Citat:
Ursprungligen postat av
msthlm37
Måste säga att väldigt mycket som skrivs här är otroligt skrämmande och ofta rent häpnadsväckande. Visst är det ett relativt begränsat antal människor som skriver ett exceptionellt högt antal inlägg men det är ändå mycket skrämmande.
På Flashback så finns det en begränsad men väldigt högljud andel personer från Nordiska Motståndsrörelsen och fd Svenskarnas Parti och allt vad de övriga heter. Dessa brukar ibland ge intrycket av att de är SD'are genom att blanda in SD i deras synpunkter på vit nationalism. Jag är överens med dig, mycket av vad de skriver är skrämmande, och den vanlige svensken som är SD skulle aldrig skriva under på det.
Sedan måste du inse att detta är internet. Folk skriver av sig utan att riktigt bry sig.
Citat:
Ser väldigt mycket som liknar hur det gick till när nazismen började spridas i Tyskland. Trodde aldrig att vi igen skulle behöva uppleva detta men det sker faktiskt här och nu. Då var det framförallt judar som smutskastades och beskylldes för både det ena och det andra, nu är det invandrarna och i synnerhet då muslimerna.
Just att gemene man börjar sprida sitt hat om invandringen och flyktingarna är extra otäckt och påminner väldigt mycket om hur utvecklingen blev i nazityskland. Folk börjar bli hjärntvättade av propagandan som i synnerhet SD spridit.
Då jag lever med uppfattningen att allt hat och alla anklagelse mot judarna (att de förgriper sig på tyska kvinnor, att de kontrollerar staten, att de mördade Mozart, och allt annat man kunde läsa i
Der Sturmer magasinet) var falsk, och att judarna var mer eller mindre oskyldiga.
Däremot är jag till största del övertygad om att så är inte fallet om en markant del av de invandrare som kommer till Europa. Jag tror inte att de anklagelser som görs är falska och saknar grund som den situation judarna befann sig i. Jag tror nämligen att det finns en väldigt skillnad mellan kulturer och normer, och att detta blir en katastrofal krock när dessa människor kommer hit (framför allt sexualbrott), och att för högt intag (pga brist på integration och assimilation) skapar utanförskap och brist på tro till staten och samhället från dessa grupper, vilket leder till kriminalitet.
Det kan ibland vara svårt för oss att inse vem som har blivit skadad av propaganda, när vi båda två anklagar varandra för att sprida lögner. I min mening så tror jag att du har blivit övertygad över att vara mer fruktad för SD än vad jag tycker att du borde vara. Det är flera regeringar i Europa och Nordamerika (och Australien) som har liknande policy, eller partiet i regeringen, och vi ser inga tecken på ökad diskriminering bland folk eller statlig rasism.