2017-03-07, 11:24
Medlem
monogamis avatar
Kan en mac bli hackad lika lätt som en pc? planerar på att köpa en ny dator och undrar hur macar ligger till säkerhetmässigt.
Citera
2017-03-07, 11:26
Allt är relativt, är du jättebra på att dra på dig virus så kan du nog få virus lika lätt på en mac.
Citera
2017-03-07, 11:31
Medlem
monogamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Allt är relativt, är du jättebra på att dra på dig virus så kan du nog få virus lika lätt på en mac.

tack för svar!
Citera
2017-03-07, 11:39
Bannlyst
Köp en PDP 11, den är svårt hackad. :-)

Allt går att hacka, mycket bero på ditt beteende som användare också.
Citera
2017-03-07, 11:47
Medlem
Det går att få virus på mac men det är mycket ovanligt då det kan jämföras med att vinna på lotto. Då snackar jag om inga skydd på datorn men har du något virus skydd så är du helt säker på att aldrig få virus även om du porrsurfar dagligen.

Jag surfar på många högrisk sidor med virus och har inte fått några efter 4år med mac. Hade det varit en pc så hade datorn varit på sop tippen förr länge sen
Citera
2017-03-07, 11:50
Medlem
monogamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Det går att få virus på mac men det är mycket ovanligt då det kan jämföras med att vinna på lotto. Då snackar jag om inga skydd på datorn men har du något virus skydd så är du helt säker på att aldrig få virus även om du porrsurfar dagligen.

Jag surfar på många högrisk sidor med virus och har inte fått några efter 4år med mac. Hade det varit en pc så hade datorn varit på sop tippen förr länge sen

tack! precis vad jag ville veta!
Citera
2017-03-22, 19:17
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Det är väl så också att man måste ange lösenordet varje gång man ska installera något? Detta medför att det inte går att installera något i bakgrunden utan användarens vetskap? Kan självklart ha fel, men har för mig att jag läste det på någon stackexchange sida för ett tag sen.
Citera
2017-03-22, 19:20
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Det är väl så också att man måste ange lösenordet varje gång man ska installera något? Detta medför att det inte går att installera något i bakgrunden utan användarens vetskap? Kan självklart ha fel, men har för mig att jag läste det på någon stackexchange sida för ett tag sen.
Samma sak gäller Windows, förutsatt att man är inloggad som en standardanvändare precis som Microsoft rekommenderar.
Citera
2017-03-25, 10:23
Medlem
ja
Citera
2017-03-25, 10:55
Medlem
nä, beror mest på användaren.
Citera
2017-03-25, 11:00
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Samma sak gäller Windows, förutsatt att man är inloggad som en standardanvändare precis som Microsoft rekommenderar.

Fast Microsoft skapar inte en standardanvändare första gången du loggar in, så det kan ju knappast vara något MS rekommenderar då dom inte tillämpar den praxisen själv.

Med anledning av detta får man bara en elevated ruta där man kan klicka på "OK".
OSX som default ger dig inte root utan du måste köra sudo, så OSX är säkrare som default.
Citera
2017-03-25, 11:03
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monogami
Kan en mac bli hackad lika lätt som en pc? planerar på att köpa en ny dator och undrar hur macar ligger till säkerhetmässigt.

Rent generellt är mac säkrare men är det en idiot som sitter bakom tangentbordet blir dator inte säkrare för det. Det finns absolut virus till mac, och med anledning av det finns det anti-virusprogram till Mac.

Dessutom kan du sprida windows-virus även på en mac, säg att du laddar ner en fil som har virus, den filen lägger du på ett usb minne och tar med till en kompis som kör Windows som då får viruset.

Mac Anti-virusprogram kan upptäcka även windows virus, det upptäckte jag för inte så länge sedan då mitt antivirusprogram upptäckte windows-spam i min mailkorg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in