Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 21:38
  #1
Medlem
Cliffords avatar
Bakgrund
"Tippa Allsvenskan" är en traditionstyngd tävling på Flashback som i många år drevs av feldgrau. Efter ett lite svajigt 2013 så tog jag över arrangemanget på allvar 2014. 2016 års segrare blev gzola, som slutade på hela 132 poäng. Förra årets tipstråd finns här: https://www.flashback.org/t2675866p6

I år tänkte jag återigen styra upp tipset helt i enlighet med traditionen, det vill säga enligt följande:

Allmän information
Som vanligt lämnar man in vad man tror kommer att bli slutställningen och poängen räknas därefter ut på följande vis:

Man får 16 poäng när man tippar rätt lag på rätt plats. Därefter ett poängs avdrag för varje plats som man tippat fel för varje lag. Har man t ex tippat BK Häcken som 10:a men de slutar 13:e, får man alltså 16 poäng (maxpoängen) minus (13-10) poäng (skillnaden i placering), alltså 13 poäng. Detta är samma system som tidigare år. Precis som förra året får man två bonuspoäng för varje lag man tippat exakt rätt, och ett bonuspoäng för varje lag man tippat en placering ifrån. Poängordningen kan således sägas vara 18, 16, 14, 13, 12, ... , 3, 2, 1. Precis som tidigare år kommer jag att dra ifrån det minimala antalet poäng från ursprungspoängen för att få en poängskala som går från 0 poäng (istället för 128 poäng) till 160 poäng (istället för 288 poäng). Detta för att göra det enklare att avgöra hur bra eller dålig man verkligen är på att tippa.

Man får likt tidigare år ändra sina tips, genom att posta ett nytt inlägg med ett nytt tips (gärna med en not om att det är ett ändrat tips), fram till det att Allsvenskan drar igång.

Tipsstopp är 13:00 den 1 april 2016.

Jag lovar ingenting men jag kommer troligen uppdatera lite då och då (ungefär var femte omgång) med en ställning som kommer se ut som följande:

Adam 160
Bertil 155
Caesar 154
David 154

I mån av tid och ork från min del så lär det också dyka upp lite statistik under och efter säsongen.

Rangordning
1. Antalet poäng.
2. Antalet 18-poängare.
3. Antalet 16-poängare.
4. ...
5. Antalet 1-poängare.
6. Är det fortfarande lika här så delas placeringen.

Vinst
Den stora äran att få följa i Bokhyllan Billy:s, GodSaysNo:s, larsmattias, arnoldpalmer:s, Ribbskott:s, Dreasen:s, Kostymnisse:s, OleYeller:s, frithiofsson:s och gzola:s fotspår och kunna stoltsera med att ha vunnit tipstävlingen.

Så här postar du ditt tips
På samma sätt som tidigare så ber jag er att följa dessa instruktioner. Eftersom jag kommer att behöva mata in förmodligen en bit över 200 tips i mitt lilla Excel-blad så vill jag göra det så enkelt så möjligt för mig. Därför kommer jag att ignorera ert tips om det inte följer dessa två enkla förslag:

a) Skriv bara de 16 lagnamnen på sexton rader, utan numrering, d v s inte:
1. Foo
...
16. Bar

inte heller:
1 Foo
...
16 Bar

utan helt enkelt:
Foo
...
Bar

b) Använd exakt samma lagnamn som jag använder i mitt tips, vilka är följande: AIK, AFC Eskilstuna, Djurgårdens IF, IF Elfsborg, IFK Göteborg, Halmstads BK, Hammarby IF, BK Häcken, Jönköpings Södra IF, Kalmar FF, Malmö FF, IFK Norrköping, IK Sirius, GIF Sundsvall, Örebro SK och Östersunds FK.

Sammanfattningsvis, kopierar ni mitt initiala tips nedan och sorterar om lagen i den ordning ni tror, så har ni gjort rätt.

Mitt tips

IFK Göteborg
Malmö FF
IF Elfsborg
AIK
BK Häcken
Östersunds FK
IFK Norrköping
Örebro SK
Hammarby IF
Djurgårdens IF
Kalmar FF
GIF Sundsvall
IK Sirius
Jönköpings Södra IF
AFC Eskilstuna
Halmstads BK
Citera
2017-03-08, 22:20
  #2
Medlem
dreamstorms avatar
Malmö FF
BK Häcken
AIK
Kalmar FF
Östersunds FK
IFK Göteborg
IFK Norrköping
GIF Sundsvall
IF Elfsborg
IK Sirius
Jönköping Södra IF
Djurgårdens IF
Örebro SK
Halmstads BK
Hammarby IF
AFC Eskilstuna
Citera
2017-03-08, 22:36
  #3
Medlem
15Februaris avatar
AIK
----------------
Malmö FF
BK Häcken
IF Elfsborg
IFK Norrköping FK
IFK Göteborg
Östersunds FK
Örebro SK
Kalmar FF
IK Sirius FK
GIF Sundsvall
Jönköpings Södra IF
Hammarby
----------------
Djurgården
----------------
Halmstads BK
AFC Eskilstuna
Citera
2017-03-08, 23:05
  #4
Medlem
anteri17s avatar
BK Häcken
Östersunds FK
Malmö FF
AIK
IFK Norrköping
Kalmar FF
IFK Göteborg
IK Sirius
Djurgårdens IF
IF Elfsborg
Örebro SK
Hammarby IF
Halmstads BK
AFC Eskilstuna
GIF Sundsvall
Jönköpings Södra IF
Citera
2017-03-08, 23:48
  #5
Medlem
gulaLejonets avatar
Malmö FF
BK Häcken
AIK
IFK Norrköping
Djurgårdens IF
IF Elfsborg
IFK Göteborg
Östersunds FK
Kalmar FF
Örebro SK
Hammarby IF
Halmstads BK
GIF Sundsvall
Jönköpings Södra IF
IK Sirius
AFC Eskilstuna
Citera
2017-03-09, 00:26
  #6
Medlem
AIKDaniels avatar
Fyfan aldrig känt att jag har haft såhär dålig koll på starten inför Allsvenskan som i år. Har helt missat lagens värvningar samt vilka de har sålt så det här blir jäkligt intressant kan jag säga.

AIK
Malmö FF
BK Häcken
IFK Göteborg
IFK Norrköping
IF Elfsborg
Örebro SK
Östersunds FK
Kalmar FF
Djurgården IF
Hammarby IF
GIF Sundsvall
Halmstad BK
IK Sirius
Jönköpings Södra IF
AFC Eskilstuna
Citera
2017-03-09, 01:41
  #7
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Man är väl modig och tippar innan fönstret har stängt

IF Elfsborg
---------
AIK
BK Häcken
Malmö FF
IFK Norrköping
Östersund FK
IFK Göteborg
Jönköping Södra IF
Örebro SK
Kalmar FF
Djurgårdens IF
Hammarby IF
IK Sirius
----------------
GIF Sundsvall
----------------
Halmstads BK
AFC Eskilstuna
__________________
Senast redigerad av Avhuggethuvud 2017-03-09 kl. 01:45.
Citera
2017-03-09, 06:56
  #8
Medlem
elmhedens avatar
Malmö FF
AIK
IFK Göteborg
Djurgårdens IF
IF Elfsborg
Östersunds FK
Kalmar FF
BK Häcken
IFK Norrköping
Örebro SK
GIF Sundsvall
Jönköpings Södra IF
Hammarby IF
AFC Eskilstuna
IK Sirius
Halmstads BK
Citera
2017-03-09, 08:05
  #9
Medlem
Cliffords avatar
Som det står i reglerna: skriv de sexton lagnamnen på sexton rader, alltså undvik streck och extra mellanrum & radbrytningar i era listor. Alla extra tecken i en lista medför manuellt arbete för mig. 15Februari och Avhuggethuvud får redigera sina inlägg eller skriva ett nytt.

Text före och efter listorna är helt ok, där måste jag ändå göra en del manuell rensning.
__________________
Senast redigerad av Clifford 2017-03-09 kl. 08:09.
Citera
2017-03-09, 09:16
  #10
Medlem
AIK
Östersunds FK
BK Häcken
Malmö FF
IF Elfsborg
IFK Norrköping
IFK Göteborg
Örebro SK
GIF Sundsvall
Kalmar FF
Hammarby IF
Halmstads BK
Djurgårdens IF
IK Sirius
AFC Eskilstuna
Jönköpings Södra IF
Citera
2017-03-09, 11:15
  #11
Medlem
elephantstones avatar
Jag har ingen vidare inblick i lagens värvningar, men har följt samtliga lags prestationer i svenska cupen. Utan att förlita mig blint på de resultaten förutspår jag att årets upplaga av allsvenskan kommer sluta så här. Jag tror att Sirius kommer överraska rejält i sin efterlängtade återkomst och att AIK kommer ta guld nu när Norling får inleda säsongen. Mer spännande än på länge blir det!

AIK
Malmö FF
IFK Norrköping
IFK Göteborg
Kalmar FF
IF Elfsborg
Örebro SK
IK Sirius
Östersunds FK
Hammarby IF
BK Häcken
Djurgårdens IF
Jönköping Södra IF
GIF Sundsvall
AFC Eskilstuna
Halmstad BK
__________________
Senast redigerad av elephantstone 2017-03-09 kl. 11:17.
Citera
2017-03-09, 11:49
  #12
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Malmö FF
IFK Göteborg
AIK
IF Elfsborg
IFK Norrköping
BK Häcken
Örebro SK
Djurgårdens IF
Hammarby IF
Östersunds FK
Kalmar FF
Jönköpings Södra IF
Halmstads BK
AFC Eskilstuna
GIF Sundsvall
IK Sirius
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback