2017-03-07, 11:12
Medlem
monogamis avatar
klockan fem på morgonen vaknar han och på dagis sover han mellan tolv eller två på eftermiddan. Jag uppskattar gärna att han sover kl sju på kvällen, då tycker jag det är läggdags för honom annars blir det sent. Men samtidigt att vakna fem på morgonen är för tidigt tycker jag. Om han sover längre, måste jag hålla honom uppe till åtta på kvällen, men då orkar han inte. kan man begära att dagis dra ner sovtiderna?

Hur gör ni för att få era barn att sova passande tider?
Citera
2017-03-07, 12:52
Medlem
BraapBraaps avatar
När min unge var två så sov han 2-3 timmar på dagis och la sig kring kl 20 på kvällen. Vaknade kl 7.
En förutsättning för att han skulle somna på kvällen var att man var ute och busade några timmar efter dagis. Inga mobiler eller surfplattor innan läggdags heller. Han fyller fyra snart och sover fort farande på dagis. Han har varit sjuk 3 dagar (totalt) sedan han började på dagis. Peppar peppar...
Citera
2017-03-07, 13:46
Medlem
Sonen slutade sova på dagen när han nästan var 2. Somnar vid åtta och är uppe sju halv åtta. Helgen lägger han sig en timme senare men vaknar samma tid ändå.
Citera
2017-03-07, 14:41
Medlem
Kongruensbojds avatar
När han blir tre behöver han inte längre sova middag. Åtminstone inte i två timmar. Somnar han innan halv nio och sover till sju är det bra tycker jag.

Vi fick regelbundna sovtider dagen efter vi beslutade att inte ha några skärmar som står på; teven slås på först efter barnet somnat. Helt otroligt vad blått ljus kan fucka upp kidsen - utan att de ens sitter ner och tittar på teven.
Citera
2017-03-07, 18:50
Medlem
monogamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
När han blir tre behöver han inte längre sova middag. Åtminstone inte i två timmar. Somnar han innan halv nio och sover till sju är det bra tycker jag.

Vi fick regelbundna sovtider dagen efter vi beslutade att inte ha några skärmar som står på; teven slås på först efter barnet somnat. Helt otroligt vad blått ljus kan fucka upp kidsen - utan att de ens sitter ner och tittar på teven.

Ja vi kommer börja med detta med, tror inte det är bra att tidigt bli fixerad i ipad osv. I alla fall begränsa användningen. Tjejen tycker ipad löser en hel del för henne .
Citera
2017-03-07, 19:01
Medlem
Går han på dagis behöver han sova minst den tid han redan gör.
Gå inte upp fem.
tänd inte lampor etc utan ligg o var tråkiga iaf till 6 eller mer.
Att somna vid 7 eller 8 på kvällen låter lagom.
Min sov både fm och em när han var i den åldern för att orka.
Citera
2017-03-07, 21:18
Medlem
Vår son, nu 2,5 år, har egentligen inte sovit på dagen ganska långt tillbaka. På förskolan sov han ibland ca 40-60 minuter när han började som 1,5-åring men han har överlag lagt av med dagsovandet för längesen. Han är svårsövd och sover han mer än 30 minuter när de väl lyckats få honom att somna så är han istället svårnattad hemma vid rimlig tid. Det går inte att ungen somnar efter nio om han ska upp vid 6 vid den åldern.

Hemma gav vi upp för längesen, han sover endast om vi kör bil en längre stund om ens då. Däremot sover han från kl 19 nonstop till 7-8 på morgonen om ingen väcker honom. Han får väl sin dygnsranson av sömn under natten.

Det är olika helt enkelt. Be dagis korta ner sovtiden och se om det blir skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in