2017-03-05, 23:23
Medlem
Christopher.s avatar
Kära anarkister, vad är bästa sättet att fördärva monstret som är svenska staten?
Citera
2017-03-05, 23:28
Medlem
Studsbolls avatar
Man utser Dan Elliasson till chef. Det fungerar varje gång och snart har vi härlig anarki i landet, precis som efterfrågar.
Citera
2017-03-06, 03:00
Medlem
Europes avatar
Rimligtvis kan man inte ha ett bättre exempel än Sverige, där civilförsvaret är nedlagt, det nationella försvaret inte längre fungerar, hela utbildningssystemet havererar, sjukvården havererar, vägar och järnvägen faller sönder, polismyndigheterna och rättsväsendet varken upprätthåller lag och ordning, eller löser brott och utmäter verkliga straff m.m.?

Jag tänker utforska hela ämnet på djupet och skriva en omfattande historiskt verk om det, så jag ids inte börja gå in på det här redan nu. Men det torde vara uppenbart att haveriet i hög grad hänger ihop med att Lögnen och pseudovetenskap har i Sverige fått ersätta kompetens och vetenskap, att jävkorruption och politisk lojalitet har fått bli helt avgörande för alla politiska tillsättningar inom institutionerna, medan sådant som kompetens och redbarhet har blivit snarare ett hinder för att avancera (samt i längden har andra egenskaper, som kön, ras m.m., som anses vara önskvärda enligt den ideologi som man har beslutat ska vara landets överideologi, fått bli avgörande framför kompetens, talang, begåvning m.m.), att makthavarna har helt börjat värdera vikten av att genom propaganda och upprätthålla skenet med alla medel hålla fast vid makten, istället för att agera i medborgarna och samhällets intresse (se t.ex. politiska rättegångar istället för rättsstat och rättssäkerhet, politiska tjänstemän istället för tjänstemannaansvar, landsförräderi för att värva röster från t.ex. muslimer istället för att skydda landet och dess styrning mot främmande, fientliga makter o.s.v.).

Trots att jag ännu inte har hunnit djupdyka i ämnet, så undrar jag om inte det för den intresserade är värt att börja med att studera riksdagsbesluten och regeringens politik under perioden i mitten av 1970-talet och inte minst under 1990-talet (speciellt den senare delen), då många av de beslut som kom att forma Sverige i dagens ödesdigra riktning togs.

Edit: Ja, för en anarkist är det väl kanske inte då en "ödesdiger" riktning, utan det är snarare min personliga värdering. Men även om jag inte tvivlar på att vi kommer att få se mer anarki i Sverige, där folk får själva ta vid där staten upphör att utföra sina mest grundläggande uppgifter (med medborgargarden, väpnade konflikter och eventuellt även ett inbördeskrig som följd), så lär inte det militära vakuumet och frånvaron av en (delvis) frånvarande statsmakt bestå. Antingen sker en förändring av det svenska samhällssystemet och statsstyrningen, eller så kommer utomstående statsmakter att gå in i landet. Militära vakuum brukar inte bestå. För de intresserade finns det exempel på länder där staten med sina institutioner har tappat kontrollen över sitt territorium, s.k. 'failed states', som t.ex. Somalia och Afghanistan. Det är bara att studera hur utvecklingen blev i dessa länder (ja, båda invaderades därefter av främmande makter). Visst blev det mer "anarki", men däremot bildades det knappast några utopiska drömsamhällen av det slag som jag har läst om i skrifter av intellektuella anarkister (men jag är förvisso inte generellt insatt i anarkistisk ideologi).
Senast redigerad av Europe 2017-03-06 kl. 03:20.
Citera
2017-03-06, 12:53
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Kära anarkister, vad är bästa sättet att fördärva monstret som är svenska staten?

En bra början är att visa sitt motstånd till det ekonomiska system som är helt beroende av en skyddande stat; kapitalismen d.v.s. börja med dig själv.

(FB) Till kapitalismens försvar

Metoder som kan användas är facklig kamp, kontraekonomier, sociala ekonomier i gråzonen, aktivism, agitation, kamp för individuella rättigheter att slippa betala för den kapitalistiska tillika ineffektiva industrin.
Citera
2017-03-07, 18:26
Medlem
90-talet var nog ganska avgörande eftersom folkhemmet började monteras ner av finansiella skäl. Det fanns ingen solidaritet med arbetslösa och missnöjespartier växte fram liksom syndabockstänkande. En generation senare kan vi ju se resultatet. Missnöjet går i arv. Vi kan också se att de som flydde till Sverige då har anpassat sig väl och är i hög grad sysselsatta. En ren vinst. Men folk väljer inte bara partier och ombud dom väljer vad dom vill tro också. Religion. mm..

Jag tror att lönerna är för höga helt enkelt. Den svenska modellen tolererar inga lönesänkningar eller någon annan slags fördelning av arbetskraften. Vilket egentligen borde vara politiska ledares uppgift. Fackföreningarnas huvuduppgift borde ha varit att säkerställa arbetsmiljön i första hand. Är det konstigt att man ser medlemstappet öka för varje år? Vi kan se hur det slitaget har drabbat vården, infrastrukturen och skolorna. Istället driver dom upp inflationen. Även om jag anser att lönerna borde vara i relation till vad en organisation eller ett företag har för "resultat".

Om Jimmie blir statsminister om 8-10 år kan vi fan hälsa hem. Inbördeskrig. Det spelar ingen roll hur många skandaler dom går igenom. Folk vet att dom är rasister det är därför dom får röster eftersom det är lätt att få intrycket att vi är en smula överbefolkade här... Det nya är att dom har vattenkammat sig. Å andra sidan kan ju SD bara vara ett konservativt parti vilket dom envist hävdar och om 8-10 år kanske det är så. Då klarar vi oss.

Anarki, jag har alltid sett dom som förvirrade punkare som vill förstöra saker och bo i någons hus. Samtidigt alltid gillat dom för att dom skäller ut SD/Nazis mest av alla. Varför förstöra statliga instutitioner när dessa kontrolleras av folket? Ett samhälle utan härskare är inte krigsherrar som regerar lokalt, där har dom fullt med småhärskare... utan det är att folket har kontroll över samhället dom bor i och tar ansvar för det. Ingen är mer härskare än någon annan. Alltså statliga instutioner. När allmän rösträtt införs i början av förra seklet tror jag att dom flesta anarkister blev sossar. Men var går sossarna idag, SD? V?
Citera
2017-03-07, 18:37
Medlem
Dudinkas avatar
Ta anställning inom polis och gör ett dåligt jobb. Till slut tappar folket förtroende för polisen. Ring aldrig själv polisen, blir du utsatt för brott är det inte mer än rätt åt dig då du hade något som någon annan behövde mer än dig.

Jag kände en anarkist som fick inbrott och då sade han helt enkelt att det var bra då det gick till någon med större behov. Man kan även lämna sin dörr öppen för att öka risken att bli bestulen, eller så kan man helt enkelt skänka bort ägodelar.
Citera
2017-03-08, 15:55
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Stater och hur man skall göra sig av med dem
Staten föddes ur människans oförmåga att styra sitt eget liv. Staten är de splittrades – symboliska och materiella – enhet. Så snart proletärer tillägnar sig sina existensmedel så börjar denna förmedling att förlora sin funktion, men att förstöra den är inte en automatisk process. Den kommer inte att successivt försvinna samtidigt som den ickemerkantila sfären sakta växer fram. Faktum är att en sådan sfär skulle vara svag och bräcklig om den skulle tillåta existensen av ett centralt regeringsmaskineri, såsom i Spanien 1936–37. Ingen statsstruktur kommer någonsin att vittra bort av sig själv.

Kommuniseringen innebär därför mer än en addition av splittrade direkta aktioner. Kapitalet kommer bli försvagat av det generella upproret genom vilka människor tar sitt förhållande till omvärlden i egna händer. Men inget avgörande kan ske så länge staten fortsätter att kvarhålla någon makt. Samhället är inte bara ett kapillärt nätverk: relationer är centraliserade i en kraft som koncentrerar den makt vilken bevarar det här samhället. Kapitalismen skulle vara alltför nöjt över att se oss förändra våra liv lokalt medan det fortskrider på ett globalt plan. Staten måste såsom centraliserad makt förintas genom en centraliserad aktion och dess makt upplösas överallt.

Den kommunistiska rörelsen är antipolitisk, inte opolitisk.

https://www.riff-raff.se/vd/kapitalism_o_kommunism.php
Citera
2017-03-10, 23:52
Medlem
Way to go. Ta reda på vart det ska byggas en ny polisstation och gå dit och skräm skiten ur byggjobbarna. Sen får snutsvinen sitta ute i kylan och äta doughnuts och dricka termoskaffe.

Citera
2017-03-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Way to go. Ta reda på vart det ska byggas en ny polisstation och gå dit och skräm skiten ur byggjobbarna. Sen får snutsvinen sitta ute i kylan och äta doughnuts och dricka termoskaffe.

Det är ju en försvinnande liten del av staten. Inte bättre med skola vård och omsorg?
Citera
2017-07-30, 10:06
Medlem
Den som har pengar kan alltid ge ekonomiskt stöd till avhoppare från polis, fängelse, rättspsykiatri, tvångsvård och så vidare. När de sedan är friställda och på stöd kan det även gå att sätta dem i arbete som skrotinsamlare och ombyggare som kan sälja ombyggt skrot och dra in pengar, så att rörelsen har råd att stödja fler avhoppare.

Sedan är det bara at sprida informationen att det finns möjligheter att hoppa av från de statliga institutionerna och att ingen därför är tvungen att "bara göra sitt jobb". Det kan råda bot på den vanvettiga "respekten" för snutar och andra som förstör folks liv!
Citera
2017-07-30, 21:55
Medlem
Så mycket som statens beslut förlitar sig på den pseudovetenskap som publiceras dåligt granskad i de mest fragmenterade "vetenskapliga" tidskrifter som har högst anseende bara för att fragmentering anses "professionell" är mitt tips: öppen medborgarvetenskap! Ägna sig åt vetenskap i öppna nätverk där alla hypoteser testas med alla data som är relevanta för hypotesens förutsägelser. Gärna med läckor av artiklar under granskning i de officiella tidskrifterna så att deras snobbiga publicering förhindras. Det kommer att frånta staten dess pseudovetenskapliga beslutsunderlag!
Citera
2017-07-30, 22:12
Medlem
Sedan går det ju att spela djävulens advokat och samarbeta med de kontrollfreaks som vill höja kraven för att få jobba i statliga institutioner så att de får personalbrist!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in