2017-03-08, 01:02
Medlem
Kajahs avatar
Hej. Jag är 30-35 år gammal man, vissa problem med add som inte medicineras med centralstimulantia. Anledningen är att jag är rädd att det skulle sätta negativ slint på min tankeverksamhet.

Som så många andra tampas jag med en del ångestproblem och även panikångest titt som tätt. Innan var det mycket mer panikångest, men numera hamnar jag mest i skov av dödsångest. Det sista är väl mer eller mindre samma sak som panikångest men jag varvar inte upp mig så farligt längre. Ligger mest och tror jag ska dö. Försöker verkligen klara mig utan mediciner men jag har ett behov av att ha en nödbroms tillgänglig. För närvarande har jag flytande theralen utskrivet och visst den funkar till viss del men det är stört omöjligt att ta den på dagen eftersom jag inte kan hålla mig vaken. Den ger även en helt sjuk baksmälla.

Jag har tidigare betat av följande vid behovsmediciner Atarax, lergigan, theralen tabletter och när jag skulle prova ssri fick jag xanor. Jag har provat de flesta SSRI preparat, SNRI och Lyrica, men jag vill inte ständigt behandla mig med mediciner för tillfälliga bakslag. Jag löptränar ganska mycket och försöker bearbeta mitt mående på helt andra sätt, och det funkar till största del.

Men jag ska vara ärlig, jag behöver någon form av bensopreparat, det är den enda nödbroms som verkligen fungerar. Jag har på olagliga vägar ibland köpt på mig antingen klonazepam 2mg eller alprazolam 1mg. Dessa bägge fungerar bra, men är lite för potenta. Har testat diazepam också vilka funkat bra. Nu har jag bett om att få prova oxazepam 10 mg då jag verkligen inte tycker theralen fyller sin funktion mer än att jag däckar på dom..

Jag hoppas att bara behöva piller ett par gånger i månaden och är då ute efter en som funkar så bra som möjligt, gärna lång halveringstid så jag slipper ta mer inom för kort tidsradie. Jag vill heller inte bli väldigt påverkad utan vara kapabel att bete mig bland folk. Och jag vill sova gott, gärna hela nätter, vilket är ovanligt under mina skov.

Vad har ni för rekommendationer? Hur bör jag gå tillväga? Sjukvården har inga anledningar till att tro jag skulle missbruka. Svårt som fan är det att få nödbromsar som fungerar utan att göra en till en zombie.
Senast redigerad av Kajah 2017-03-08 kl. 01:04.
Citera
2017-03-08, 03:28
Medlem
Jag har olanzapin vid behov och nej jag lider inte av schizofreni men den är bra mot ångest och sömnsvårigheter
Citera
2017-03-08, 03:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lisabell
Jag har olanzapin vid behov och nej jag lider inte av schizofreni men den är bra mot ångest och sömnsvårigheter

Olanzapin är en potent neuroleptika, även i låga doser. Det är en smutsig medicin som förstör mycket i kroppen. Den här typen av preparat bör definitivt inte användas till off-label-behandling utanför områden som Schizofreni, bipolär mani, eller vid aggressionstillstånd som t.e.x. vid Borderline Pers.störning.

Det har blivit en oroväckande trend bland inkompetenta läkare när det gäller att förskriva den här typen av preparat mot något så milt som ångest och sömnsvårigheter. Jag underminerar inte problematiken i sig, men jämfört med patienter som lider av Schizofreni så ska man skatta sig väldigt gott lottad.
Citera
2017-03-08, 04:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Hej. Jag är 30-35 år gammal man, vissa problem med add som inte medicineras med centralstimulantia. Anledningen är att jag är rädd att det skulle sätta negativ slint på min tankeverksamhet.

Som så många andra tampas jag med en del ångestproblem och även panikångest titt som tätt. Innan var det mycket mer panikångest, men numera hamnar jag mest i skov av dödsångest. Det sista är väl mer eller mindre samma sak som panikångest men jag varvar inte upp mig så farligt längre. Ligger mest och tror jag ska dö. Försöker verkligen klara mig utan mediciner men jag har ett behov av att ha en nödbroms tillgänglig. För närvarande har jag flytande theralen utskrivet och visst den funkar till viss del men det är stört omöjligt att ta den på dagen eftersom jag inte kan hålla mig vaken. Den ger även en helt sjuk baksmälla.

Jag har tidigare betat av följande vid behovsmediciner Atarax, lergigan, theralen tabletter och när jag skulle prova ssri fick jag xanor. Jag har provat de flesta SSRI preparat, SNRI och Lyrica, men jag vill inte ständigt behandla mig med mediciner för tillfälliga bakslag. Jag löptränar ganska mycket och försöker bearbeta mitt mående på helt andra sätt, och det funkar till största del.

Men jag ska vara ärlig, jag behöver någon form av bensopreparat, det är den enda nödbroms som verkligen fungerar. Jag har på olagliga vägar ibland köpt på mig antingen klonazepam 2mg eller alprazolam 1mg. Dessa bägge fungerar bra, men är lite för potenta. Har testat diazepam också vilka funkat bra. Nu har jag bett om att få prova oxazepam 10 mg då jag verkligen inte tycker theralen fyller sin funktion mer än att jag däckar på dom..

Jag hoppas att bara behöva piller ett par gånger i månaden och är då ute efter en som funkar så bra som möjligt, gärna lång halveringstid så jag slipper ta mer inom för kort tidsradie. Jag vill heller inte bli väldigt påverkad utan vara kapabel att bete mig bland folk. Och jag vill sova gott, gärna hela nätter, vilket är ovanligt under mina skov.

Vad har ni för rekommendationer? Hur bör jag gå tillväga? Sjukvården har inga anledningar till att tro jag skulle missbruka. Svårt som fan är det att få nödbromsar som fungerar utan att göra en till en zombie.

Förstår din problematik.

Bensodiazepiner är ett mycket bra val enligt det du beskriver. Du skriver att du fick Xanor utskrivet, det är en väldigt bra och potent bensodiazepin med god effekt. Hur gick det när du fick Xanor utskrivet? Du skriver sedan att du testat Xanor igen (alprazolam) som du köpt på illegal väg. Berätta mer, kunde du inte fortsätta med Xanor som du blev förskriven på recept?

Mycket riktigt, som du säger, så har ju bensodiazepiner en smärre sedativ verkan. Berätta gärna i vilka doser du testat de olika bensodiazepinpreparaten i. Om vi tar Xanor som exempel så kan du mycket väl gå ner till en 0,5 mg (eller 0,25 mg) om du behovsmedicinerar sporadiskt. Toleransen för bensodiazepiner kommer att hålla sig låg och därför kommer troligtvis god effekt erhållas av en lägre dos - lägre dos generar ofta också mindre trötthet för den som inte erhållit tolerans. Ett problem är dock att du i det här fallet skulle medicinera rätt sällan, vilket gör att den sedativa, och "slöaktiga" effekten blir mer extrem.

Du ställer en till fråga, du tar upp att du vill sova gott. Här ska man absolut inte ta bensodiazepiner dagligen, mot just sömnproblematiken. Förstår jag det rätt i att du vill ha en behovsmedicin mot din ångest, men även en medicin mot sömnproblem? Berätta mer om sömnproblemen, handlar det om problem vid insomning eller frekventa uppvaknanden, har du mardrömmar?

Man skulle i.s.f. kunna titta vidare på en slags medicin som inte motarbetar din ADD-problematik, men som även kan fungera bra mot sömn, kanske även hjälpa ADD-problematiken. Många SSRI-preparat försvårar tyvärr kognitionen, då deras funktion i kroppen "nedreglerar" viktiga signalsubstanser som du, i din ADD, kommer att lida mer utav - jämfört med en normal människa. Vill man bli mer hjärntrött än innan, då är SSRI ett klokt val så att säga. Du har ju testat ett flertal SSRI-preparat tidigare, du minns säkert den klassiska "bubblan". Det finns säkert en anledning till varför du slutade också. Skitmediciner, inget snack om den saken...

Att inte medicinera med centralstimulantia kan vara rätt klokt, men det finns andra typer av preparat som inte är just centralstimulerande, men som hämmar återupptag av noradrenalin. Man har sett i studier att den här typen av preparat även förbättrar sömnkvalitet hos patienter med ADHD/ADD många gånger. Dessa typer av mediciner måste man dock medicinera med kontinuerligt för att erhålla god effekt. Vill du behovsmedicinera sömnproblematiken också? Annars kan medicinen Valdoxan vara intressant, se länka nedan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Agomelatine

Valdoxans funktion är att påverka receptorer som reglerar det naturliga sömnhormonet melatonin. När signalering av hormonet ökar så blir man trött. Halveringstiden på medicinen gör dessutom som så att hormonets ökade utskick även sker kontinuerligt under sömn, ofta tar man medicinen strax innan sänggående. Valdoxan har även effekt på en receptor som kallas för 5HT2C. Valdoxan blockerar receptorn och "stimulerar" den, detta gör att ökad signalering av signalsubstanserna dopamin och noradrenalin skickas ut. Detta ger till viss mån ångestdämpande effekt, men även också antidepressiv effekt. Vid ADD kan detta ge en god effekt, till skillnad från ökad signalering av serotonin. Dock ska man inte hypa Valdoxans effekt vid denna problematik, särskilt inte jämfört med just centralstimulantia.

Jag skulle satsa på en mycket låg dos av exempelvis Xanor, där du behovsmedicinerar (vilket är sällan enligt din utsago, bensodiazepiner är perfekta då), sedan Valdoxan varje dag, någon halvtimma innan du lägger dig. Valdoxan har inte lika stor påverkan på kognitionen som andra mediciner skulle ha, särskilt SSRI-preparat.

Håll dig för övrigt borta från fentiazainderivat (antihistaminer) så som Propavan, Lergigan, Theralen och Atarax. Dessa kommer att försvåra din ADD-problematik via sin blockad av dopaminerga receptorer = kognitiv sänkning. Håll dig även borta från förslaget av ovanstående användare av neuroleptika (antipsykotika) så som Olanzapin. Det kommer också att försvåra din ADD-problematik: samma anledning som det jag skrev precis.

Sista tipset mot just sömn är exogent melatonin. Med exogent syftar jag på att du supplementerar och inmundigar preparatet oralt. Melatonin tillverkas själv i kroppen via tallkottkörteln din, och skickas ut när ljuset börjar bli mörkt. Finns flera studier inom ADHD/ADD-patienter att exogent melatonin förbättrar sömnkvaliteten. Du kan få det utskrivet på recept, men rekommenderar hellre att du köper det från t.e.x. Ebay, då det är MYCKET billigare. Har du problem med uppvaknande, titta efter "time release" eller "extended release" på melatoninet.

Återkom om du har frågor. Kolla även med användaren och "maestron" Ninjor1987, han är mycket kunnig inom ADD. Ninjor1987 är uppgraderad till titeln "Maestro", eller på svenska "Mäster", då han visat prov på god färdighet och kompetens inom neuropsykofarmakologi.

Det blir 200 kr i receptionen för denna wall of text. Tack och välkommen åter!
Senast redigerad av jegfaller 2017-03-08 kl. 04:36.
Citera
2017-03-08, 05:20
Bannlyst
Just det, oxazepam ja. Mycket mild bensodiazepin. Brukar vara det första man får ut efter att man dribblat igenom psykofarmaka gällande ångest, efter antihistaminer.

Kan fungera bra, absolut inte dålig. Ofta behövs dock lite större doser för att få god effekt, särskilt vid panikångest. Här gäller det att testa sig fram. Problemet är att effekten inte är lika potent. Hade du recept på Xanor, försökt att förnya detta istället via läkare, sänk sedan dos.

Finnsföga annat som är effektivt inom västerländsk medicin. Lyrica och Neurontin, visst, men det vet du redan hur det påverkar en. Cannabis fungerar bra, håller dock i sig.

Finns flertalet ryska ångestdämpare som är bra. Vill man ta det vidare så är det ett alternativ. Fråga om du är nyfiken.
Senast redigerad av jegfaller 2017-03-08 kl. 05:44.
Citera
2017-03-08, 09:24
Medlem
Kajahs avatar
Tack för dina svar. Det var mycket givande. För att svara på en av dina frågor så lider jag inte av sömnproblem och behöver inte medicin för det. Däremot sover man inte gott med ångestdrömmar de gånger som det sker.

SSRI är uteslutet, jag har provat flera och ingen av dom har varit tillfredsställande. Dessutom kräver dom daglig medicinering och jag vill förgifta min kropp och hjärna så lite som möjligt. Förutom att bensodiazepiner är beroendeframkallande är dom faktiskt relativt säkra. Och det enda som fungerar vid behov för mig.
Senast redigerad av Kajah 2017-03-08 kl. 09:27.
Citera
2017-03-12, 10:42
Medlem
Kajahs avatar
Jag fick oxascand 10 mg utskrivet. Jag bad om det istället för theralen när jag förnyade receptet. Fick en liten harang av läkaren över telefon och sedan skrev hon ut en omgång oxascand på 25 tabletter.

Fick behov av dom igår, är förskriven högst två om dagen vid behov och det räckte då. Möjligen att en något större dos kan behövas.

Ska bli spännande att se om jag kan få fler utskrivet om kanske en månad. Känns betryggande att ta dessa hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in