanligt att föras över eller liknande?

Om jag ringer min bank, kan de ge mig någon information om överföringen? Känns dumt att slösa lång tid i telefonkö för att komma till någon som inte kan svara på något, därför skriver jag här istället. Någon med erfarenhet av Swedbank och lite större transaktioner?

Tacksam för svar!
Citera
2017-03-09, 11:02
Medlem
Ja, för är bank expert. Men allt handlar om är lokal betalning inom landet eller EU betalning (SEPA / TARGET2) eller internationell. Sedan sä klart vilken valuta för mellan valutor måste hanteras mellan länders centralbank. Mellan större banker med bra correspondent konton i dom flesta valutor hanterar det väldigt effektivt. Är det mindre banker måste pengarna flyta mellan extra banker på vägen.

Mina express betalningar världen över brukar ta 40 min till 6 timmar pengar komma fram, normala överföringen i små valutor i Afrika etc kan dock ta 5-10 bankdagar.

Om större överföringar tar tid både ja och nej, vissa länder har regleringar så överföringar över viss summa måste granskas extra. Sedan vissa banker granskar överföringar på större summa från högrisk länder.

Mottagande bank kan hålla överföring tills dom kontaktat kund frågat vad den avser för inte följer din mönster eller KYC profil.

Dock skrev du inte någon vettig info alls om rörde betalning.
Citera
2017-03-09, 11:03
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rmmmmm
Hej!

Jag har i flera dagars tid nu, sedan i fredags, väntat på en större överföring. Jag har Swedbank och vet att avsändaren skickade pengarna i fredags men har ännu inte sett någon skymt av pengarna på mitt konto. Är det någon som vet om större summor kan ta längre tid än vanligt att föras över eller liknande?

Om jag ringer min bank, kan de ge mig någon information om överföringen? Känns dumt att slösa lång tid i telefonkö för att komma till någon som inte kan svara på något, därför skriver jag här istället. Någon med erfarenhet av Swedbank och lite större transaktioner?

Tacksam för svar!
Hur Stor är överföringen? Jag fick en överföring på femsiffrigt belopp förra veckan från annan bank. Gick på ett dygn (kanske snabbare, tittade inte).
Citera
2017-03-09, 11:17
Medlem
Tack för svaren. Det rör sig om en summa på ca 200.000 kr. Så vitt jag vet har avsändaren en svensk bank, vet dock inte vilken. Avsändaren är även ett företag om det spelar någon roll. Ingen "konstig" utbetalning egentligen.
Citera
2017-03-09, 11:25
Medlem
Citat:
Tack för svaren. Det rör sig om en summa på ca 200.000 kr. Så vitt jag vet har avsändaren en svensk bank, vet dock inte vilken. Avsändaren är även ett företag om det spelar någon roll. Ingen "konstig" utbetalning egentligen.

Sådan betalning ska komma senast nästa bank dag om överförs mellan svenska banker, så antingen har dom inte betalat eller håller banken pengarna men ovanligt för summan inte speciell stor sä inte så mycket extra granska.

Men du gav ut ditt lokala bankkonto ? Alltså inte i IBAN format?
Citera
2017-03-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Sådan betalning ska komma senast nästa bank dag om överförs mellan svenska banker, så antingen har dom inte betalat eller håller banken pengarna men ovanligt för summan inte speciell stor sä inte så mycket extra granska.

Men du gav ut ditt lokala bankkonto ? Alltså inte i IBAN format?

Jag vet helt säkert att det är utbetalt i fredags. Gav mitt personliga kontonummer, inget IBAN-nummer så det är en överföring inom Sverige. Bör jag ringa min bank?
Citera
2017-03-09, 11:29
Medlem
Citat:
Jag vet helt säkert att det är utbetalt i fredags. Gav mitt personliga kontonummer, inget IBAN-nummer så det är en överföring inom Sverige. Bör jag ringa min bank?

Lättast fråga avsändarn om dom betalt eller inte först innan du frågar din bank.
Citera
2017-03-09, 11:30
Medlem
Citat:
Lättast fråga avsändarn om dom betalt eller inte först innan du frågar din bank.

Avsändaren har betalat, det är jag helt säker på. Kan banken lämna ut någon info alls om inkommande transaktioner?
Citera
2017-03-09, 11:44
Medlem
hur kan du vara så säker på att pengarna är betalade?
det är ju en större summa så är ni två privatpersoner så kanske banken har en skyldighet att ta sig en titt på varifrån pengarna kommer - eller är jag ute och cyklar?
Citera
2017-03-09, 11:58
Medlem
Var I kontakt med banken nu och de kunde inte se någonting. Han gav mig rådet att kontakta företaget i fråga angående utbetalningen. Dock såg jag i fredags med egna ögon att pengarna blev utbetalade. Kan det vara så att företaget har någon skum policy där de, efter utbetalning, håller pengarna i x antal dagar?
Citera
2017-03-09, 12:05
Medlem
Citat:
Var I kontakt med banken nu och de kunde inte se någonting. Han gav mig rådet att kontakta företaget i fråga angående utbetalningen. Dock såg jag i fredags med egna ögon att pengarna blev utbetalade. Kan det vara så att företaget har någon skum policy där de, efter utbetalning, håller pengarna i x antal dagar?

Knappast du har access till deras bankkonto och sett gått iväg, lättast är väl kontakta dom och frågar. Säkert du gav rätt konto med etc ?
Citera
2017-03-09, 12:08
Medlem
Citat:
Knappast du har access till deras bankkonto och sett gått iväg, lättast är väl kontakta dom och frågar. Säkert du gav rätt konto med etc ?

Ja, kontot är rätt då de betalt ut dit tidigare (då gick det på en bankdag). Och jag har tillgång till deras system då jag jobbar på samma företag. Detta är dock skumt. Kollade nyss med han som är ansvarig för utbetalningen, och enligt honom är det utbetalt men överföringen tar tid. Enligt Swedbank har "ingen sån betalning försökts göras och det bör komma på en gång när de betalt".

Edit: Sitter alltså inte på samma avdelning så har inte tillgång till deras bankkonto, dock kan jag se i våra system att det var utbetalt i fredags.
Senast redigerad av rmmmmm 2017-03-09 kl. 12:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in